https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Grzegórzki i Zabłocie połączy kładka za 70 milionów złotych

Piotr Tymczak
Miasto Kraków wspólnie z PKP PLK wybuduje kładkę pieszo-rowerową, łączącą Grzegórzki i Kazimierz z Zabłociem, przy powstającym moście kolejowym. Gmina Miejska Kraków przeznaczy na ten cel z budżetu ok. 70 mln zł. O przeznaczeniu na to pieniędzy zdecydowali podczas środowej sesji 11 marca miejscy radni.

WIDEO: Trzy Szybkie

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe budują trzy równoległe do siebie mosty, jeden szerszy na środku i dwa węższe po bokach. Planowana kładka ma zostać zrealizowana do końca 2021 roku w ramach inwestycji prowadzonej przez PKP PLK.

234-metrowa przeprawa (z blisko 450-metrowymi najazdami) połączy Grzegórzki z Zabłociem. Inwestycja obejmie realizację najazdów łączących kładkę z sąsiadującymi ciągami pieszo-rowerowymi. O jej powstanie zabiegali od lat aktywiści z Podgórza.

Most kolejowy łączący Grzegórzki z Zabłociem z przeprawą pieszo-rowerową będzie mierzył: 234,2 metrów długości oraz 16 metrów szerokości całkowitej.

Jak zaznaczają w krakowskim magistracie, wycena planowanego przedsięwzięcia budowy mostu kolejowego z przeprawą pieszo-rowerową łączącego Grzegórzki z Zabłociem, na kwotę 70 mln zł, wynika z kosztów związanych z realizacją następujących robót:

  • zaprojektowanie i wybudowanie mostu kolejowego z przeprawą pieszo-rowerową, ze ścieżką rowerową o szerokości 3 metrów, oraz chodnikiem dla pieszych o szerokości 2 metrów,
  • zaprojektowanie i wybudowanie dojazdów do mostu dowiązujących ciąg pieszo – rowerowy do istniejącej infrastruktury drogowej miasta Krakowa,
  • zaprojektowanie oraz wybudowanie klatek schodowych i wind z ciągów pieszych od ul. Podgórskiej i Zabłocie,
  • zaprojektowanie i wykonanie niezbędnych prac rozbiórkowych, usunięcie kolizji.

Koszt inwestycji jest wynikiem negocjacji miasta z generalnym wykonawcą przebudowy mostu kolejowego i inwestorem – PKP PLK. Kwota 70 mln zł składa się na przeprowadzenie prac budowlanych praktycznie od przystanku Zabłocie, aż do ul. Halickiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Co ważne, jest to wyjątkowy obiekt architektoniczny, który nie posiada przęseł na Wiśle – zaznacza Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.

W magistracie podkreślają, że poszerzenie projektowanego mostu kolei aglomeracyjnej o przeprawę pieszo-rowerową łączącą Grzegórzki z Zabłociem przyczyni się do połączenia okolic Muzeum Podgórza z ul. Lubicz. A co za tym idzie: charakter tranzytowy ruchu pieszo-rowerowego południowych dzielnic miasta z północnymi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
12 marca, 8:38, Gość:

70 milionów wyrzucone w błoto.100 metrów dalej jest most powstańców śląskich.jest most kotlarski ale trzeba kolejne budować.chore miasto ludzie zdebilali do reszty

12 marca, 09:15, Gość:

Proszę, wyprowadź się stad w takim razie. Będziesz zdrowszy/zdrowsza.

A może to racja 70 mil w błoto

G
Gość
12 marca, 8:38, Gość:

70 milionów wyrzucone w błoto.100 metrów dalej jest most powstańców śląskich.jest most kotlarski ale trzeba kolejne budować.chore miasto ludzie zdebilali do reszty

Proszę, wyprowadź się stad w takim razie. Będziesz zdrowszy/zdrowsza.

G
Gość

70 milionów wyrzucone w błoto.100 metrów dalej jest most powstańców śląskich.jest most kotlarski ale trzeba kolejne budować.chore miasto ludzie zdebilali do reszty

r
res

a jest jakaś wizualizacja lub mapka gdzie to będzie?

ś
śćoG
11 marca, 17:24, Gość:

Chyba filarów, a nie przęseł. Widać, że pisze to ktoś, kto nie wie, co to jest przęsło, co to jest filar, co to jest przyczółek. Każdy most, wiadukt, estakada, kładka ma przęsło (lub - częściej - przęsła), a z kontekstu wynika, że nie ma filarów w Wiśle, a przyczółki są poza korytem rzeki, czyli konstrukcja jest jednoprzęsłowa.

nie ze[wulgaryzm] sie

G
Gość

Chyba filarów, a nie przęseł. Widać, że pisze to ktoś, kto nie wie, co to jest przęsło, co to jest filar, co to jest przyczółek. Każdy most, wiadukt, estakada, kładka ma przęsło (lub - częściej - przęsła), a z kontekstu wynika, że nie ma filarów w Wiśle, a przyczółki są poza korytem rzeki, czyli konstrukcja jest jednoprzęsłowa.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska