W środę 12 czerwca, wraz z Prezydentem Miasta Krakowa Aleksandrem Miszalskim udaliśmy się na wizytację budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. W wyprawie wzięli udział też urzędnicy, radni dzielnicowi, mieszkańcy i przedstawiciele wykonawcy.
Wizytacja rozpoczęła się od najtrudniejszego skrzyżowania: ul. Meissnera, Jana Pawła, ulicy Lema oraz Mogilskiej, gdzie dwuetapowe prace zakładające również wymianę torowisk na al. Jana Pawła i na ul. Mogilskiej, ruszą w przyszłym roku. Póki co, ma tu miejsce przebudowa sieci podziemnych, przełożono już cześć magistrali ciepłowniczej, wodnej.
Na przełomie lipca i sierpnia nastąpi kilkumiesięczne zamknięcie zachodniej jezdni od ul. Meissnera na odcinku od ul. Chałupnika do ul. Ślicznej. W tym czasie zachodnia część ul. Meissnera zostanie wykonana już w docelowym kształcie wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi.
Jedna z mieszkanek obecnych na wizytacji budowy, zapytała kiedy oddany do użytku mieszkańcom zostanie parking przy ul. Meissnera 4-6, który został wyłączony na czas podpinania sieci ciepłowniczej. Jak wyjaśnił Wojciech Janosz, kierownik budowy prace rozpoczęły się 24 kwietnia i potrwają do końca lipca br., zgodnie z zapowiedziami.
Szeroki zakres robót
Na Rondzie Młyńskim jak mogliśmy zobaczyć, robotnicy montują już komory, które posłużą do przebudowy Sudołu Dominikańskiego.
-On jest póki co w ciągłej kolizji ze ścianami przyszłego tunelu. Żeby tunel wykonać trzeba zrobić ściany, a żeby zrobić ściany trzeba przesunąć potok. Przełożenie potoku planujemy na koniec czerwca br. – mówił Wojciech Janosz, kierownik budowy
Jak mogliśmy usłyszeć, do końca zostało kilkadziesiąt metrów. Całkowita długość przebudowywanego kanału wyniesie 388,65 m., a wraz z komorami ok. 400 m. Zakończono również wykonywanie ścian szczelinowych podziemnej stacji „Rondo Młyńskie”, etap z komorą rozjazdu dla kolejnych etapów KST i wyjście W6. Wykonane zostały też platformy robocze odcinka tunelu północnego wzdłuż ulicy Lublańskiej.
Po wizycie na Rondzie Młyńskim przyszedł czas na serce budowy czyli Rondo Polsadu. W tym miejscu pasażerowie komunikacji miejskiej będą poruszać się w tunelu, na głębokości 12 m poniżej dzisiejszej jedni. Poziom +1 zajmie Estakada, poziom 0 to rondo Polsadu, -1 to poziom po którym będą się poruszać mieszkańcy, a na poziomie -2 będzie jeździł tramwaj.
-Na ścianach szczelinowych wykonywany jest docelowy strop, spod którego wybierany jest grunt. Przed nami jeszcze druga część stropu i dwa stropy poniżej - czyli strop pośredni i dolny. Technologia budowy metodą podstropową to rozwiązanie stosowane w trudnych warunkach miejskich, gdzie wymagana jest ochrona istniejącej infrastruktury oraz minimalizacja zakłóceń dla otoczenia - mówi Wojciech Janosz, kierownik budowy
Obecny na budowie prezydent Aleksander Miszalski nie omieszkał zadać przedstawicielom wykonawcy kilku pytań. Jedno z nich dotyczyło wycinki drzew. Włodarz miasta chciał wiedzieć czy robotnikom udało się uratować jakieś drzewa, z tych przeznaczonych do wycinki w projekcie.
- Na dzień dzisiejszy wycięliśmy około 900 drzew, a do wycięcia było 1100. Wycinamy tylko to co jest konieczne i koliduje z inwestycją. Uda się czasem jednak jakieś drzewa uratować. Mieszkańcy się tu oburzają, że kopiemy blisko pnia - tak robimy ale dlatego, żeby to drzewo mogło zostać i dlatego, że tak idą sieci pod ziemią - tłumaczyli przedstawiciele wykonawcy.
Niewybuchy na pętli Mistrzejowice
Trwają wykopy w okolicach pętli Mistrzejowice przy ul. Kazimierza Jancarza. Za nami roboty związane z drenażem i podbudową torowiska wzdłuż ul. Bohomolca. To przygotowania do czasowego wstrzymania ruchu tramwajowego na pętli w sezonie wakacyjnym, które ma nastąpić 24 czerwca. Na przełomie czerwca i lipca robotnicy wejdą na plac budowy. Projekt zakłada zmianę geometrii pętli. Zakończenie prac planowane jest na wrzesień, a uruchomienie pętli zależy od uzyskania niezbędnych zgód administracyjnych.
Tymczasem jak mogliśmy usłyszeć od przedstawicieli wykonawcy, tylko w środę na budowie pętli znaleziono 7 niewybuchów. - One zlokalizowane były nawet nie kilka metrów pod ziemią, ale na głębokości połowy główki łopaty. Zajęli się nimi saperzy, na szczęście do aktywacji nie doszło - mówili.
Kontynuowane będą również prace archeologiczne oraz wykonanie prac odkrywkowych w związku z odnalezieniem reliktu koszarów przy ul. Dobrego Pasterza należących do dawnego zespołu „Infanterie Barackenlager 100 p. p. – Koszarów Hetmana Wielkiego Litewskiego Jana Karola Chodkiewicza”.
4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą –Gülermak sp. z o.o. Z ramienia Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.