Ruch wahadłowy został wprowadzony, bo zarządca drogi i mostu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - stwierdził, że stan techniczny przeprawy jest katastrofalny.
- Już dłużej nie możemy wpuszczać tam samochodów jadących jednocześnie w obu kierunkach. Mogłoby to doprowadzić do katastrofy - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.
Na wjeździe i zjeździe stanęła sygnalizacja świetlna. Na jak długo? - Na pewno do końca roku. A co będzie dalej, zobaczymy. Wszystko zależy, kiedy uda nam się rozpocząć prace przy budowie nowego mostu w Białym Dunajcu - wyjaśnia Mikrut.
Prace miały zacząć się kilka tygodni temu. Zostały jednak wstrzymane przez protest kilku mieszkańców Białego Dunajca. Kiedy i czy w ogóle ruszą - tego nie wiadomo.
- Nie wyobrażam sobie tego, co będzie się działo, gdy ruch będą regulować światła. Cała zakopianka stanie w korkach. Będzie się jeździło fatalnie - mówi Zbigniew Balicki, kierowca z Zakopanego.
Aby nieco ułatwić życie kierowcom, przygotowaliśmy mapę objazdów na trasie Nowy Targ - Zakopane. Każdy z proponowanych wariantów drogi jest nieco dłuży, ale za to pozwolą nam ominąć korki.
Przez Chochołów - kolor żółty, 42,3 km
Jedną z możliwych dróg jest dojazd do Nowego Targu od strony zachodniej. Tutaj z Zakopanego powinniśmy udać się w stronę Kościeliska, Witowa, Chochołowa i dalej przez Czarny Dunajec, Rogoźnik i Ludźmierz. Jednak tutaj dystans zwiększa się nam niemal dwukrotnie - zamiast 22 km zakopianką, pojedziemy 42,3 km.
Przez Ząb i Bańską - kolor błękitny, 29,6 km
Do Nowego Targu możemy "przebić się" także jadąc malowniczą trasą przez Ząb. Tutaj czeka nas najpierw przeprawa przez skrzyżowanie w Poroninie, gdzie również często lubią tworzyć się korki. Gdy jednak pokonamy Poronin, skręcamy w stronę Suchego i jedziemy do Zębu. Tam kierujemy się w stronę Bustryku, a dalej do Bańskiej Wyżnej, a następnie Niżnej, skąd możemy już wjechać z powrotem na zakopiankę.
Przez Bukowinę i Białkę Tatrzańską - kolor niebieski, 34,3 km
Kolejna możliwość objazdu Białego Dunajca też wiąże się z dotarciem do Poronina. Tam na skrzyżowaniu skręcamy w stronę Bukowiny Tatrzańskiej, skąd udajemy się do Białki Tatrzańskiej. Z tej ostatniej miejscowości jedziemy przez Gronków i wjeżdżamy do Nowego Targu od wschodniej strony.
Przez Bukowinę, omijając Poronin - kolor zielony, 39,3 km
Można również dotrzeć do stolicy Podhala przez Białkę i Bukowinę, ale omijając Poronin. Jeśli wybierzemy tę drogę, powinniśmy w Zakopanem skierować się w stronę Nosala, a potem jechać na zakopiańską Cyrhlę, tak jakbyśmy jechali w kierunku Łysej Polany. Mijając Cyrhlę, jedziemy cały czas prosto i skręcamy dopiero w Brzezinach do Murzasichla. Przejeżdżamy przez wieś i na samym dole, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, w stronę Bukowiny Tatrzańskiej. Potem już droga wiedzie przez Bukowinę Tatrzańską do Białki i dalej do Nowego Targu.
Co będzie dalej
Ruch wahadłowy może być dopiero początkiem kłopotów kierowców. - Na razie wprowadzamy ograniczenia w ruchu i cały czas będziemy monitorować stan mostu - zapowiada Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA. Gdy okaże się, że stan mostu szybko się pogorszy, GDDKiA będzie zmuszona wprowadzić kolejne ograniczenia w ruchu. A te, jak łatwo się domyślić, najpierw uderzą w kierowców ciężarowych samochodów, a także autokarów, które będą zmuszone jeździć do Zakopanego objazdami.
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+