https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Awantura o parking w Bronowicach

Piotr Tymczak
Tak miałby wyglądać węzeł przesiadkowy w Bronowicach, w ramach którego ma powstać dworzec autobusowy i parking P&R
Tak miałby wyglądać węzeł przesiadkowy w Bronowicach, w ramach którego ma powstać dworzec autobusowy i parking P&R Wizualizacja: Miejska Infrastruktura
Wielki spór rozgorzał z powodu planów budowy dworca autobusowego z parkingiem park&ride przy ul. Armii Krajowej

Zaostrza się konflikt o parking, którego budowa jest planowana przy al. Armii Krajowej. Pozytywną opinię dla tego przedsięwzięcia wydała właśnie Rada Dzielnicy VI Bronowice. To spotęgowało żal i oburzenie mieszkańców, którzy od dawna protestują przeciw inwestycji.

Mieszkańcy liczyli na to, że dzielnicowi radni staną po ich stronie. Stało się jednak inaczej. - To niedopuszczalne, aby ludzie opłacani z naszych podatków działali w taki sposób i w ukryciu przed lokalną społecznością podejmowali kluczowe decyzje - mówi Roman Wilczek, jeden z mieszkańców protestujących przeciwko inwestycji przy ul. Armii Krajowej. W jej ramach ma powstać dworzec autobusowy, nad nim parking park&ride. Obiekty będą skomunikowane z przystankiem tramwajowym na ul. Balickiej oraz powstającym w jej rejonie przystankiem kolejowym. Inwestycja ma być realizowana w latach 2018-2020 za ponad 21,6 mln zł.

Zdaniem protestujących mieszkańców budowa parkingu doprowadzi do tego, że zakorkują się ulice w jego otoczeniu. Uważają, że trzeba budować parkingi park&ride, ale na obrzeżach miasta, aby tam zatrzymywać auta osób dojeżdżających do Krakowa z sąsiednich gmin, a nie ściągać je do centrum miasta. - Takich parkingów wciąż brakuje. A tu urzędnicy i radni na siłę forsują parking w sąsiedztwie bloków mieszkalnych - komentuje Jacek Baran, jeden z protestujących mieszkańców.

Nie zgadzają się oni również na zniszczenie zieleni, jaka obecnie znajduje się w miejscu, w którym ma powstać węzeł przesiadkowy. Mieszkańcy oczekiwali, że projekt zostanie poddany dogłębnym konsultacjom i wszystkie za i przeciw dokładnie przeanalizują reprezentujący ich radni z Bronowic.

- Radni większością głosów zgodzili się jednak na inwestycję, mimo że nawet nie zaopiniowała jej wcześniej merytoryczna komisja gospodarki komunalnej i zagospodarowania przestrzennego. A tu nie chodzi o garaż czy budkę z piwem, tylko zdanie bardzo istotne dla dzielnicy - zaznacza Roman Wilczek.

Przewodniczący „szóstki” Bogdan Smok wyjaśnia, że przewodniczący komisji gospodarki komunalnej wyjechał akurat za granicę, a radni mieli tylko 21 dni na podjęcie decyzji. Zwraca też uwagę, że przeciwko parkingowi głównie protestują mieszkańcy bloków, obok których obiekt ma powstać.

- Mają swój interes w tym, aby zablokować budowę, prawo do protestów i prezentowania racji. Ale za swoje decyzje biorę pełną odpowiedzialność, licząc się z tym, że z tego powodu mogę nie zostać wybrany na radnego w kolejnej kadencji - mówi Bogdan Smok. - Jestem za tą inwestycją, bowiem muszę patrzeć szerzej - w kontekście całej dzielnicy, a także całego miasta, jako metropolii - dodaje.

Bogdan Smok przypomina, że PKP przy ul. Armii Krajowej buduje przystanek szybkiej kolei aglomeracyjnej „Bronowice” i stąd potrzebny jest tam węzeł przesiadkowy z parkingiem. - Jeżeli by nie powstał, osoby, które będą chciały do przystanku dojechać samochodem zaczną szukać miejsc na okolicznych osiedlach. To będzie generować ruch i problemy parkingowe - przekonuje Bogdan Smok.

