reklama

Kraków. Apelują do premiera o zmiany zasad tworzenia stref czystego transportu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zaktualizowano 
Fot. Anna Kaczmarz
Krakowscy aktywiści zabiegają o zmianę przepisów dotyczących stref czystego transportu. Jednym z postulatów jest umożliwienie gminom wprowadzania zakazu wjazdu do takich stref w zależności od spełnienia określonego kryterium europejskich standardów emisji spalin (Euro 1-6, Euro I-VI) dla samochodów. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski wystosował w tej sprawie list do premiera Mateusza Morawieckiego.

Prezydent Jacek Majchrowski wystosował list do premiera Mateusza Morawieckiego z oczekiwaniem wprowadzenia zmian w ustawach regulujących kwestie zanieczyszczeń powietrza pochodzących z transportu.

„Obecnie obowiązujące przepisy dają podstawy do tworzenia stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys. Przepisy te są niezmiernie potrzebne, a w Polsce są rozwiązaniem nowatorskim. Doświadczenia Krakowa, który jako jedyny do tej pory wykorzystał te rozwiązania legislacyjne pokazały jednak, że obecne regulacje nie są doskonałe i wymagają poprawek, aby stanowiły realne narzędzie do wspierania elektromobilności w Polsce, a co za tym idzie, wspierania nieemisyjnych form transportu” – czytamy w liście.

Prezydent Jacek Majchrowski wyszczególnił najważniejsze postulaty zmian prawnych:
- wyraźne rozdzielenie strefy czystego transportu od tworzonej w jej obrębie podstrefy, za korzystanie z której pobierane są opłaty;
- umożliwienie objęcia wymogami niskiej emisyjności także pojazdów wykorzystywanych przez mieszkańców stref czystego transportu (prezydent zaznaczył: odpowiedzialność samorządowca każe jednak zadbać, by te rygory mogły ich objąć najwcześniej pięć lat od uchwalenia przez radę gminy takiej strefy);
- wprowadzenie możliwości ustanowienia przez radę gminy wyłączenia od zakazu wjazdu (i przebywania) do strefy czystego transportu w zależności od spełnienia określonego kryterium europejskich standardów emisji spalin (Euro 1-6, Euro I-VI). Prezydent podkreśla: "Proponowana nowelizacja ustawy harmonizuje funkcjonowanie stref czystego transportu analogicznie do powszechnego sposobu działania stref niskoemisyjnych w innych krajach europejskich. Ich doświadczenia pokazują też, że takie działania mają wpływ na rozwój elektromobilności";
- doprecyzowanie ograniczeń wjazdu do strefy czystego transportu;
- udzielenie radzie gminy szerszej swobody w zakresie kształtowania zasad obowiązujących w strefie czystego transportu.

Prezydent Krakowa apeluje o wprowadzenie propozycji w życie poprzez nowelizację odpowiednich ustaw. „Bez tych korekt działania miast nie będą miały szans na odniesienie pełnego sukcesu. Jakość powietrza jest dziś wyzwaniem europejskim. Naprawa stanu powietrza, którym oddychamy, to działanie na rzecz wszystkich Polaków, na rzecz ich zdrowia i komfortu życia. To kwestia wydatków na zdrowie z funduszy publicznych i szczęścia rodzin, w których mamy szansę ograniczyć liczbę zachorowań" – pisze prezydent Jacek Majchrowski.

- Cieszymy się, że prezydent poparł nasze postulaty. Zabiegamy o wprowadzenie standardów, które funkcjonują innych miastach Europy. Takie zasady powinno się więc przenieść na polski grunt, z zachowaniem dużej elastyczności. Propozycja jest bowiem taka, że to gminy decydowałyby o wszelkich zmianach i terminach wprowadzania - komentuje Andrzej Guła z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Jako przykład odpowiednich przepisów aktywiści wskazują m.in. Berlin, będący pierwszym miastem w Niemczech, w którym wprowadzono plakietki ekologiczne dla aut. Od 1 stycznia 2010 r. wjazd do centrum Berlina jest niedozwolony bez odpowiedniego oznakowania samochodu zieloną naklejką, oznaczającą, że pojazd spełnia normy emisji spalin.

W urzędzie wyjaśniają, w jaki sposób mogłyby zostać wykorzystane rozszerzone przepisy o strefie czystego transportu.

- Na razie nie prowadzone są prace nad nowymi obszarami SCT, ale jasne jest, że aby zadbać o jakość powietrza w Krakowie, obszar ten powinien obejmować jak największy obszar miasta. Oczywiste jest również, że nie może on być wprowadzony już na starcie w takiej formie, jak pierwsza wersja SCT „Kazimierz” - informuje Bartosz Piłat, rzecznik Prasowy Zarządu Transportu Publicznego.

Przypomnijmy, że SCT na placu Nowym i okolicznych ulicach została wprowadzona od 5 stycznia próbnie na pół roku. Do SCT mogą wjeżdżać mieszkańcy (dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń) oraz przedsiębiorcy i taksówki. Poza nimi strefa jest otwarta dla pojazdów elektrycznych, napędzanych wodorem lub gazem CNG.

Po wprowadzenie SCT wśród mieszkańców rozpoczęła się burzliwa dyskusja na temat tego rozwiązania. Zwolennicy likwidacji SCT, lub znacznego zmniejszenia w niej ograniczeń w ruchu, podkreślali, że odkąd ją wprowadzono, w lokalach na jej terenie drastycznie spadły dochody (w styczniu i lutym ok. 30 proc), bowiem klienci nie mieli gdzie zaparkować.

W odpowiedzi aktywiści walczący o czyste powietrze uruchomili petycję, pod którą podpisywali się zwolennicy utrzymania SCT na Kazimierzu. Mało tego, apelowali o wprowadzenie analogicznych stref w pozostałych obszarach centrum Krakowa. Przekonywali, że to ważne działanie w walce ze smogiem.

Ostatecznie na początku marca tego roku radni miejscy przyjęli poprawki dla SCT, mówiące m.in. o tym, że na obszar SCT dostawcy będą mogli wjeżdżać w godz. 6-12 oraz 16-20, natomiast w godz. 9-17 mogą tam wjeżdżać osoby przedstawiając się jako klienci bądź kontrahenci sklepów i lokali w SCT. Urzędnicy ocenili, że tak przygotowane zmiany są nieegzekwowalne i uznali, że de facto w godz. 6-20 na obszar Kazimierza może wjeżdżać każdy, dowolnym pojazdem.

Gdyby wprowadzono zmiany w prawie o SCT, sugerowane przez aktywistów i prezydenta, to władze Krakowa mogłyby np. zadecydować, że do tego obszaru będą wpuszczane jedynie pojazdy z odpowiednim oznakowaniem silnika np. Euro 4.

WIDEO: Karta czy gotówka? Co zabrać na wakacje

Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Apelują do premiera o zmiany zasad tworzenia stref czystego transportu - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

l
ls
2019-06-17T23:22:06 02:00, Gość:

Do czasu, aż strefy nie będą RÓWNE dla wszystkich, a nie tak jak Kazimierz (nie wjedziesz nową hybrydą z salonu, ale mieszkaniec może wjechać Syrenką), to nie będzie na nie społecznego przyzwolenia. W ogóle w Krakowie panuje jakaś padaka związana z definicją "mieszkaniec". Kto to jest mieszkaniec?! Najwyraźniej dla niektórych urzędasów Kraków kończy się na Rondzie mogIlskim....

Prawo w tym mieście nie jest równe dla wszystkich... i SCT dobitnie pokazuje, że są równi i równiejsi. Dlatego, Panie Premierze, proszę nie dawać władzy samorządowej ŻADNEJ dowolności w ustanawianiu takich stref! Top powinno płynąć odgórnie.

2019-06-18T06:05:23 02:00, wth:

Wydawało się ,że już wszystkich idiotów zamknięto w szpitalach

Jak widać na forum tak jednak nie jest .

Jak można zakładać ,że słoik spod np. Proszowic ,który przyjeżdża na weekend gzić się ze swoją dziewczyną ,która pracuje na czarno w knajpie , musi wjechać do strefy a mieszkaniec strefy nie ?

To gdzie mieszkaniec strefy ma parkować swoje auto ? Na wsi ,żeby słoik mógł sobie poruchać w niedzielę bo na wsi nie może z uwagi na dewoty i proboszcza ?

To dopiero pomysły o równości . Albo wszyscy albo nikt czyli zamknąć ,zburzyć bo słoiki najechały na Kraków ?

Zgadza się

Bardzo często obserwuje jak w weekendy do dziewczyn wynajmujących mieszkania w strefie płatnej przyjeżdżają posuwacze ze wsi gzić się .

Pełno aut z rejestracją podkrakowskich miejscowości bo stoją za darmo

Jedni ze wsi jadą na weekend do galerii inni przyjeżdżają się gzić ,bo na wsi pleban pilnuje i gmi z ambony

w
wth
2019-06-17T23:22:06 02:00, Gość:

Do czasu, aż strefy nie będą RÓWNE dla wszystkich, a nie tak jak Kazimierz (nie wjedziesz nową hybrydą z salonu, ale mieszkaniec może wjechać Syrenką), to nie będzie na nie społecznego przyzwolenia. W ogóle w Krakowie panuje jakaś padaka związana z definicją "mieszkaniec". Kto to jest mieszkaniec?! Najwyraźniej dla niektórych urzędasów Kraków kończy się na Rondzie mogIlskim....

Prawo w tym mieście nie jest równe dla wszystkich... i SCT dobitnie pokazuje, że są równi i równiejsi. Dlatego, Panie Premierze, proszę nie dawać władzy samorządowej ŻADNEJ dowolności w ustanawianiu takich stref! Top powinno płynąć odgórnie.

Wydawało się ,że już wszystkich idiotów zamknięto w szpitalach

Jak widać na forum tak jednak nie jest .

Jak można zakładać ,że słoik spod np. Proszowic ,który przyjeżdża na weekend gzić się ze swoją dziewczyną ,która pracuje na czarno w knajpie , musi wjechać do strefy a mieszkaniec strefy nie ?

To gdzie mieszkaniec strefy ma parkować swoje auto ? Na wsi ,żeby słoik mógł sobie poruchać w niedzielę bo na wsi nie może z uwagi na dewoty i proboszcza ?

To dopiero pomysły o równości . Albo wszyscy albo nikt czyli zamknąć ,zburzyć bo słoiki najechały na Kraków ?

h
hn

Jestem absolutnie przeciw dawaniu gminom jakichkolwiek uprawnień do samodzielnej regulacji przepisów . Krakowscy radni i urzędnicy już tak wiele razy udowodnili ,że są albo nieodpowiedzialni albo interesowni ,że dużym ryzykiem byłoby dawanie im postulowanych kompetencji .

Spójrzmy ile knotów prawnych i szykan uchwalali radni na wniosek prezydenta w zakresie przepisów strefy płatnego parkowania .

Wpierw głupkowate pomysły urzędników po podpisaniu przez prezydenta radni uchwalali jako prawo lokalne . Później z powodu oczywistej sprzeczności z prawem przepisy te uchylały sądy ,lecz w czasie pomiędzy mieszkańcy doznawali bezprawnych szykan ,którym musieli się poddawać bo nie mieli innego wyjścia.

Przypominam sobie jak przewodniczący rady aż pienił się w mediach ,że nie popuści po przegranych w sądzie administracyjnym . I przegrał wszystkie sprawy w NSA i jednak popuścił (nie wiadomo czym ) bo to sądy w Polsce sprawują kontrolę nad wykonaniem prawa a nie lokalni urzędnicy ,którzy tak już obrośli w piórka ,że się z prawem zaczynają mierzyć.

N
Nie dla diesli

Tak umozliwienie wjazdu dieslem ma zachecac do elektromobilnosci. Prezydent niech nie sciem ia ze jego lexus jwst wkologiczny tylko niech sobie kupi tesle czy volkswagena ID i da spokoj Morawieckiemu bo sie osmiesza

H
Heh
2019-06-17T23:22:06 02:00, Gość:

Do czasu, aż strefy nie będą RÓWNE dla wszystkich, a nie tak jak Kazimierz (nie wjedziesz nową hybrydą z salonu, ale mieszkaniec może wjechać Syrenką), to nie będzie na nie społecznego przyzwolenia. W ogóle w Krakowie panuje jakaś padaka związana z definicją "mieszkaniec". Kto to jest mieszkaniec?! Najwyraźniej dla niektórych urzędasów Kraków kończy się na Rondzie mogIlskim....

Prawo w tym mieście nie jest równe dla wszystkich... i SCT dobitnie pokazuje, że są równi i równiejsi. Dlatego, Panie Premierze, proszę nie dawać władzy samorządowej ŻADNEJ dowolności w ustanawianiu takich stref! Top powinno płynąć odgórnie.

Chodzi o prawo dojazdu do posesji

N
Nie dla diesli

Mam nadzieje ze nikt na takie glupoty sie w rzadzie nie zrobi i te apele wyrzuci do kosza. Strefa c,ystego transportu jest bardzo dobrze zaprojektowana. Te wszystkie diesle euro 6 to czysta sci3ma co dieselgate udowodnilo. Aktywisci sa smieszni. Niech sobie kupia elektryka biedaki jak chca wjdzdzac albo rower. Szkodniki jedne.

G
Gość

Do czasu, aż strefy nie będą RÓWNE dla wszystkich, a nie tak jak Kazimierz (nie wjedziesz nową hybrydą z salonu, ale mieszkaniec może wjechać Syrenką), to nie będzie na nie społecznego przyzwolenia. W ogóle w Krakowie panuje jakaś padaka związana z definicją "mieszkaniec". Kto to jest mieszkaniec?! Najwyraźniej dla niektórych urzędasów Kraków kończy się na Rondzie mogIlskim....

Prawo w tym mieście nie jest równe dla wszystkich... i SCT dobitnie pokazuje, że są równi i równiejsi. Dlatego, Panie Premierze, proszę nie dawać władzy samorządowej ŻADNEJ dowolności w ustanawianiu takich stref! Top powinno płynąć odgórnie.

A
Artur

bardzo dobry pomysł, dorzucić do tego wymianę starych pieców na nowoczesne i ekologiczne metody grzewcze i może zaczniemy mieć perspektywy na czyste powietrze. Sam wymieniłem piec na ekologiczny kocioł na pelet z certyfikatem ecodesign od Kostrzewy (https://www.kostrzewa.com.pl/produkty/eei-pellets ) polecam!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3