https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Koleje Małopolskie mają wygryzać Przewozy Regionalne

Piotr Rąpalski
Adam Wojnar
Zarząd Małopolski powołał spółkę Koleje Małopolskie, która ma zarządzać przewozami sponsorowanymi przez województwo. Będzie ona konkurencyjna do Przewozów Regionalnych. Rozpocznie działalność 1 stycznia 2014 roku. Za 330 tys. zł do grudnia 2014 ma przygotować się do uruchomienia pierwszej linii kolei aglomeracyjnej na trasie Wieliczka-Kraków.

Kolejne połączenia, tj. przedłużenie pierwszej linii do Balic, linia Sędziszów–Podbory Skawińskie oraz Trzebinia Tarnów zostaną uruchomione w latach 2015-2016 w zależności od prac modernizacyjnych na torach, które prowadzi PKP. Równocześnie ma pojawić się zintegrowany bilet na komunikację miejską i kolejową w miastach Małopolski.

Spółka ma docelowo zatrudnić nawet kilkaset osób. Na razie jednak wyda na pensje członków rady nadzorczej i zarządu. Skorzysta z już zakupionych przez województwo, dzięki dotacjom unijnym, 14 pociągów. Do roku 2020 zakupi około 10 kolejnych za 131 mln zł. Spółka może zostać do roku 2020 dofinansowania kwotą nawet 200 mln zł, pociągami i pieniędzmi. W roku ma organizować przewozy za kwotę 75 mln zł. Część dalej będzie zlecać przewozom regionalnym.

- Spółka będzie jednak konkurencją do Przewozów Regionalnych. Te znajdują się w trudniej sytuacji finansowej. My chcemy zapewnić nowocześniejszy tabor, lepszą ofertę – mówi Marek Sowa, marszałek małopolski. - Dziś mamy poczucie, że Przewozy Regionalne takich gwarancji nie dają – kwituje.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wro
Na Dolnym Slasku taka spolka pod nazwa Koleje Dolnoslaskie dziala juz od paru lat. Uruchomila polaczenia, ktorych PR nie chcialy obslugiwac jako nie oplacalne,a tu okazuje sie, ze jednak jest zysk. Wroclaw -Trzebnica, Wroclaw- Boleslawiec, Klodzko - Jelenia Gora, Wroclaw- Swidnica czy Legnica - Jelenia Gora i inne. Posiadaja nowoczesny tabor szynobusy i EZT z nowosadeckiego Newagu. Co do biletu to po Wroclawiu jak i w kilku innych miastach dolnoslaskich mozna poruszac sie na tym samym bilecie koleja i komunikacja miejska.
w
wro
Na Dolnym Slasku taka spolka pod nazwa Koleje Dolnoslaskie dziala juz od paru lat. Uruchomila polaczenia, ktorych PR nie chcialy obslugiwac jako nie oplacalne,a tu okazuje sie, ze jednak jest zysk. Wroclaw -Trzebnica, Wroclaw- Boleslawiec, Klodzko - Jelenia Gora, Wroclaw- Swidnica czy Legnica - Jelenia Gora i inne. Posiadaja nowoczesny tabor szynobusy i EZT z nowosadeckiego Newagu. Co do biletu to po Wroclawiu jak i w kilku innych miastach dolnoslaskich mozna poruszac sie na tym samym bilecie koleja i komunikacja miejska.
s
szlaban
kolejowe dewastują miejską przestrzeń.
p
prof ciekawski
panstwowe koleje regionalne, wydzielone z panstwowej spolki PKP, beda teraz "podgryzane" przez panstwowe-samorzadowe koleje malopolskie... czytaj 3 zarzady, 3 rady nadzorcze 3 korytka, wiedzy 0
K
Kolejarz
Proszę o podanie nazwisk nowych stołkowiczów. Ciekawe co to za "specjaliści" w przewozach kolejowych.
a
agnieszka
"Na razie jednak wyda na pensje członków rady nadzorczej i zarządu" - nie zapomnieć o prezesie! Pewnie jeszcze inni towarzysze zarobią, a na uruchomienie linii - już pieniędzy nie starczy (jak koleje śląskie)
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska