https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków będzie miał najdłuższy tramwaj [ZDJĘCIA]

Przemysław Wronecki/Arkadiusz Maciejowski
(© fot. Janusz Wójtowicz/GazetaWroclawska.pl)
Nowoczesny tramwaj powstał w zakładach wrocławskiej firmy Protram. Wagon pomieści ponad 300 pasażerów, z czego 64 na miejscach siedzących. Pojazd kosztował krakowskie MPK 5,5 mln złotych.

Czytaj też: Kraków będzie miał najdłuższy tramwaj w Polsce


Nowy tramwaj jest klimatyzowany, ma najnowsze systemy głosowej informacji pasażerskiej, nowe kasowniki i monitory. Ma być również wyjątkowo cichy. Pojazd składa się aż z pięciu członów. - Trzy z nich to zmodernizowane stare wagony (pieszczotliwie nazywane "akwariami"), które wcześniej jeździły po Krakowie m.in. na linii nr 4 - wyjaśnia Jarosław Sabat z MPK Kraków.

Pomiędzy tymi wagonami zainstalowane zostały dwa zupełnie nowe segmenty. Dzięki temu część tramwaju jest teraz niskopodłogowa. Nowy, najdłuższy w Polsce tramwaj, wyglądem przypominać będzie kursujące obecnie m.in. na liniach 11 i 20 przerobione składy z Wiednia i Niemiec.

Obecnie tramwaj przechodzi ostatnie testy we Wrocławiu. Pod koniec stycznia zostanie rozłączony na dwie lub trzy części i przewieziony na specjalnych lawetach pod Wawel. Tu ponownie go zmontują w jedną całość. Pierwszy kurs pasażerski odbędzie się w lutym.

Zobaczcie więcej zdjęć pojazdu:

We Wrocławiu powstał najdłuższy tramwaj w Polsce (ZDJĘCIA)

Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

Konkurs dla matek i córek. Spróbuj swoich sił i zgarnij nagrody!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 43

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

X
X
No Moderus BETA x2,5
p
pete wlkp
szkoda że Bombardier jest marką obcą. I jest drogi. Pozdrawiam
p
pete wlkp
jest imponująco długi jak na jednoprzestrzenny ale brzydki. Ma kanciaste czoła i odsłonięte wózki. Może lepiej by było zlecić tą przebudowę Modertransowi w Poznaniu,tutaj wyprodukowano wózki dla Protramu. A jeśli nowy Bombardier kosztuje 10 milionów to warto się zastanowić nad Solarisami.Są nowocześniejsze i zdecydowanie ładniejsze.Pozdrawiam wszystkich.
.
przy wykolejeniu bedzie problem z wstawieniem takiego tasiemca.
k
kkm
będzie tym pod Bagatelą się złożyć niż składem 3 x 105
k
kkm
E tam, jak masz 3x105 to drugi pojazd ma pantograf i jakoś nie ma problemów. 405 może być zasilany z jednego (pierwszego) i oba są elektrycznie sterowane, a nie sznurkiem jak w wiedeńcach.
k
krk
ciekawe jak wyczuć pantograf by nie stanąć na przerywaczu, trochę będzie to skomplikowane, w 105 było to w miarę proste bo pantograf był prawie nad głową, we wiedeńcach odchylał się woltomierz, w norymbergach najczęściej przygasały kontrolki a tu będzie ciężko, w pierwszy dzień kilka razy stanie na przerywaczu, mogę się ząłożyć
A
Alicja
i obecne 5 km/ h pod Bagatelą :)
Z
Zaniepokojony
No to kiedy go testujemy w Krakowie? Mam nadzieję, że wzór malowania nie jest jeszcze ostateczny, tak jak układ siedzeń i kilka innych drobiazgów.
Czy MPK będzie miało miejsce i środki na podjęcie seryjnych przeróbek 105-ek na ten model z Protramu? - potrzeba pilnie takich "długali" na "4" i "13" przynajmniej z 20-a. Jeśli koszt będzie np. 4 mln za sztukę, to daje 80 mln razem. Co na to radni, którzy szukając oszczędności obcinają kasę na komunikację miejską w Krakowie? Czy MPK posiada własne środki na taką produkcję, ma przecież jeszcze kilka EU8 do wykonania, jeden nieszczęsny GT8S, który stoi od niepamiętnych czasów oraz remonty E1+C3 i bieżące utrzymanie reszty..., a do tego być może składanie przynajmniej kilku z zamówionych 24-u Bombardierów NGT8. Może jest ktoś kompetentny, "związany" z MPK i wyjaśni co trzeba bez obwijania w bawełnę?
T
TomTom
405N-Kr jest trochę krótszy od trzech połączonych tramwajów Konstal 105Na powszechnie spotykanych w Krakowie na liniach "4" i "13".
w
wien
W austrii jezdza ale krotsze
T
Tom
Ciekawe , który przystanek tramwajowy jest w Krakowie jest przystosowany do tej długości pojazdu?
J
J.K.
Na drugi raz jak będziesz pisał jakiś komentarz to napisz go czytelnie i zrozumiale oraz na temat który komentujesz. Gdy tak napiszesz to nie będziesz musiał potem tłumaczyć o co Ci chodziło bo taki tekst odbierany jest jak "bełkot" pasujący jak wół do karety.
p
poldek
Jacku to na szczęście nie wszystko i rzecz gustu.
K
Kocis
Tramino to istotnie fajny, nowy, niskopodłogowy 5-o członowy tramwaj, ale o długości 32m. Niestety nie spełnia założeń dla Krakowa, podobnie jak Pesa - brak skrętnych wózków, za duży nacisk na oś i.t.p. Dlatego będziemy mieli z przetargu 24-y Bombardiery NGT8N o tej długości, ale 3-y członowe (jeszcze w tym roku!). Protram natomiast na zlecenie MPK Kraków (wygrał przetarg) wykonał przebudowę 3 starych tramwajów Konstal 105Na, dokładając dwa niskopodłogowe człony i wiele innych elementów. To tańsza i szybsza alternatywa niż czekanie na nowe środki unijne na zakup takich nowych 40m wozów. Wydaje się, że 405N-Kr będzie całkiem udanym zamiennikiem za składy 3x105Na w Krakowie i do tego celu został zbudowany. Tutaj na zdjęciach jeszcze niedokńczona wersja robocza, ale i tak wygląda przyzwoicie jak na przeróbkę. Ważne, że będzie miał klimatyzację i informację pasażerską wizualną i głosową, będzie bezpieczniej z monitoringiem w jednoprzestrzennym wagonie oraz będą 2-a automaty biletowe. To naprawdę zmiana na lepsze i oby całkowicie zastąpił wysłużone ufoki w Krakowie.

Wybrane dla Ciebie

Metropolita krakowski z wizytą w Rzymie. Wiadomo, z kim się spotkał

Metropolita krakowski z wizytą w Rzymie. Wiadomo, z kim się spotkał

Cyberataki GRU uderzają w Polskę. Firmy, logistyka i zwykli użytkownicy na celowniku

Cyberataki GRU uderzają w Polskę. Firmy, logistyka i zwykli użytkownicy na celowniku

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska