FLESZ - Omikron – na te objawy musisz szczególnie uważać

Wtorkowe spotkanie było kontynuacją dyskusji rozpoczętej 8 listopada na temat budowy wspomnianej drogi krajowej nr 75. Poruszono temat stanu prac i najbliższych perspektyw dotyczących inwestycji. Tematem numer jeden była opinia i stanowisko Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie, do której złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej o uwarunkowaniach dla omawianej inwestycji.
– Chcieliśmy dowiedzieć się, jakie są harmonogramy prac, potencjalne zagrożenia dla budowy „sądeczanki” – mówi nam Arkadiusz Mularczyk, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwiązań Komunikacyjnych w Małopolsce.
– Przedstawiono konkretne terminy. Wszystko może oczywiście ulec wydłużeniu, ale jesteśmy dobrej myśli. Widać, że jest wola i determinacja a to bardzo ważne. RDOŚ, GDDKiA, Wody Polskie i Sanepid deklarowały swe procedowanie w tej sprawie. Obecnie wygląda to tak, że w 2026 roku zostanie wbita przysłowiowa łopata, zaś w 2029 roku trasa zostanie oddana do użytku. Musimy być dobrej myśli. Robimy wszystko, by pilnować tej inwestycji. Takie spotkania są potrzebne, pomagają wyjaśnić wątpliwości – dodaje Mularczyk, który za przykład podaje pogłoski o wyburzeniu firmy Pagen.
– Pojawiały się takie głosy, rodziła się niepewność. To jednak nieprawda. Projektant wyjaśnił, że „sądeczanka” będzie przebiegała obok zakładu – zauważa nasz rozmówca.
Jak podkreśla Mularczyk, obecnie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska analizowane są trzy możliwe warianty przebiegu tej inwestycji drogowej.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele wszystkich kluczowych instytucji publicznych biorących udział w procesie decyzyjnym w tym Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita. Budowa drogi jest bardzo ważną inwestycją dla południa Małopolski. Kolejne spotkanie planowane jest na przełomie lutego i marca przyszłego roku.
„Sądeczanka” już w 2017 roku została w wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych, w którym na ten cel zarezerwowano wtedy kwotę niemal 1,8 mld zł. W minionym roku Rząd przyjął jednak uchwałę, która zwiększyła wydatki na program. Efektem takich działań było zwiększenie dofinansowania budowy drogi do niemal 3,2 mld zł.