https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. "50" pojedzie do Borku Fałęckiego nowym tunelem. Od 29 sierpnia zmiany rozkładów jazdy w związku z otwarciem Trasy Łagiewnickiej

Piotr Tymczak
Nowa linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej ma ok. 1,7 km długości.
Nowa linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej ma ok. 1,7 km długości. Anna Kaczmarz
Na sobotę, 27 sierpnia, zaplanowano otwarcie Trasy Łagiewnickiej a wraz z nią nowej linii tramwajowej z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. W związku z tym od poniedziałku, 29 sierpnia, mają obowiązywać nowe rozkłady jazdy. Zaplanowano małą komunikacyjną rewolucję. Tramwaje trzech linii będą jeździć nowym torowiskiem oraz w tunelu między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II.

Z torowiska, jakie powstało w ramach Trasy Łagiewnickiej będą korzystać tramwaje linii:

  • nr 10 – z Pleszowa przez Łagiewniki i dalej Trasą Łagiewnicką do Kurdwanowa,
  • nr 11 – z Małego Płaszowa przez Trasę Łagiewnicką do Czerwonych Maków,
  • nr 50 – co drugi kurs z Kurdwanowa przez Trasę Łagiewnicką do Borku Fałęckiego.

- Tramwaje linii nr 50 będą nadal kursować po swojej trasie z Krowodrzy Górki do Kurdwanowa z częstotliwością co 7,5 minuty. W przypadku co drugiego kursu, a więc co 15 minut, "50" będzie można jednak pojechać dalej, a więc z Kurdwanowa, Trasą Łagiewnicką do pętli w Borku Fałęckim - informuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Na tym jednak nie koniec innowacji w rozkładach jazdy. W zamian za przekierowanie tramwajów linii nr 11 z rejonu Starego Podgórza na nowy kierunek przez Trasę Łagiewnicką, zostanie uruchomiona linia nr 6 na trasie Mały Płaszów – Cichy Kącik.

- Zmiana ta pozwoli jednocześnie zachować połączenie rejonu Małego Płaszowa ze Starym Podgórzem, a także połączyć Mały Płaszów z centrum miasta od strony zachodniej - wyjaśnia Sebastian Kowal.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km, powstała na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Inwestycja kosztowała ok. 1,2 mld zł.

Linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej ma ok. 1,7 km długości (podwójny tor). Na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II tramwaje będą przejeżdżać w tunelu o długości ok. 700 metrów (obok powstał też tunel samochodowy).

To oznacza, że tramwaje linii nr 50 będą jeździć dwoma tunelami - obecnie przejeżdżają podziemnym korytarzem między rondem Mogilskim, Dworcem Głównym i stacją "Politechnika".

Na trasie przejazdu tramwaju wzdłuż Trasy Łagiewnickiej wyznaczono pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (przystanek podziemny), przy ul. Zakopiańskiej.

Dzięki nowemu połączeniu nie trzeba będzie już jeździć tramwajem z Kurdwanowa naokoło do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj. Torowisko jest przystosowane do przejazdu nim tramwajów z prędkością do 60 km/h.

- Dzięki wykonaniu tunelu tramwajowego wraz z infrastrukturą tramwajową (pętlą i przystankami) mieszkańcy południa Krakowa zyskają nowe, szybsze połączenia tramwajowe. Na niektórych trasach czas przejazdu skróci się nawet o około 10–15 minut - podkreślają w urzędzie.

W skład Trasy Łagiewnickiej wchodzą także tunele drogowe: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

Po powstaniu Kanału Krakowskiego Dębniki stałyby się wyspą. Koncepcja Trasy Pychowickiej musi uwzględniać plany budowy kanału. Zdjęcie dzięki uprzejmości TVN 24.

Kraków. Trasa Pychowicka nad Wisłą i kanałem ulgi czy w tune...

FLESZ - Ceny samochodów mocno w górę

od 16 lat
Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkam tu
Czy nie można wyłuszczyć swoich uwag bez idiotycznych i bezczelnych

zwrotów? jeśli ktoś nie potrafi to nie musi się tutaj ppisywać bo nie ma czym.
O
Opodatkować kościół !
50 co drugi kurs przez łagiewnicką do Borku. O zgrozo, co za kretyn to wymyślił.

Pewnie w weekendy częstotliwości się zwiększy, ponieważ trzeba klechom z łagiewnik darczyńców podrzucić.
D
Dawid
Zapraszam do dyskusji na krakowskim forum - https://obywatelmiasta.pl/category/132/kraków
T
Tomasz Longawa
Żadnych informacji o komunikacji pomiędzy Zakopianka a kobierzynska.
Z
Zbigniew Rusek
Linia 6 powinna mieć końcówkę na Salwatorze, a nie na Cichym Kąciku. 60 km/h to dla tramwaju za dużo (jest to blisko Vmax. technicznej) - to jak 100 km/h dla autobusu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska