Zator na ulicy Krakowskiej
W wielkim korku, w kierunku mostu na Wiśle, po południu stanęła ul. Krakowska. Sygnalizacja świetlna za mostem przytrzymała samochody, a te zablokowały ruch tramwajów. W tym miejscu nastąpił komunikacyjny paraliż.
Na zjeździe z mostu Piłsudskiego, na skrzyżowaniu z ul. Rollego, pojawili się policjanci z drogówki i ok. godz. 17 zaczęli sterować ruchem w tym miejscu, dając priorytet pojazdom jadącym od ul. Krakowskiej. Dzięki temu udało się rozładować zator.
Sytuacja na mieście nieco poprawia się, ale płynną jazdę w rejonie m.in. Krakowskiej i Kalwaryskiej na razie nie ma co liczyć.
Remont mostu Grunwaldzkiego
Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie rozpoczął się w sobotę (10 maja), ale dopiero poniedziałek (12 maja) był pierwszym, większym sprawdzianem tego, jaki wpływ ma to przedsięwzięcie na transport w mieście.
W godzinach porannych (ok. 7-8) korki samochodowe tworzyły się na ul. Konopnickiej w kierunku Alej Trzech Wieszczów. W przeciwną stronę nie było problemów. Przy rondzie Grunwaldzkim ruchem kierowali policjanci.
Od strony ul. Dietla wjazd na most jest zamknięty. Tam o poranku nie tworzyły się korki. Kto nie dowiedział się o braku przejazdu autem przez most ma możliwość przed nim zawrócić.
Popołudniowy armagedon w Krakowie. Sparaliżowane ważne ulice!
W związku z remontem w ciągu dnia korkowały się natomiast trasy objazdowe. Zatory pojawiły się m.in. na ul. Krakowskiej, moście Piłsudskiego czy ul. Kalwaryjskiej.
Największe korki miały miejsce jednak dopiero w godzinach popołudniowych. Wówczas wracający z pracy krakowianie, szczególnie ci, podróżujący komunikacją miejską, mieli duży problem z szybkim dotarciem do domów.
Remont mostu Grunwaldzkiego. Zmiany w komunikacji miejskiej w Krakowie
Mostem nie przejeżdżają też tramwaje. Od strony Dębnik dojeżdżają tylko do przystanku przy ICE Kraków (w sąsiedztwie ronda Grunwaldzkiego). Tam tramwaj dwustronny zawraca. Można się tam przesiąść na autobusy i pojechać objazdem. Od rana można było zaobserwować, że zdezorientowani pasażerowie w pośpiechu dobiegają do tramwajów czy autobusów.
Wiele osób decyduje się jednak przejść na piechotę przez most i dojść do przystanków. Od strony ul. Dietla najbliższe przystanki tramwajowe są przy skrzyżowaniu ul. Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej.
Pasażerowie zwracają uwagę, że od strony ul. Dietla też można było uruchomić tymczasowo tramwaj dwustronny, który dojeżdżałby chociażby do przystanku przy ul. Orzeszkowej.
- Nie było takiej potrzeby, bo taką rolę po tej stronie spełnia tymczasowa linia autobusowa 784 - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
W rejonie skrzyżowania ul. Dietla i Orzeszkowej powstały tymczasowe przystanki autobusowe, do których dojeżdża uruchomiony specjalnie na czas remontu mostu autobus linii 784.
Pasażerowie zwracają jednak uwagę, że jeździ ze zbyt małą częstotliwością. Dla przykładu w godzinach porannego szczytu (7-10) są to tylko cztery kursy w ciągu godziny, a poza szczytem autobus podjeżdża co 20 minut.
Gdyby był tramwaj wodny przez Wisłę (były takie propozycje, ale ich nie uwzględniono), to byłoby to jeszcze lepsze rozwiązanie - szczególnie dla osób mających problem z przejściem większych odległości.
Najlepiej wsiąść na rower
Most Grunwaldzki nie jest zamknięty dla ruchu pieszego i rowerowego. Najmniej utrudnienia odczuwają rowerzyści. Osoby, które nie mają rowerów, lub nie mogą z nich korzystać z powodów zdrowotnych mogą się więc czuć najbardziej dotknięte utrudnieniami.
Na moście już ok. godz. 7 można było już zauważyć duży ruch rowerowy. Około godz. 8 ruch rowerowy i pieszy się tam zwiększył. Można było dostrzec, że w niektórych momentach ruch pieszy i rowerowy kumulował się i było trudno swobodnie przejechać na rowerze między pieszymi, czy przejść między rowerzystami.
10 miesięcy wielkich utrudnień w Krakowie
Przypomnijmy, że remont mostu Grunwaldzkiego ma potrwać 10 miesięcy, w tym przez 7 miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po niej samochody, a przez 5,5 miesiąca tramwaje. Przez cały okres trwania remontu ruch pieszy i rowerowy na moście będzie utrzymany – w pierwszym etapie od strony Wawelu, a w drugim od strony Skałki.
Zmiany w komunikacji miejskiej:
W związku z zamknięciem mostu, na ul. Monte Cassino, w rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków, został wybudowany tymczasowy przystanek, który umożliwia kursowanie tramwajów w obu kierunkach.
Linia tramwajowa prowadzi od ul. Kapelanka, przez ul. Monte Cassino do Centrum Kongresowego ICE Kraków.
Z ul. Dietla tramwaje zostały przekierowane na ul. Krakowską.
W przypadku ruchu samochodowego na ul. Dietla, przed mostem, została wprowadzona możliwość zawracania dla pojazdów, które nie będą mogły kontynuować jazdy w kierunku Kazimierza z powodu zamknięcia mostu.
Zamknięcie mostu oznacza, że ruch tramwajowy i autobusowy został skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy.
W ramach prowadzonych prac została wprowadzona komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa kursuje z „Czerwonych Maków P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”, natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na Powiślu – „Nowy Świat”. Podczas prowadzonych prac, aby zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowa”, powstała linia nr 784 jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu nr 184.

Objazdy:
Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego prowadzi trzecią obwodnicą miasta, czyli aleją Powstańców Śląskich i ulicą Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna była modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na ul. Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej została wyłączona.

Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada są kierowane na ul. Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej do ronda Grzegórzeckiego.
