FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

- Kierowcy narzekają na stan mostu Dębnickiego. Obiekt jest już w złym stanie i wymaga remontu. W tym roku zamierzamy przygotować projekt, a realizacja inwestycji planowana jest na 2022 rok. Będziemy wnioskować o to, by pieniądze na ten cel zostały zarezerwowane w przyszłorocznym budżecie miasta - informuje Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Kraków. Niekończące się problemy z przebudową wiaduktu nad u...
Modernizacja mostu Dębnickiego ma obejmować wymianę nawierzchni, roboty związane z naprawą dylatacji, malowanie barierek i wykonanie prac antykorozyjnych.
Prace związane z odnowieniem mostu będą się wiązać z utrudnieniami w ruchu samochodowym. - Całkowite zamknięcie mostu Dębnickiego nie jest planowane, ale trzeba liczyć się z tym, że w związku z pracami pojawią się częściowe wyłączenia z ruchu i wprowadzony zostanie ruch wahadłowy - wyjaśnia Michał Pyclik.
W ramach zadania wykonawca będzie musiał także określić aktualną nośność obiektu oraz przeprowadzić badania materiałów konstrukcji.
W związku z tym, że koszt opracowania projektu remontu mostu Dębnickiego oszacowano do 130 tys. zł, ZDMK nie ogłosił przetargu, ale opublikował zapytanie ofertowe. Termin składania ofert wyznaczono do 20 sierpnia 2021 r., natomiast termin realizacji projektu - do 30 listopada 2021 r.
Most przez rzekę Wisłę w ciągu ul. Konopnickiej jest obiektem o konstrukcji nośnej ciągłej z blachownic nitowanych zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Długość konstrukcji to 157,5 m, szerokość całkowita wynosi 19,5 m (w tym szerokości jezdni 12 m + obustronne chodniki po 3,75 m każdy). Obiekt jest trzyprzęsłowy (o rozpiętościach przęseł 36+85+36 m) i podparty na dwóch filarach.
Wśród krakowskich mostów na Wiśle, most Dębnicki wyróżnia się najniższym prześwitem między lustrem wody a spodem konstrukcji, co czyni go najbardziej zagrożonym przez powodzie i zatory lodowe obiektem tego typu na terenie miasta. Podczas powodzi w 2010 r. poziom wody w Wiśle był tak wysoki, że prześwit pomiędzy lustrem wody a przęsłami mostu zniknął. Tak niskie usytuowanie mostu podyktowane było chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę tego miejsca, która mogłaby spowodować przysłonięcie widoku na Wzgórze Wawelskie z bulwarów wiślanych.
Historia mostu Dębnickiego sięga lat 1887–1888, kiedy to w miejscu dzisiejszego obiektu wybudowano trójprzęsłowy most o konstrukcji kratowej na potrzeby powstającej wówczas kolei obwodowej. Oprócz torowiska, posiadał on także przejazd dla ruchu kołowego oraz chodnik dla pieszych.
W 1911 r. kolej obwodową zlikwidowano, a z mostu usunięto torowisko. Most Dębnicki (podobnie jak inne mosty Krakowa) został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie w styczniu 1945 r., w wyniku czego został przeznaczony do rozbiórki. Odbudowano go w dzisiejszym kształcie w 1951 r.
W 1998 r. most poddano generalnemu remontowi, wyłączając go całkowicie z ruchu. Remontowany obiekt zastąpił składany most wojskowy Lajkonik, który zlokalizowano tuż obok, a po zakończeniu prac remontowych zdemontowano.