https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejarze chwalą się inwestycjami. Przyspieszą pociągi z Krakowa na Śląsk

Arkadiusz Maciejowski
Minister Andrzej Adamczyk wraz z kolejarzami z PKP PLK przedstawiał w poniedziałek efekty prowadzonych prac m.in. na linii Kraków-Katowice
Minister Andrzej Adamczyk wraz z kolejarzami z PKP PLK przedstawiał w poniedziałek efekty prowadzonych prac m.in. na linii Kraków-Katowice Fot. Andrzej Banaś
- Nowe perony w Krakowie Mydlnikach i Rudawie to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Krakowskim Węźle Kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację Małopolski i jej stolicy. Za kilka miesięcy będą łatwiejsze podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych - przekonuje Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.

- Jesteśmy świadkami największego rozmachu inwestycyjnego na polskiej kolei od lat – podkreślał w poniedziałek Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury. – Ogrom zadań, które realizujemy, dobrze widać w Krakowie. Dzięki tym projektom wzrośnie jakość życia w stolicy Małopolski, a zalety sprawnego transportu odczują również mieszkańcy sąsiednich miejscowości. Wszystkie inwestycje służą jednemu celowi: jest nim bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej.

Linia E30 na trasie Kraków - Katowice, to część III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę, która jest kompleksowo modernizowana. To najważniejsza linia kolejowa w Małopolsce o znaczeniu regionalnym i międzynarodowym. Prace obejmują trasę pomiędzy Krakowem a Katowicami, oraz centrum stolicy Małopolski, gdzie powstają nowe tory, mosty i przystanki potrzebne do uruchomienia kolei aglomeracyjnej.

- W przyszłym roku z efektów kolejowych inwestycji skorzystają mieszkańcy Zabierzowa i Krzeszowic. Roboty budowlane na odcinku Kraków Mydlniki – Krzeszowice są bardzo zaawansowane. Wykonane zostały m.in. nowe tory. Równolegle trwa modernizacja wiaduktów kolejowych i budowa nowych przystanków, zapewniających dostęp do pociągów wszystkim pasażerom. Wartość prac to przeszło 300 mln zł - zaznacza Piotr Hamarnik.

We wrześniu z nowoczesnych peronów skorzystają pasażerowie na stacji w Zabierzowie. Natomiast w sierpniu 2019 r. zostanie oddany do użytku nowy wiadukt kolejowy, w ciągu ul. Daszyńskiego. Zastąpi on przejazd kolejowo–drogowy i ułatwi ruch samochodowy w okolicy krzeszowickiego dworca.

- Dzięki modernizacji prowadzonej przez PLK, pociągi na trasie do Katowic przyspieszą do 160 km/h, a pomiędzy Krakowem i sąsiednimi miejscowościami powstanie wygodne połączenie kolei aglomeracyjnej - zaznaczają kolejarze.

Oprócz modernizacji torów w kierunku Śląska, trwa również przebudowa linii średnicowej w Krakowie. W PKP PLK zaznaczają, że to obecnie największy projekt inwestycyjny, realizowany przez kolej na południu Polski. Intensywne roboty trwają na całej długości modernizowanej linii, od przystanku Kraków Łobzów do położonych niemal 20 kilometrów dalej na wschód Węgrzc Wielkich.

- Skalę przedsięwzięcia najwyraźniej widać w samym centrum miasta, gdzie XIX - wieczny nasyp kolejowy zastąpiony zostanie nowoczesnymi estakadami, na których ułożone zostaną aż cztery tory kolejowe. Pozwoli to uruchomić częste połączenia aglomeracyjne. Przy ul. Blich są już gotowe podpory nowego obiektu. Jeszcze w lipcu wykonawca rozpocznie betonowanie pierwszych elementów konstrukcji nośnej estakady - wylicza Piotr Hamarnik.

W lipcu rozpoczęła się kolejna faza tej inwestycji. Wykonawca ruszył z budową nowych mostów na Wiśle. Nowoczesne łukowe konstrukcje będą nawiązywać do wyglądu sąsiednich przepraw przez rzekę.

