"Według naszych ocen z rolek i innych urządzeń transportu osobistego (UTO) korzysta w Krakowie co najmniej 50 tysięcy osób, mimo braku infrastruktury przyjaznej rolkarzom. Z każdym rokiem zainteresowanie rolkami rośnie i coraz więcej użytkowników traktuje rolki również jako alternatywny sposób lokomocji, analogiczny do jazdy rowerem.
Problemem w wykorzystaniu rolek jako sposobu przemieszczania się po zakorkowanym Krakowie w celach transportowych, a nie tylko rekreacyjnych, jest niedostateczna infrastruktura oraz nieprzejezdne chodniki – zastawione autami. Dotyczy to zwłaszcza obszaru Dzielnicy I Stare Miasto oraz Starego Podgórza, w tym rejonu ulicy Kalwaryjskiej, który wskutek działań lobby samochodowego jest totalnie nieprzyjazny dla pieszych poruszających się za pomocą UTO.
Inicjatywa „Kraków i Śląsk dla rolkarzy” docenia starania pana dyrektora Łukasza Franka w zakresie poprawy dostępności infrastruktury pieszej dla użytkowników UTO i osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dyrektor Łukasz Franek pracuje w Zikicie od niedawna, jednak już teraz rolkarze mogą odczuć pozytywne efekty zmian – wzorem Austrii i Słowacji nareszcie pojawiły się w naszym mieście asfaltowe chodniki (m. in. wzdłuż ulicy Lublańskiej) i zrealizowano sztandarowy postulat naszej inicjatywy, wspólny z postulatem środowisk rowerowych – wyasfaltowania 5,5-kilometrowej trasy rowerowo-rolkarskiej nad Wisłą z Dąbia do Mogiły.
Wyjątkowe zdjęcia nocnego Krakowa. Stare Miasto jest piękne!...
Po raz pierwszy od powstania ZIKITu środowiska rolkarskie mają w Zikicie osobę, która rozumie i nie ignoruje ich postulatów. Analogiczna sytuacja jest w Zarządzie Zieleni Miejskiej, gdzie rolkarze spotykają się z ogromną życzliwością ze strony dyrektora Piotra Kempfa, który pozytywnie odnosi się do naszych postulatów odnośnie przystosowania krakowskich parków i terenów zielonych do potrzeb rolkarzy. Oczywiście to dopiero początek długiej drogi do nadrobienia wieloletnich opóźnień w zakresie nieprzyjaznej dla rolkarzy i niepełnosprawnych infrastruktury. Proces ten jednak został w roku 2016 zapoczątkowany – właśnie dzięki życzliwości dyrektorów Łukasza Franka i Piotra Kempfa, a także dzięki ubiegłorocznej decyzji prezydenta Jacka Majchrowskiego o rozszerzeniu obowiązków oficera rowerowego także o kwestie pieszych i rolkarzy.
Oprócz nieprzyjaznej rolkarzom nawierzchni z krzywych płyt chodnikowych i kostki fazowanej, obszar Dzielnicy I Stare Miasto jest dla rolkarzy nieprzyjazny ze względu na parkujące na chodnikach auta i zbyt duży ruch samochodowy na ulicach. Propozycja opracowana przez ZIKIT znacznie poprawi dostępność historycznego centrum Krakowa dla osób przemieszczających się na urządzeniach transportu osobistego, którzy wraz z rowerzystami stanowią istotny aspekt krakowskiej mobilności" - czytamy w komunikacie, który wydała grupa.
Follow https://twitter.com/gaz_krakowska