Kraków. Bilet miesięczny będzie można mieć w telefonie

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Automat Krakowskiej Karty Miejskiej
Automat Krakowskiej Karty Miejskiej Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polskapresse
Udostępnij:
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wprowadziło możliwość kupowania biletu miesięcznego i powiązania go ze swoim smartfonem. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli kupować bilety bez wychodzenia z domu. Koszt wprowadzenia usługi wyniósł 200 tysięcy złotych.

Do tej pory na komórki można było kupować bilety jednorazowe na komunikację miejską w Krakowie. Istniała co prawda możliwość zdalnego zapłacenia za bilet sieciowy, ale i tak trzeba było później udać się do najbliższego automatu Krakowskiej Karty Miejskiej i powiązać kartę z zakupionym biletem.

- Tylko we wrześniu prawie 8 tys. osób kupiło bilet w ten sposób. To między innymi dlatego zdecydowaliśmy się na nową formę zakupu biletu – tłumaczy Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

Od środy bilet miesięczny można kupić przez telefon i od razu powiązać z naszym smartfonem. W tym celu musimy wejść na stronę m.kkm.krakow.pl, podać maila, założyć konto oraz wgrać swoje zdjęcie (może być wykonane telefonem). Po uiszczeniu opłaty za bilet miesięczny (na jedną linię, dwie lub wszystkie) wiążemy go z naszym telefonem. Jest jedno ale. Po powiązaniu biletu z telefonem, nie będziemy już mogli powiązać biletu z naszą kartą KKM.

- Założenie konta, zapłacenie i powiązanie opłaconego biletu z telefonem trwa około pięciu minut. Podczas kontroli w autobusie lub tramwaju, w telefonie wchodzimy na stronę m.kkm.krakow.pl i na nasze konto. Jest tam ikonka „kontrola biletów”, którą klikamy. Pojawia się kod QR z naszym zdjęciem, pokazujemy go kontrolerowi, który skanuje kod. Na jego urządzeniu wyświetla się informacja, czy bilet jest ważny czy nie – wyjaśnia Marek Gancarczyk.

Kod QR jest ważny ok. 120 sekund. Każdorazowo jest inny. Nie można więc sobie zrobić jego kopii, gdybyśmy byli offline. Jeśli w jakiś sposób telefon nie zadziała, karę dostaniemy, ale jeśli mamy bilet, to kara zostanie potem anulowana.

Koszt wprowadzenia systemu wyniósł ok. 200 tys. zł. Bieżąca obsługa będzie zapewniona w ramach pracy działu informatycznego MPK. Usługa jest dostępna od środy. Jak zaznacza MPK, ważna jest godzina wykonania przelewu, bo od tego momentu bilet jest ważny. Później mieszkaniec będzie dostawał przypomnienia, że ważność biletu zbliża się do końca.

Aktualnie około 200 tys. osób w Krakowie kupuje bilety miesięczne regularnie.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Henryk
Pan Piotr Ogórek chyba mieszka w innym mieście. Od 2015 roku mamy aplikację iMKA, która umożliwia zakup biletów miesięcznych, jednorazowych i posiada wiele innych funkcji. Po co wydawać publiczne pieniądze aby dublować coś co jest i to znacznie lepsze? I nie trzeba mieć połączenia z internetem w przypadku kontroli.
M
Majka
A co z osobami korzystającymi z parkingów P+R? Z tego co wiem automaty nie są przystosowane do tego aby mieć kartę wgraną w telefonie
A
Andrzej
Już dawno można było kupować miesięczne (od 2015) poprzez aplikacje iMKA. Po co wyrzucali 200k publicznych pieniędzy w błoto zamiast rozpowszechniać tamtą aplikację, na którą też niemało z publicznej kasy poszlo?
o
olo
bo ilekroć tam jechałem, to niestety zasięgu nie ma
Dodaj ogłoszenie