- Uważam, że w Krakowie budujemy kolej od nowa – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Krajowy Program Kolejowy, który realizujemy w całym kraju, tworzy warunki dla rozwoju transportu i gospodarki na następne dekady. Cieszę się, że kolej w Krakowie, po zakończeniu prac, stanie się podstawowym środkiem komunikacji dla mieszkańców miasta i regionu oraz ułatwi podróże dalekobieżne – dodaje.

Pierwsze pociągi po nowych torach w centrum Krakowa pojadą w przyszłym roku. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na 2020 rok, ich koszt wyniesie niemal 1 mld zł.

W PKP PLK zapewniają też, że bardzo zaawansowane prace są na zachód od stacji Kraków Łobzów. W ramach modernizacji linii kolejowej do krakowskich Mydlnik powstają nowe perony i budowane są nowe wiadukty kolejowe. Wartość projektu sięga 250 mln zł. Podróżni korzystają już m.in. z nowych peronów na przystanku Kraków Mydlniki, Kraków Mydlniki Wapiennik i stacji Rudawa.

Kolejne efekty inwestycji krakowianie odczują już od listopada. Wówczas do użytku oddany będzie wiadukt kolejowy wzdłuż ul. Rydla. Zwiększy on poziom bezpieczeństwa w ruchu pociągów i zapewni płynność ruchu drogowego w okolicy.

W pierwszych miesiącach 2019 r. zostanie oddany do użytku nowy przystanek Kraków Bronowice, który stanie się jednym z najważniejszych punktów na komunikacyjnej mapie aglomeracji. Obsługiwać będzie pociągi w kierunku lotniska i Katowic oraz zapewni możliwość przesiadki na inne środki komunikacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mateusz34
Ciekawie wyglądają te "zwolnione inwestycje" komunikacyjne miedzy Krakowem a Katowicami? Ktoś bardzo dobrze chroni interesy Stalexportu który zarządza płatnym odcinkiem A4. Najpierw blokada budowy obwodnic miast między Krakowem a Katowicami a teraz ślimacząca się modernizacja linii kolejowej. Druga rzecz to tajne zapisy dzierżawy autostrady których do tej pory nie miał odwagi odtajnić żaden rząd. Widocznie muszą być nieźle zabezpieczone. A na tym tracimy wszyscy bo po pierwsze w dalszym ciągu ślimaczy się budowa dróg alternatywnych. Po drugie brak możliwości przejęcia A4 przez państwo uniemożliwia choćby rozbudowę A4 do 3 pasów i jej modernizację. Koncesjonariuszowi na tym nie zależy a do końca dzierżawy i tak będzie zarabiał grubą kasę.
A co do kolei to dziwi mnie zachwyt nad czasem przejazdu (pospieszne około 1h a osobowe .1.30h). Owszem będzie to dużo szybciej niż teraz ale nie zapominajmy że na poczatku lat 90-tych najszybszy pociąg pokonywał trasę do katowic w 50 minut a osobówki w 1.40 minut a więc szału nie ma. Skoro trasa będzie przygotowywana na predkość 160 km/h to pospieszny powinien dojechać w max 40 minut a osobowe 1.10 min tak patrząc na logikę.
K
Konik Krakusek
Przecież E30 Kraków-Katowice miała być gotowa przed EURO2012, więc czym tu się chwalić?? Chyba tylko tym, że udaje się powoli ominąć blokady tej przebudowy popodkładane przez Stalexport...
m
mirekk
...pociąg z Szanghaju do Suczou (ok. 190 km) jedzie PÓŁ GODZINY!
R
Rozbawiony
Z centrum Kioto do centrum Osaki pociąg jedzie 14 minut. A dystans podobny jak Kraków - Katowice
S
Stan
Gdyby nie minister Adamczyk dalej postępowała by dewastacja nie tylko linii nr. 30 ale co się z tym wiąże Kraków byłby jeszcze bardziej zakorkowany . Przykłady proszę , przeniesiono wszystkie instytucje kolejowe do Katowic zamknięto jedną z największych stacji rozrządowych w Europie Kraków Prokocim , cały rozrząd skierowano na Śląsk . Doskonale wiedziano że bez kolei aglomeracyjnej Kraków stanie , proszę sprawdzić ile samochodów stoi po stacjach od Tarnowa , Miechowa , Trzebini , Skawiny , te samochody wjechały by do Krakowa . Do Zakopanego gdyby nie inwestycje pana ministra Adamczyka nie ruszyły by nigdy , szybciej do Zakopanego dojechalibyśmy rowerem . Trasa nr.7 tyle lat staliście w korkach na 29 listopada . Rozwijał się Śląsk , Wrocław , Gdańsk , Warszawa , a w Mołopolsce rozwijały się korki , bo kto miał dbać o nasze sprawy . Elektrowozownia w Bieżanowie tętniąca życiem mająca wszystkie urządzenia da remontów generalnych pojazdów trakcyjnych , obecnie służy do składowania złomu , remonty przeprowadza się oczywiście na Śląsku , ruch towarowy w Krakowie nie istnieje . na Śląsku tak , no bo tam są dyrekcje . Jakie problemy mają koleje Małopolskie z przeglądami pojazdów trakcyjnych , jak wcześniej pisałem lokomotywownia w Bieżanowie jest , ale dyrekcja w Katowicach .To jest tylko namiastka przykładów jakie przytoczyłem . Tak więc jak zaczniesz krytykować ministra Adamczyka czy Pis puknij sie w łepetynę , bo akurat temu człowiekowi leży na sercu rozwój infrastruktury kolejowo drogowej w Małopolsce jak nikomu innemu . Dzięki Panie Ministrze.
h
henrk
Kolejarze powinni się spalić ze wstydu, a nie chwalić się sukcesami modernizacji 70 km linii kolejowej Katowice -Kraków.
L
Lola
A z Trzebini do Katowic teraz godzinę, a zazwyczaj jeszcze z pół bo spóźniony. A do Krakowa z pótorej godziny. Nieklimatyzowane głośne i śmierdzące rzęchy. Ile jeszcze. Czemu za tak potężne opóźnienia w budowie nikt nie odpowiedział do tej pory. Czemu uszło na sucho Stalexportowi blokowanie lini kolejowej konkurencyjnej dla A4. Gdzie jest Ziobro i służby?
m
maxiu
Sprawdzę - tak dla siebie - jaką formę to przyjmie. Czytałem wcześniej (chyba nawet w GK) o częściowej destrukcji.
p
poinformowany
bełkot PISOWSKI. Inspektor Nadzoru Budowlanego na odcinku Mydlniki - Głowny, (kolejny w ciągu ostatniego roku) poinformował w rozmowie prywatnej, że opóźnienie jest 1 rok! Adamczyk kłamie a, po jego kłamstwie kłamie PKP.
p
przystanek
Rozbudową, on od samego początku był tak planowany by go rozbudować
m
maxiu
Jeszcze można się pochwalić planowaną przebudową nowiutkiego przystanku Kraków - Zabłocie ;)
k
kolejarz
także tych, którzy próbują błysnąć słowem pisanym.
R
Rutyna
Ta super inwestycja wyglada tak, ze wczoraj pociag Ktowiuce-rzeszów dojechąl do krakowa z 125 minut opóźnienia...
L
Lol
75 km miedzy 2 najwiekszymk aglomeracjami w 1h to smoechu warte. Z Warszawy do Lodzi jest 125km i jakos 1h 20 sie jezdzie, a ma byc szybsze. U nas jak zwykle robia produkt kolejo podobny. Za miast zrobic szybka linie na 200-250km/h. I czas przejazdu z 25-30min tk jakies polprodukty. Olewaja nas i tyle. Traktuja jak gorszy sprt w tej warszawce.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska