Czy po wybudowaniu pierwszego odcinka metra, tunelem będą już jeździć wagony metra, czy też może nic nie będą jeździć do czasu wybudowania dwóch pozostałych odcinków metra: wschodniego i zachodniego i stacji końcowej? - takie pytanie skierowaliśmy do urzędu.
Otrzymaliśmy odpowiedź Zarządu Inwestycji Miejskich: "Decyzja o tym, co pojedzie w tunelu centralnym zostanie podjęta w najbliższych miesiącach. Tunel będzie funkcjonalny od razu po jego wybudowaniu. Jedną z analizowanych opcji jest wykorzystanie odcinka centralnego jako trasy tramwajowej".
Pierwsza linia metra planowana jest z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. Centralny odcinek ma przebiegać od ronda Polsadu do ul. Piastowskiej. Na tej trasie przewiduje się budowę podziemnych przystanków: Olsza, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, AGH i Stadion Miejski (stadion Wisły).
Eksperci wskazali w Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, że stacja techniczno-postojowa dla metra powinna być umiejscowiona w okolicach Wadowa (powstałaby więc w kolejnym etapie inwestycji). Obecnie w urzędzie analizowane są jednak także inne alternatywne scenariusze dla końcowej stacji.
Aktualne plany są takie, że realizacja robót budowlanych dotyczących budowy pierwszego odcinka metra rozpocznie się na przełomie 2028 i 2029 roku i powinna się zakończyć w 2033 roku.
A jaki jest szacunkowy termin wybudowania całej linii metra wschód-zachód wraz ze stacją końcową i zakupem wagonów metra?
- Data zakończenia budowy będzie możliwa do ustalenia, gdy zakończą się analizy dotyczące jej ostatecznego przebiegu - wyjaśniają w urzędzie.
Remont ulicy Kościuszki
