Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejowy most w Dąbrówce już stoi. Wkrótce pojedziemy nim do Zakopanego [ZDJĘCIA]

red.
Robert Jaskot/Skanska
Zakończyła się budowa mostu kolejowego w Dąbrówce w powiecie wadowickim. 234-metrowy obiekt powstał w ramach przekładania linii kolejowej przy zbiorniku wodnym Świnna Poręba. Jednak zanim nowym mostem pojedziemy do Zakopanego, muszą zostać ukończone pozostałe prace związane z inwestycją.

Wybudowany w Dąbrówce most jest częścią projektu przełożenia fragmentu linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinków Stryszów-Sucha Beskidzka. Wybudowała go Skanska na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Budowa nowej trasy kolejowej jest konieczna, ponieważ część obecnych torów znajdzie się pod wodą po zalaniu zbiornika Świnna Poręba.

Na nowej trasie kolejowej, wzdłuż brzegów przyszłego zbiornika Świnna Poręba, powstają dwa mosty. Pierwszy z nich, zlokalizowany w Dąbrówce, jest już gotowy. Przeprawa przez Stryszówkę ma 4 przęsła, długość 234 m i wysokość 27. – Prace konstrukcyjne na obiekcie są już w całości zakończone – mówi Jacek Kapałka, kierownik budowy, Skanska. – Zostało nam do wykonania już tylko malowanie obiektu i drobne prace wykończeniowe, z czym poczekamy do wiosny.

Większy, prawie 400-metrowy most na zlecenie RZGW w Krakowie budowany jest w Zembrzycach k. Suchej Beskidzkiej. Będzie to 7-przęsłowy most o konstrukcji łukowej, usytuowany na podporach o wysokości 24 m. – Most powstaje nad rzeką Skawą – tłumaczy Jacek Kapałka. – Gotowe są już cztery z siedmiu przęseł, kończymy też budowę piątego przęsła, zostaną nam więc jeszcze dwa do wykonania. Most ten będzie największym tego typu obiektem w Małopolsce.

Po zakończeniu budowy 400-metrowym mostem na trasie Kraków-Zakopane pasażerowie kolei przejadą nad lustrem wody zbiornika Świnna Poręba.

Poza dwoma mostami kolejowym, przy zbiorniku Świnna Poręba budowany jest jeszcze trzeci most – drogowy. Przebiegnie po nim nowa droga Stryszów-Zembrzyce. Most drogowy powstaje w Dąbrówce tuż obok mostu kolejowego. – Budowę obiektu drogowego rozpoczęliśmy we wrześniu – mówi Jacek Kapałka. – W tej chwili powstają podpory mostu, a zimą zaczniemy stawiać rusztowanie, które będzie nam służyć do budowy konstrukcji.

Most drogowy w Dąbrówce i kolejowy w Zembrzycach będą gotowe w grudniu 2014 roku.

Ze względu na to, że po napełnieniu zbiornika Świnna Poręba, część trasy kolejowej Kraków-Zakopane będzie zalana, przełożenia wymaga ponad 8,5 km linii kolejowej na trasie Stryszów-Sucha Beskidzka. - Z tego wykonaliśmy już około 6 km nawierzchni kolejowej, złożonej z torów, podkładów i tłucznia – mówi Marek Niziołek, kierownik budowy. – Jeszcze w tym roku ułożymy tory na gotowym już moście w Dąbrówce.

Znacznie zaawansowane są też prace związane z budową m.in. sieci teletechnicznej, systemu sterowania ruchem kolejowym, układaniem kabli – Skanska wykonała już ok. 80% tego zakresu robót. – Montujemy już też słupy trakcyjne – dodaje Marek Niziołek.

Zakończenie prac nad przełożeniem linii kolejowej na odcinku Stryszów-Sucha Beskidzka planowane jest na grudzień przyszłego roku.

Pracom związanym z przełożeniem linii kolejowej towarzyszy także budowa nowej drogi ze Stryszowa do Zembrzyc – realizowana również przez Skanska na zlecenie RZGW w Krakowie. Będzie miała długość 5,4 km i jezdnię szerokości 6 m. Droga zostanie wyposażona w chodnik o szerokości

2 m, pobocze o szerokości 1,25 m, oświetlenie oraz kanalizację deszczową. Budowa drogi została podzielona na dwa odcinki: w gminie Zembrzyce powstanie 2,24 km, a w gminie Stryszów 3,17 km drogi.

- W gminie Zembrzyce na ponad dwóch kilometrach ułożyliśmy już nawierzchnię bitumiczną – mówi Krzysztof Kołodziej, kierownik robót drogowych. – Brakuje jeszcze ostatniej, ścieralnej warstwy nawierzchni, którą planujemy ułożyć latem przyszłego roku.

Na zembrzyckim odcinku drogi gotowy jest już też chodnik i większość oświetlenia. Z kolei na stryszowskim odcinku Skanska wybudowała już nawierzchnię bitumiczną na odcinku 2,4 km i kilometr chodnika.

Projekt zbiornika wodnego Świnna Poręba jest realizowany od 1986 roku. Zapora umiejscowiona jest na rzece Skawie, która jest dopływem Wisły w woj. małopolskim. Zbiornik będzie się rozciągał od miejscowości Świnna Poręba do Zembrzyc na długości ok. 11 km. Ma mieć pojemność ponad 160 mln m³ i powierzchnię 1,35 tys. ha przy maksymalnym spiętrzeniu.
Inwestycja Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie jest finansowana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska