https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Autokary turystyczne chcą jeździć w centrum jak MPK

Małgorzata Mrowiec
Miejsce postoju dla autokarów na pl. Matejki. Przewoźnicy postulują, by ze znaków na takich przystankach zniknęło określenie "Maksymalny postój 10 min."
Miejsce postoju dla autokarów na pl. Matejki. Przewoźnicy postulują, by ze znaków na takich przystankach zniknęło określenie "Maksymalny postój 10 min." Małgorzata Mrowiec
Krakowscy przewoźnicy turystyczni narzekają na „obcych”, którzy bez końca zajmują miejsca postojowe i na przymusowe objazdy

Ze środowiska przewoźników turystycznych płyną krytyczne głosy dotyczące ustalania lokalizacji oraz zasad korzystania z miejsc postojowych dla autokarów. Przewoźnicy pytają, gdzie jest obowiązujący spis i mapa takich przystanków? Bo w internecie jest dostępna tylko nieaktualna już informacja. Wożący turystów wychodzą też z postulatem, by na określonych odcinkach ulic w centrum miasta autokary mogły jeździć tak jak autobusy komunikacji miejskiej.

- Wcześniej np. wokół Plant mogliśmy jechać w obie strony, a teraz, po zmianie organizacji ruchu, jest to niemożliwe, dopuszczono taki przejazd tylko dla autobusów MPK. Zarazem my mamy kłopot, jak i przyczyniamy się do zakorkowania miasta, jeżdżąc dookoła - tłumaczy Jacek Legendziewicz, zarządzający krakowską firmą turystyczną Jordan.

Jak wyjaśnia Legendziewicz, jadąc ulicą Westerplatte, aby wjechać na przystanek dla autokarów turystycznych na placu Matejki, nie można obecnie skręcić w lewo w ulicę Basztową, tylko trzeba wykonać wielki objazd: Pawia - Szlak - Warszawską - Kurniki - Pawia - Basztowa lub przez ulicę Kopernika, rondo Mogilskie, Lubicz, Basztową. - A wystarczyłaby zgoda, taka sama jak mają autobusy MPK, na lewoskręt w ulicę Basztową z ulicy Westerplatte - podsumowuje zarządzający firmą Jordan.

Miejsce postoju dla autokarów na pl. Matejki. Przewoźnicy postulują, by ze znaków na takich przystankach zniknęło określenie "Maksymalny postój
Miejsce postoju dla autokarów na pl. Matejki. Przewoźnicy postulują, by ze znaków na takich przystankach zniknęło określenie "Maksymalny postój 10 min." Małgorzata Mrowiec

Przedstawiciele branży turystycznej nie mogą też ścierpieć autobusów - przede wszystkim przyjeżdżających do Krakowa z zewnątrz - które blokują wyznaczone dla takich pojazdów miejsca postojowe w centrum miasta nawet przez godzinę. Znaki umożliwiają postój tylko na czas wsiadania i wysiadania, maksymalnie na 10 minut. Jednak notorycznie nie jest to przestrzegane. Kierowcy autobusów turystycznych wykorzystują prosty sposób na wypadek kontroli: co 10 minut przejeżdżają kilka metrów do przodu lub do tyłu, tachometr odnotowuje jazdę i można się wyłgać, gdy strażnik miejski sprawdza czas postoju.

- Wystarczyłoby ze znaku wycofać te 10 minut. Tak jest na całym świecie: można zatrzymać się tylko na czas wysiadania i wsiadania pasażerów, a nie oczekiwania na nich. I nie ma wątpliwości w razie kontroli, bo ewidentnie widać, czy ktoś wsiada, czy nie - wskazuje Jacek Legendziewicz.

Co do jazdy autokarów wokół Plant na takich zasadach jak autobusów MPK otrzymujemy kategoryczną odpowiedź od ZIKiT: - W tym miejscu priorytetem jest zapewnienie płynności przejazdu komunikacji miejskiej. Takiej zmiany obecnie nie planujemy - informuje Michał Pyclik. Przedstawiciel ZIKiT wyjaśnia też, że wraz z rozpoczęciem prac nad porządkowaniem strefy płatnego parkowania zdecydowano o kompleksowym przeanalizowaniu organizacji ruchu w jej obszarze. Jednym z elementów do zweryfikowania była kwestia przystanków dla autokarów turystycznych. Odbyły się konsultacje, w których brali udział przedstawiciele przewodników oraz Krakowskiej Izby Turystycznej. W efekcie obecnie miejsca postojowe dla autokarów znajdują się: przy ul. św. Wawrzyńca, Zwierzynieckiej, placu św. Idziego, al. Daszyńskiego, ul. Straszewskiego, Kopernika, Na Zjeździe i na pl. Matejki.

- Teraz jeszcze przez kilka tygodni będziemy przyglądali się, jak działają te przystanki i ostatecznie podejmiemy decyzję, czy ich rozmieszczenie przyjmujemy jako ostateczne. Gdy proces wprowadzania zmian się zakończy, powstanie mapa z lokalizacją przystanków, będziemy produkowali materiały informacyjne - zapowiada Pyclik.

Broni też znaków z 10 minutami postoju. Podczas konsultacji ZIKiT uzyskał informację, że taki sposób oznakowania przystanków jest korzystniejszy z punktu widzenia kontroli. Straż Miejska nie postulowała zmiany. - By zapewnić prawidłowe korzystanie z przystanków i nie zrzucać tematu na Straż Miejską rozważamy zlecenie ich kontroli kontrolerom strefy płatnego parkowania - dodaje Pyclik. Trwają rozmowy na ten temat.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

WIDEO: Poważny program - odc. 6: Mieszkańcy walczą o zapomniany park

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stefa
Autobusy i busy z turystami powinny parkować na P+R. Przejazd do centrum autobusami lub tramwajami pozwoli lepiej poznać miasto. Dlaczego autokary mają mieć uprawnienia do wjazdu do centrum i parkowania w nim.
p
pieszy
jeśli ktoś stoi godzinami - powinien filmik na e-mail wystarczyć do wzmożonej kontroli straży miejskiej
także na tych co parkują w miejscach niedozwolonych - zdjęcie na mail straży miejskiej powinno nie tyle być podstawą do ukarania (bo nie może) - ale podstawą do kontroli tego miejsca w ciągu kilku dni

inaczej to na niektórych chodnikach auta zajmują tyle, że piesi muszą iść ulicą (np. przy pl. Sikorskiego 2-8)
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska