Koronawirus. Odwołane loty do i z Polski. Ryanair nie zwróci pieniędzy za odwołane loty? Ogromne problemy tysięcy pasażerów

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
13 marca w Polsce ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego w związku z koronawirusem. Do końca miesiąca zostały odwołane wszystkie loty pasażerskie z i do Polski. Pasażerowie, którzy mieli w tym czasie zaplanowane loty, mogą zmienić ich termin lub dostać zwrot pieniędzy. W tym drugim przypadku są problemy. Pasażerowie Ryanaira donoszą, że system zwrotów nie działa. Nie ma natomiast problemu z przesunięciem lotu.

FLESZ - Koronawirus. Część sklepów zamknięta

Koronawirus. Ryanair nie zwróci pieniędzy za odwołane loty?

"Ryanair próbuje ugrać dużą kasę na zwrotach pieniędzy za odwołane loty kilkadziesiąt tysięcy ludzi z całej Europy. Procedura zwrotu pieniędzy NIE DZIAŁA, niezależnie od kanału kontaktu z tą firmą czy bardzo częstym brakiem tego kontaktu" - taki wpis pojawił się na popularnym portalu Wykop.pl. Pod nim jest ponad 160 komentarzy, gdzie większość osób potwierdza, że ma taki sam problem. Choć są i tacy, którzy pokazują, że zwrot środków otrzymali.

Sytuacja wygląda tak, że żaden z dwóch sposobów na uzyskanie zwrotów w wielu przypadkach nie działa. Zarówno z panelu rezerwacji, jak i przez formularz zwrotu. W tym pierwszym przypadku przy próbie uzyskania zwrotu pojawia się komunikat: Wystąpił problem ze zwrotem pieniędzy za lot. W drugiej opcji formularza nie można wypełnić, bo system za każdym razem twierdzi, że podano błędny numer rezerwacji, chociaż tak nie jest. Potwierdzają to użytkownicy Wykopu.

Życie w czasach koronawirusa. Relacje mieszkańców USA, Islan...

Niektórzy podejrzewają awarię systemu Ryanair. Tyle że nie ma problemu, aby zmienić termin lotu na inny. I może byłaby to jakaś opcja, ale każdy przyszły termin z reguły bywa droższy od pierwotnego, odwołanego lotu. Wychodzi więc tak, że nie można uzyskać zwrotu za odwołany lot, a za nowy termin trzeba dopłacić więcej (choć sama zmiana jest bezpłatna.).

Komunikaty na stronie Ryanair przy próbie uzyskania zwrotu za odwołany lot
Komunikaty na stronie Ryanair przy próbie uzyskania zwrotu za odwołany lot Archiwum

Jakąkolwiek opcję nie wybiorą pasażerowie, będą stratni. Poprosiliśmy Ryanair o wyjaśnienia, ale komunikacja z przewoźnikiem jest utrudniona. Telefon rzeczniczki milczy, a na pytanie wysłane droga mailową dostaliśmy automatyczną odpowiedź, że z powodu koronawirusa odpowiedzi na pytania dziennikarzy nie będą udzielane, do czasu normalizacji sytuacji.

Koronawirus. Kraków kompletnie opustoszał. Na przystankach n...

Pytamy zatem w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, co mogą zrobić pasażerowie. UOKiK odsyła do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które zajmuje się m.in. kwestiami ruchu lotniczego i praw pasażerów.

- Pasażerowie powinni udokumentować (print screeny) nieskuteczność procedury zwrotu Ryanair i napisać do przewoźnika reklamację. Zachęcamy również do zgłaszania się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które pomaga konsumentom w sprawach transgranicznych, bezpłatnie - informuje Katarzyna Słupek z ECK.

Czytaj także

Koronawirus: aktualizowany raport

🔔🔔🔔

Pobierz bezpłatną aplikację Gazety Krakowskiej i bądź na bieżąco!
Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy do niej zakładkę, w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią koronawirusa.

Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 53

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

M
Mateusz

Mi udało się wypełnić i przesłać wniosek. Wypełniałem z jakiegoś linka w wiadomości e-mail od Ryanair. Była to trochę inna forma niż ta z konta, tzn mniej pól do wypełnienia.

Jednak melia potwierdzającego złożenie prawidłowo wniosku nie otrzymałem. Jest 5 dzień roboczy i pieniędzy nie ma i myślę, że nie będzie.

A
Agata
24 marca, 11:19, Monisia:

Próbujcie po północy, tak około 1 w nocy, bo wtedy większość ludzi śpi i strona nie jest przeciążona. Mi się tak udało.

A czy dostalas jakiegoś maila potwierdzającego złożenie wniosku?

P
PK

mi pokazuje cały czas

Prosze wypelnic captcha

mimo że mam dobry tęz tak mieliście ?

M
Monisia

Próbujcie po północy, tak około 1 w nocy, bo wtedy większość ludzi śpi i strona nie jest przeciążona. Mi się tak udało.

G
Gość

Ja próbowałam 3 dni aż w końcu mi się udało. Trzeba próbować bardzo wcześnie rano około 4-5 wtedy powinno przejść bez problemu ja tak zrobiłam

u
udało się

Nam również nie chciało oddać pieniędzy, okazało się że trzeba wpisać imie i nazwisko łącznie z: Ą, Ę, Ł itd.

M
MałaMi

Po kilku dniach prób, w końcu się udało! Dzisiaj wniosek o zwrot został przyjęty! Termin oczekiwania do 20 dni... także nie poddawajcie się! Powodzenia!

PS. Z Wizzairem nie było problemów, po dwóch dniach dostałam cały zwrot na konto...

D
Daniel

Od kilku dni wypełniam ten wniosek kilku krotnie. Wyskakuje komunikat o nieprawidłowym nr rezerwacji, choć numer jest kopiowany z ich potwierdzenia, (czasami wpisuję z palca ze szczególną dokładnością). Niestety e-mail: service@ryanairemail.pl zwraca wiadomości z informacją o niedostarczeniu wiadomości a na CHATcie nikt nie odpowiada. Termin lotu już nam minął. Jestem bezsilny. Nie chodzi o 50 EUR, jak pisze przedmówca tylko o kilka tysięcy, bo robiłem rezerwację dla większej grupy znajomych (którzy oczekują ode mnie zwrotu za odwołane loty).

D
Darek

Przy pierwszej informacji o możliwości zwrotu procedura zadziała od razu i w ciągu 7 dni pieniądze zostały zwrócone.

J
Jakub

Też miałem problem w drugim sporobie ale po paru próbach udało mi się zgłosić o zwrot pieniędzy, zobaczymy czy oddadzą 😃

P
Paula28

Ryanair jest najgorsza linia lotniczą jaka istnieje. W tym roku znowu się na nich przejechałam i już nigdy w życiu z nimi nie polecę. Odradzam ich każdemu

G
Gość
21 marca, 11:30, leon:

Zeby zaakceptowali formularz wybierzcie prawidlowy Kod linii lotniczej, wtedy w rubryce Zakłócony numer lotu pojwia sie dwie pierwsze litery (powinny byc takie same jak wasz numer lotu) i wtedy wpiszcie tylko cztery cyfry. U mnie numer lotu byl FR2604 wiec w Kod linii lotniczej wybralem Ryanair (FR), a w Zakłócony numer lotu wpisalem 2604 i przeszlo...chociaz maila potwierdzajaceo zadnego nie otrzymalem.

Nie działa 3 tydzien tak robie!

G
Gość
19 marca, 13:06, Gość:

A dlaczego pasażerowie nie próbują dzwonić na infolinię? Przed chwila bez problemu dodzwoniłam się, konsultant wykonał zwrot za mnie i dostanę zwrot za odwołany lot.

19 marca, 16:25, Ela:

Jakoś ja się dodzwonić nie mogę . Podaj numer proszę

19 marca, 22:31, Gość:

Jakos widac od razu ze to klamstwo skoro sam przewoznik ma napisane na stronie aby nie dzwonic bo nie odbieraja

22 marca, 09:35, Gość:

trolom juz dziekujemy

mówisz o swobie...to dobrze

G
Gość
19 marca, 13:06, Gość:

A dlaczego pasażerowie nie próbują dzwonić na infolinię? Przed chwila bez problemu dodzwoniłam się, konsultant wykonał zwrot za mnie i dostanę zwrot za odwołany lot.

19 marca, 16:25, Ela:

Jakoś ja się dodzwonić nie mogę . Podaj numer proszę

19 marca, 22:31, Gość:

Jakos widac od razu ze to klamstwo skoro sam przewoznik ma napisane na stronie aby nie dzwonic bo nie odbieraja

trolom juz dziekujemy

G
Gość
19 marca, 22:33, Gość:

Nie kupowac biletow nie lataja a nadal zarabiaja klamiac ze sa loty w kwietniu

No nie wiem kto kupuje bilety na kwiecień skoro kraj będzie zamknięty przynajmniej 3 miesiące. Troszkę myślenia

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3