https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Uda się uratować część drzew? "Konstruktywne rozmowy"

Piotr Tymczak
Trwają rozmowy z mieszkańcami w sprawie ochrony większej liczby drzew w związku z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic.
Trwają rozmowy z mieszkańcami w sprawie ochrony większej liczby drzew w związku z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic. Aneta Żurek
"Pół godziny spotkania z mieszkańcami dało więcej, niż półtora roku analiz" - podkreślają uczestnicy rozmów w sprawie ratowania drzew przed wycinką w związku z budową linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic.

"Tylko na krótkim odcinku Meissnera przy Wieczystej udało się już zlokalizować kilkanaście drzew, których wcale nie trzeba wycinać, mimo że wykonawca przez wiele tygodni twierdził inaczej. Wystarczyło tylko uczciwie przeanalizować projekt, a nie robić go na "odwal". A to dopiero początek - analizowane będą dalsze odcinki i z planowanych ponad tysiąca drzew do wycięcia, zapewne uda się uratować dużo, dużo więcej. Warto dodać, że mimo rzekomej półtorarocznej (ponoć) analizy projektu przez miasto, w sporej części przypadków wykonawca nie był w stanie udzielić konkretnych odpowiedzi („trzeba przeanalizować”)" - informują uczestnicy rozmów ze strony społecznej.

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig przyznał, że spotkał się z przedstawicielami firmy Gülermak (wykonawca inwestycji), pracownikami miejskich instytucji, reprezentantami mieszkańców przed rozpoczęciem dodatkowych konsultacji w sprawie budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic.

- Kontynuowaliśmy analizę możliwości ograniczenia wycinki drzew. Największym wyzwaniem jest kolizja istniejących drzew z projektowanym przebiegiem sieci wodociągowych, ciepłowniczych, gazowych i innych - informuje wiceprezydent Andrzej Kulig.

Podczas spotkania ustalono m.in., że:

  • zmiana technologii, poprzez tzw. przewierty sterowane pozwoli na uchronienie przed wycinką niektórych drzew objętych zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej (ZRID),
  • w miejscach, w których niemożliwe jest uniknięcie wycinki dużych drzew liczba nasadzeń zastępczych w sąsiedztwie usuwanego drzewa zostanie zwiększona,
  • dodatkowo w wybranych przypadkach istnieje potencjalna możliwość uniknięcia wycinki wybranych drzew, poprzez np. poprowadzenie sieci podziemnych pod ścieżką rowerową. Wymaga to jednak odrębnych ustaleń wykonawcy z TAURON-em,
  • możliwe jest zastosowanie nawierzchni przepuszczalnej na ścieżkach rowerowych, co zapewni odpowiednie nawodnienie i ochroni dodatkowe drzewa,
  • w pewnych miejscach istnieje również możliwość zastąpienia murku oporowego skarpą, ale będzie to poddawane dodatkowym analizom terenowym,
  • wstępna analiza drzew przeznaczonych do usunięcia, wykazała, że co najmniej kilkadziesiąt uda się uratować,
  • około 50 dużych drzew zostanie przesadzonych,
  • będzie więcej nasadzeń drzew i krzewów.

Zgodnie z zapisami umowy, pomiędzy miastem a wykonawcą, plac budowy związany z linią tramwajową do Mistrzejowic został oficjalnie przekazany partnerowi prywatnemu – generalnemu wykonawcy firmie Gülermak, w czwartek, 1 czerwca br. Pierwsze prace przygotowawcze będą toczyć się w miejscach, które nie budzą wątpliwości wśród mieszkańców.

To był już kolejny taki protest w ostatnich dniach

Protestowali przeciwko wycince drzew pod budowę linii tramwa...

Pozostałe obszary zostaną poddane dyskusji – w tym celu zorganizowanych zostanie z osobami zainteresowanymi pięć spotkań, które będą prowadzone w formule online:

  • pierwsze, 12 czerwca br., godz. 17 – dla rejonu od ronda Młyńskiego do ronda Barei; bit.ly/spotkanie-tramwaj-1
  • drugie, 13 czerwca br., godz. 17 – dla rejonu ul. Meissnera, po stronie numerów parzystych (2-48); bit.ly/spotkanie-tramwaj-2
  • trzecie, 14 czerwca br., godz. 17 – dla rejonu ul. Meissnera, po stronie numerów nieparzystych (1-37); bit.ly/spotkanie-tramwaj-3
  • czwarte, 15 czerwca br., godz. 17 – dla rejonu od ronda Barei do ul. Dobrego Pasterza; bit.ly/spotkanie-tramwaj-4
  • piąte, 16 czerwca br., godz. 17 – dla rejonu od ul. Dobrego Pasterza do pętli w Mistrzejowicach; bit.ly/spotkanie-tramwaj-5.

Więcej o inwestycji i problemach związanych z wycinką drzew pisaliśmy tutaj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Emeryt
Dwjezdniowa czteropasmowa z miejscem na tramwaj między pasami po co ja jeszcze poszerzać. Tego nie rozumiem
Z
Zdenek Czech
Ten tramwaj jest bardzo potrzebny, bo jest tam za dużo autobusów.

Z tą nawierzchnią przepuszczalna to sens będzie wtedy gdy nie będzie solenia zimą ścieżek rowerowych
c
cis
możliwe jest zastosowanie nawierzchni przepuszczalnej na ścieżkach rowerowych, co zapewni odpowiednie nawodnienie i ochroni dodatkowe drzewa, Nie no co z stek absurdalnych bzdór To zróbcie jeszcze przepuszczalną nawięrzchnię na ulicy,a co!
Z
Zbigniew Rusek
Nie budować tego cholernego tramwaju!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska