Podczas posiedzenia komisji zaznaczono, że zjawisko dowożenia dzieci do szkół prywatnymi samochodami powinno się ograniczać poprzez zapewnienie dobrej i bezpiecznej dostępności placówek edukacyjnych: pieszej, rowerowej, tramwajami oraz autobusami komunikacji miejskiej.
Takie propozycje wywołały duże zainteresowanie, ale też kontrowersje wśród mieszkańców.- Jeśli rodzic pracuje poza Krakowem albo na drugim końcu miasta i ma małe dzieci, z których jedno idzie do przedszkola a drugie do szkoły, to jak ma fizycznie je rozwieźć autobusami czy tramwajami, wrócić po samochód i dojechać do pracy? Nie każdy chodzi do szkoły na róg, a siedmiolatka raczej nikt tramwajem nie puści - komentuje jeden z rodziców.
Podobnych opinii jest wiele. Są też takie: - Wydaje mi się jednak, że większość dowozi dzieci dlatego, że później samemu jedzie do pracy. A dziecko to przy okazji. Dużo dzieci jest spoza rejonu i rodzice też nie pracują w pobliżu szkoły.
Program działań miasta na kolejne lata zakłada też m.in. identyfikację rejonów Krakowa o mniejszej dostępności do infrastruktury oświatowej. Ma temu towarzyszyć rozbudowa sieci szkół podstawowych i przedszkoli z założeniem, że w obszarach o dużej intensywności zabudowy mieszkaniowej odległość do placówek oświatowych nie powinna przekraczać 500 metrów, a na obszarach z niską intensywnością - 750 metrów. Uznano też, że tam, gdzie budowa jednostek edukacyjnych w takich odległościach jest nieuzasadniona ekonomicznie - powinna być zachowana odległość nie większa niż 1500 metrów.
Zaproponowano także następujące działania mające poprawić sytuację dotyczącą dostępności do placówek edukacyjnych:
- modernizację obiektów oświatowych, ich otoczenia i prowadzących do nich ciągów pieszych zgodnie ze standardami dostępności dla osób z niepełnosprawnościami,
- likwidację i unikanie na osiedlach w drodze do szkoły barier infrastrukturalnych,
- zapewnienie w rejonie szkół, tam gdzie to możliwe, ścieżek rowerowych z miejscami na postój rowerów oraz lokalizacji przystanków transportu publicznego,
- zwiększenie bezpieczeństwa pieszych w okolicach jednostek edukacyjnych np. przez stworzenie tzw. szkolnych ulic,
- termomodernizację szkół i placówek oraz adaptację obiektów do zmian klimatycznych, likwidację barier i uciążliwości takich jak np. zbędne ogrodzenia, konieczność przechodzenia przez wielopasmowe jezdnie.
Konflikt w krakowskim VIII LO. Rada pedagogiczna oczekuje od...
Sztuczna inteligencja - czy świat stanie się lepszy?