Kraków dziś i przed laty. Jak się zmienił? [PORÓWNAJ ZDJĘCIA]

Zaznacza, że rada dzielnicy z Bronowic wydała pozytywną opinię dla przedsięwzięcia, ale z warunkami. Jednym z nich jest budowa mniejszego parkingu park&ride. Wzięła już to pod uwagę odpowiedzialna za zadanie gminna spółka Miejska Infrastruktura. Jej prezes Paweł Skrzypiec zapewnia, że parking nie będzie miał ok. 490 miejsc jak planowano, ale maksymalnie 200 i zostanie zadaszony. Ma być też pokryty zielenią.

- Parking park&ride na 500 albo nawet więcej miejsc jest potrzebny, ale nieco dalej np. na terenie dawnego motelu Krak czy w rejonie Galerii Bronowice, dokąd ma być poprowadzona linia tramwajowa - uważa Jacek Baran.

Prezes Paweł Skrzypiec wyjaśnia:- Parking park&ride ma powstać przy planowanej pętli tramwajowej obok Galerii Bronowice. To są jednak dwa niezależne miejsca i zadania.

Krowoderska.pl - Krowoderska.pl - parkingi "Park and ride" - odc. 2

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 61

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcin
Żenująca wypowiedź - ale jak widać jak kogoś coś nie dotyczy to innych się ma głęboko - typowa hedonistyczna postawa przeciętnego człowieczka. Szkoda komentować. Spróbuj się postawić na miejscu ludzi którzy mieszkają w okolicy tej inwestycji - i wtedy komentuj. mieszkańcy nie mają gdzie zaparkować swojego auta, a z ich podatków buduję się komuś przyjezdnemu, kto wybudował sobie willę na wsi bo tam cisza i spokój, ale pracuje i dzieci prowadzi do szkoły w mieście najczęściej wynajmując studentom mieszanie w mieście. Miasto płaci Janosikowe na remonty i budowy dróg wiejskich które już są w dużo lepszym stanie jak w mieście. Uczy w szkołach przepełnionych, bo przenoszący się na wsie i tak posyłają dzieci do szkół w mieście. Buduje P+R dla tych którzy się stąd wyprowadzili. A kto za to wszystko płaci - mieszkańcy miasta włącznie z mieszkańcami Bronowic. Jak zrozumiesz pewne podstawowe rzeczy wtedy dopiero coś napisz, a nie wylewaj tej żenady ...
G
Gość
ulica Armii Krajowej już wygląda jak parking...bo auta głównie stoją...i ciekawe jak do ruchu włączą się nowe autobusy z dworca skoro np. autobus 172 na odcinku kilku przystanków dociera np. popołudniami dopiero w godzinę...może to będą autobusy ze śmigiełkiem??...a poza tym parkingi powinny być budowane wcześniej przed korkami, tablice przy wjeździe do miasta powinny informować który parking jest wolny i które ulice są zakorkowane aby w nie nie wjeżdżać...a tak zrobią mieszkańcom parkingo-dworzec czyli Śmierdzioszka na utrapienie, który będzie tylko ściągał zdezorientowanych kierowców jak muchy do g...lepu...wg mnie decyzja środowiskowa jest do rewizji bo za dużo smrodu i betonu wokół...i co to za żenada "weźże zaparkuj" - to gdzie mam jechać aby zaparkować skoro nie ma informacji o wolnych miejscach i parkingach?...to jest jakaś chora polityka!...powinna być decentralizacja ruchu pojazdów a nie kumulowanie pojazdów w miejscach krytycznych
v
vdvd
miała być fajna inwestycja, kilka rodzajów komunikacji w jednym, a wychodzi, że będzie jak zawsze... krakowski minimalizm, bylejakość i myślenie tylko o sobie
c
czatowiec
Na Kurdwanowie też są korki, nawet gorsze. A właśnie chodzi o to, żeby ograniczyć korki na Armii Krajowej, bo ludzie zamiast się pchać do centrum samochodem, zostawią go na dworcu i wsiądą do pociągu, tramwaju bądź autobusu. Dlatego to idealna lokalizacja, jedyna poza Galerią Krakowską gdzie te 3 środki lokomocji będą się spotykać na razie.
r
rem
Podane argumenty. Dlatego nalezy, jak w Oslo, wprowadzic oplate za wjazd do miasta- zrobic rogatki.
