Kraków. Grzegórzki i Zabłocie połączy kładka za 70 milionów złotych

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto Kraków wspólnie z PKP PLK wybuduje kładkę pieszo-rowerową, łączącą Grzegórzki i Kazimierz z Zabłociem, przy powstającym moście kolejowym. Gmina Miejska Kraków przeznaczy na ten cel z budżetu ok. 70 mln zł. O przeznaczeniu na to pieniędzy zdecydowali podczas środowej sesji 11 marca miejscy radni.

WIDEO: Trzy Szybkie

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe budują trzy równoległe do siebie mosty, jeden szerszy na środku i dwa węższe po bokach. Planowana kładka ma zostać zrealizowana do końca 2021 roku w ramach inwestycji prowadzonej przez PKP PLK.

234-metrowa przeprawa (z blisko 450-metrowymi najazdami) połączy Grzegórzki z Zabłociem. Inwestycja obejmie realizację najazdów łączących kładkę z sąsiadującymi ciągami pieszo-rowerowymi. O jej powstanie zabiegali od lat aktywiści z Podgórza.

Most kolejowy łączący Grzegórzki z Zabłociem z przeprawą pieszo-rowerową będzie mierzył: 234,2 metrów długości oraz 16 metrów szerokości całkowitej.

Jak zaznaczają w krakowskim magistracie, wycena planowanego przedsięwzięcia budowy mostu kolejowego z przeprawą pieszo-rowerową łączącego Grzegórzki z Zabłociem, na kwotę 70 mln zł, wynika z kosztów związanych z realizacją następujących robót:

  • zaprojektowanie i wybudowanie mostu kolejowego z przeprawą pieszo-rowerową, ze ścieżką rowerową o szerokości 3 metrów, oraz chodnikiem dla pieszych o szerokości 2 metrów,
  • zaprojektowanie i wybudowanie dojazdów do mostu dowiązujących ciąg pieszo – rowerowy do istniejącej infrastruktury drogowej miasta Krakowa,
  • zaprojektowanie oraz wybudowanie klatek schodowych i wind z ciągów pieszych od ul. Podgórskiej i Zabłocie,
  • zaprojektowanie i wykonanie niezbędnych prac rozbiórkowych, usunięcie kolizji.

Koszt inwestycji jest wynikiem negocjacji miasta z generalnym wykonawcą przebudowy mostu kolejowego i inwestorem – PKP PLK. Kwota 70 mln zł składa się na przeprowadzenie prac budowlanych praktycznie od przystanku Zabłocie, aż do ul. Halickiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Co ważne, jest to wyjątkowy obiekt architektoniczny, który nie posiada przęseł na Wiśle – zaznacza Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.

W magistracie podkreślają, że poszerzenie projektowanego mostu kolei aglomeracyjnej o przeprawę pieszo-rowerową łączącą Grzegórzki z Zabłociem przyczyni się do połączenia okolic Muzeum Podgórza z ul. Lubicz. A co za tym idzie: charakter tranzytowy ruchu pieszo-rowerowego południowych dzielnic miasta z północnymi.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
12 marca, 8:38, Gość:

70 milionów wyrzucone w błoto.100 metrów dalej jest most powstańców śląskich.jest most kotlarski ale trzeba kolejne budować.chore miasto ludzie zdebilali do reszty

12 marca, 09:15, Gość:

Proszę, wyprowadź się stad w takim razie. Będziesz zdrowszy/zdrowsza.

A może to racja 70 mil w błoto

G
Gość
12 marca, 8:38, Gość:

70 milionów wyrzucone w błoto.100 metrów dalej jest most powstańców śląskich.jest most kotlarski ale trzeba kolejne budować.chore miasto ludzie zdebilali do reszty

Proszę, wyprowadź się stad w takim razie. Będziesz zdrowszy/zdrowsza.

G
Gość

70 milionów wyrzucone w błoto.100 metrów dalej jest most powstańców śląskich.jest most kotlarski ale trzeba kolejne budować.chore miasto ludzie zdebilali do reszty

r
res

a jest jakaś wizualizacja lub mapka gdzie to będzie?

ś
śćoG
11 marca, 17:24, Gość:

Chyba filarów, a nie przęseł. Widać, że pisze to ktoś, kto nie wie, co to jest przęsło, co to jest filar, co to jest przyczółek. Każdy most, wiadukt, estakada, kładka ma przęsło (lub - częściej - przęsła), a z kontekstu wynika, że nie ma filarów w Wiśle, a przyczółki są poza korytem rzeki, czyli konstrukcja jest jednoprzęsłowa.

nie ze[wulgaryzm] sie

G
Gość

Chyba filarów, a nie przęseł. Widać, że pisze to ktoś, kto nie wie, co to jest przęsło, co to jest filar, co to jest przyczółek. Każdy most, wiadukt, estakada, kładka ma przęsło (lub - częściej - przęsła), a z kontekstu wynika, że nie ma filarów w Wiśle, a przyczółki są poza korytem rzeki, czyli konstrukcja jest jednoprzęsłowa.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3