https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Cztery miesiące i ponad 31 tys. akcji. Miasto podsumowało tegoroczną edycję programu City Helpers

Ewa Wacławowicz
Aleksandra Łabędź
W ramach tegorocznej edycji programu City Helpers podjęli ponad 31 tys. akcji. Cztery miesiące pracy miejskich pomocników to przede wszystkim udzielanie informacji, polecanie atrakcji turystycznych i wydarzeń kulturalnych oraz pomoc zarówno turystom, jak i mieszkańcom. To także dbanie o respektowanie zasad obowiązujących w naszym mieście.

Program w liczbach
W ciągu prawie czterech miesięcy swojej pracy City Helpers podjęli ponad 31 tys. akcji. W tym 15349 osobom udzielili informacji, a 1958 różnego rodzaju pomocy. Przeprowadzili 1827 udanych interwencji w sprawie zakłóceń porządku publicznego, w tym 197 we współpracy ze strażą miejską. Wychwycili 2950 przypadków dotyczących łamania przepisów na obszarze Parku Kulturowego Stare Miasto, które dotyczyły głównie wystawiania reklam w postaci tzw. potykaczy oraz głośnej muzyki z lokali. 9026 osób podeszło do City Helpers w celu znalezienia potrzebnej informacji. Dane pochodzą z aplikacji do cotygodniowego raportowania działań, z której korzystali miejscy pomocnicy:

  • liczba osób, którym udzielono informacji – 24375
  • liczba osób, którym udzielono różnego rodzaju pomocy – 1958
  • liczba odnotowanych spraw dot. zakłócania porządku – 1630
  • liczba interwencji z telefonem do straży miejskiej – 197
  • liczba interwencji dotyczących parków kulturowych (głównie kwestia potykaczy i muzyki z lokalu) – 2950

W ciągu dnia City Helpers udzielali przede wszystkim informacji turystycznej. Goście pytali głównie o najbardziej znane atrakcje, wydarzenia kulturalne w mieście. Pytano też o wystawy i godziny otwarcia muzeów. Pojawiały się też liczne pytania o propozycje tras spacerowych oraz o atrakcje dostosowane do osób anglojęzycznych. Odwiedzający miasto zwracali się również z prośbami o polecenie miejsc, gdzie spróbować można regionalnych potraw, prosili o polecenia restauracji, kawiarni. Wiele pytań dotyczyło też lokalizacji i działania sklepów, czy kantorów oraz komunikacji miejskiej i siatki połączeń w Krakowie. Pomocnicy miejscy wielokrotnie wyjaśniali, jak korzystać z tramwajów, autobusów, gdzie kupić bilet.

Na początku programu dostrzegalna była duża liczba pytań od gości z Ukrainy. Najczęściej poszukiwali informacji o miejskich instytucjach i urzędach, państwowych placówkach. Pytali także o dojazd do punktów wydających PESEL czy innych punktów pomocowych, w których można wyrobić dokumenty, a także jak trafić na Dworzec Główny, czy lotnisko. W okresie największych upałów turyści szukali miejsc dla ochłody, czyli skwerów, pływalni i akwenów w okolicy. Dużo częściej przesiadywali też na Plantach i prosili o propozycje tras spacerowych poza centrum miasta.

Działalność miejskich pomocników polegała także na zwracaniu uwagi na niepoprawne zachowania, takie jak hałas, czy spożywanie alkoholu w miejscu publicznym. W tym zakresie podjęli prawie 2 tys. interwencji. Dotyczyło to głównie weekendowych wieczorów i zazwyczaj ograniczało się do upomnienia. W kilkuset przypadkach musieli prosić o wsparcie straży miejskiej.

City Helpers często udzielali pierwszej pomocy w przypadku urazów, potłuczeń, a także zasłabnięć. Dzięki fundacji „Ratuj Życie” mogli też przeprowadzić akcję przy użyciu defibrylatora. Urządzenia AED przez cały czas było dostępne w rowerze cargo stojącym na Rynku Głównym.

Program City Helpers 2022 zrealizowano w Krakowie już po raz drugi. Projekt wpisuje się w rekomendacje „Polityki zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021–2028” i jest częścią szerszej akcji #RespectKrakow, podjętej przez miasto w 2019 r., która ma zwrócić uwagę turystów, że Kraków to także dom dla tysięcy mieszkańców.

Czy Polsce grozi blackout? Zapytaliśmy ekspertów

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska