FLESZ - 5 filarów Krajowego Planu Odbudowy
Dokonaliśmy podsumowania realizacji inwestycji. Kary w tym przypadku okazały się znaczące. Ta inwestycja dla miasta była jedną z kluczowych. Po podliczeniu opóźnienia, które było efektem jego działania, naliczyliśmy maksymalną karę jaką przewidywał kontrakt, czyli 30 proc. jego kwoty. Będą one od wykonawcy egzekwowane
- informuje Marcin Hanczakowski dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Kraków. Postępują prace związane z budową linii tramwajowej ...
Karę za zwłokę w zakończeniu robót (130 dni) wyliczono na 24,4 mln zł. Do tego doszła kara za nieterminowe płacenie podwykonawcom i wartość płatności bezpośrednich podwykonawcom - 5,3 mln zł. Łącznie ZDMK naliczył kary w wysokości 29,8 mln zł, w tym 24,5 mln zł za opóźnienie ale z uwagi na zapis o 30-procentowej granicy kar, od wykonawcy będzie dochodzić łącznej kary w kwocie 28,2 mln zł.
Do tego ZDMK wstrzymał do wyjaśnienia płatności za płyty torowe w wysokości 430 tys. zł.
Przypomnijmy, że modernizacja ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego rozpoczęła się pod koniec marca 2019 roku. Początkowo planowano zakończenie prac na koniec stycznia 2020 roku. W 2019 roku plany pokrzyżowały prace archeologiczne.
Na początku 2020 roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram, według którego na początku maja 2020 r. zaplanowano uruchomienie połączenia tramwajowego ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja 2020 roku). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej ul. Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego.
Od marca 2020 r. pojawiły się jednak problemy spowodowane pandemią koronawirusa - wiosną na czas nie dotarły materiały z Włoch, były też ubytki kadrowe, ponieważ część pracowników z Ukrainy opuściło Polskę.
Pod koniec maja zeszłego roku podczas prac na ul. Krakowskiej odkryto kolejny fragment dawnego mostu. Oznaczało to interwencję służb konserwatorskich.
Później pojawiły się problemy z nawierzchnią. Wyszło na jaw, że wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej na jej części wylali beton i starali się zrobić tak, by przypominał fabryczne płyty. To im się nie udało i musieli skuć nawierzchnię. Okazało się jednak, że nadal jest z tym problem i na odcinkach - zdaniem ZDMK - nawierzchnia jest nierówna.
Z uwagi na szereg usterek, ZDMK zwrócił się do spółki, aby do połowy kwietnia wykonała wskazane dodatkowe prace. Jednym z największych zarzutów była poprawność wykonanych płyt torowych. Ostatecznie tego elementu wykonawca jednak nie będzie poprawiał, a po uzyskaniu opinii niezależnych ekspertów, obniżone zostanie jego wynagrodzenie – w związku z uchybieniami w realizacji tego elementu (jest on użyteczny, jednak wykonany poniżej oczekiwań miasta).
- Wszystkie usterki, które można zlikwidować zostaną usunięte. Na razie nie można podać konkretnej daty, kiedy zostanie to wykonane. To powinno zostać zrobione do wakacji - wyjaśnia dyr. Marcin Hanczakowski.
Na przyczyny opóźnień wykonawca prac wskazywał lockdown spowodowany pandemią COVID-19, jak również odkrycia archeologiczne, których dokonano podczas robót, co za każdym razem wymagało wstrzymania prac związanych z przebudową drogi, do czasu przeprowadzenia stosownych działań konserwatorsko-archeologicznych.
Samochody po ponad półtora rocznej przerwie wróciły na ul. Krakowską pod koniec listopada 2020 r. W ramach przebudowy ul. Krakowskiej przede wszystkim poszerzone zostały chodniki - piesi zyskali więcej przestrzeni. Automatycznie zwężono jednak samą jezdnię dla samochodów. Liczba miejsc parkingowych zmniejszyła się o około 20 proc. Wybudowane zostały jednak zatoki parkingowe dla aut. W związku ze zmianami tramwaje i samochody na znacznej części ul. Krakowskiej korzystają ze wspólnych pasów ruchu. Wzdłuż chodników zasadzono zieleń.
Wykonawcą przebudowy ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego i skrzyżowaniem ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej była firma Trakcja SA. w konsorcjum z Comsa S.A.U. Koszt inwestycji to 94 mln zł.
- Krakowskie absurdy budowlane. Deweloper płakał, jak to wymyślał
- Najdroższe psy. Oto rasy, za które trzeba zapłacić najwięcej
- Drewniane domki do kupienia w Małopolsce do 200 tys.
- Miss Małopolski. One walczą o sławę i koronę miss!
- Centrum Krakowa czeka rewolucja. Planują ulice, ogrody i park kolejowy z rowerostradą
- Termy z basenem na stadionie Wisły są już gotowe. Byliśmy w środku