c
cccp
ciągle się psuje trakcja/szyny i o tym cisza; jak tu dojechać do pracy w centrum? 139 zostaje
W
Wiesniaczka
A nie Sorry, faktycznie ... to wieś pod Krakowem ... Wesele, Rydel, Wyspański ....zapomniałam o tej wsi....
c
czas leczyć kompleksy
Biedaku, boli cię myśl o "wieśniakach" ? :-))) Często mają o wiele lepsze samochody i mieszkania, bo są lepiej sytuowani, a ich firmy w Krakowie (dzięki którym stać ich na budowanie domów poza miastem) płacą podatki, jakich ty nie dorzuciłeś do budżetu miasta nigdy w życiu:-)))
m
m
Protestujący mieszkańcy nie tylko uważają, że są w centrum miasta (żałosne) że coś może zaburzyć estetykę (w sąsiedztwie obrzydliwy mrówkowiec, "piękny" kościół i masa starych bloków ale jeszcze, że ta budowa to zamach na zieleń! To jest totalna hipokryzja, co jest jasne dla każdego, kto się przejdzie w okolicy bloków, przy których ma być P&R (okolice ul. Czepca) Tam nie ma trawników, tam są publiczne toalety dla psów! Smród koszmarny, a ilość kup niewyobrażalna. Ci ludzie nie mają prawa opowiadać o ochronie zieleni!
j
juta
ile czasu stoją na parkingu, skąd są, czym dojeżdżają do miasta.....,co to za polityka żeby dla 200 kierowców aut (bo tyle miejsc parkingowych jest w niektórych P&R) mieli cierpieć mieszkańcy okolicznych bloków? od kiedy to dworce autobusowe buduje się na osiedlach mieszkaniowych?...to tylko ściągnie kolejnych kierowców, którzy będą myśleli, że parking jest wolny!...poza tym kto się odważy poruszać na czas zatłoczonymi autobusami, które stoją w korkach?nie widzę sensu tego dworca...już parking pal sześć...ale dworzec autobusowy?!...urzędnicy chyba są z Marsa!
g
ghhj
Ciekawe w czyim interesie działają te grupy protestujące przeciwko budowie parkingu. Da się zauważyć tych ludzi tutaj oraz na różnych fanpage'ach na facebooku. Czy jakiś deweloper nie ma czasem chrapki na ten fragment gruntu? Nie można przecież bezinteresownie powielać takich bzdur. Czy może ci ludzie zwyczajnie się boją o tereny zielone, które tak z chęcią rozjeżdżają swoimi autami? Straż Miejska powinna częściej interweniować pod blokami sąsiadującymi z tą działką, mieszkańcy dają tam popis parkowania.
Śmieszne jest wyzywanie od wsioków. A czym niby są Bronowice Małe, jak nie wsią przyłączoną do Krakowa? Tam nie ma żadnych rdzennych Krakusów, tylko podkrakowskie słoiki.
d
drru
chyba jakiś kretyn...co zamiast na paliwo wyda na drogie bilety autobusowe...a przez ciągle trwające remonty nie dojedzie tam gdzie chciał!!!! buahahaaaaaaaaaaaaa
s
swyt
postój sobie przy ul. Armii Krajowej na Bronowicach i powdychaj powietrza!...może Cię to ocuci i zaczniesz myśleć!
p
protestuję
raz jakie Inspektor Sanitarny ma wytłumaczenie....dworzec i parking należy wg Rozporządzenia do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Oprócz przekroczenia norm hałasu, poziomu spalin co spowoduje trwały wzrost wysokiego już zanieczyszczenia Bronowic, zaburzenia estetyki krajobrazu, zatrucie wód opadowych benzyną i olejem....mamy jeszcze obok inne przedsięwzięcia potencjalnie znacząco oddziałujące na środowisko: centrum handlowe z parkingami, linie kolejowe, linie tramwajowe!...i co jeszcze wymyślicie mieszkańcom?!...P&R powinien powstać na skrzyżowaniu gdzie jest pętla tramwajowa lub nawet jeszcze dalej za Inprogresem!
M
Mani
Jak już powstaną parkingi w logicznych miejscach na rogatkach miasta, to zwężanie ulic będzie zbędne. Ludzie mając alternatywę dobrego, szybkiego i niedrogiego połączenia komunikacyjnego zP&R nie będą wcale chcieli jechać do centrum samochodami.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska