https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Największe "nie da się" Krakowa. Mija 20 lat walki o kładkę na Żabińcu. Pojawia się nowy pomysł

Piotr Rąpalski
Kładka na Żabińcu w Krakowie, potrzebna mieszkańcom, aby przedostać się pieszo z tego osiedla na dochodzącą do al. 29 Listopada ulicę Langiewicza, bezpiecznie, bez konieczności biegania po torach kolejowych. Problem podniesiono oficjalnie w 2005 roku, 20 lat temu. Mamy to pismo. Po 15 latach, w 2020 roku już była koncepcja, wizualizacja, plan. Nie wyszło. Po kolejnych 5 latach kładki dalej nie ma, ale jest pomysł mieszkańca jak wyjść ze wstydliwego dla Krakowa impasu i zbudować kładkę, a nawet park.

Kładka na Żabińcu - Nowa nadzieja

Historię walki o kładkę i porażki Krakowa w tej materii opisujemy w dalszej części tego tekstu. Zacznijmy jednak od propozycji mieszkańca, Pana Jacka Żurka, który walczy o to by kładka powstała, pomimo urzędniczej niemocy.

Propozycja organizacji parku przy ul. Żabiniec w Krakowie (działka 550/4) Dodatkowo: Propozycja budowy kładki łączącej Żabiniec ze Śródmieściem - taką prezentację nam przysłał.

"Chciałbym zaproponować stworzenie nowej przestrzeni przy ul. Żabiniec, w której dzieci w każdym wieku będą mogły bezpiecznie jeździć na rowerach i rolkach, rozwijać swoje umiejętności, a przy tym spędzać czas na świeżym powietrzu. Proponowane alejki będą dostosowane do potrzeb najmłodszych i początkujących, a także dla bardziej zaawansowanych użytkowników.

Aktualnie teren (działka działka 550/4 przy ul. Żabiniec – obok numeru 101), który proponujemy do zagospodarowania, jest zaniedbany i nieużywany. Zarośnięty, pełen nieuporządkowanych przestrzeni – niczym nie przyciąga przechodniów ani dzieci. Taki stan rzeczy nie tylko negatywnie wpływa na estetykę okolicy, ale także stanowi marnotrawstwo potencjału, który moglibyśmy wykorzystać dla dobra lokalnej społeczności.

Proponuję, aby właśnie ten zapomniany kawałek Krakowa stał się nowoczesnym parkiem z alejkami do jazdy na rowerze i rolkach – przestrzenią, która nie tylko odmienią to miejsce, ale da dzieciom bezpieczne i atrakcyjne miejsce do zabawy i rozwoju.

Dodatkowo w prezentacji została opisana alternatywna wersja połączenia Żabińca ze Śródmieściem. Inwestycja ta może być rozpatrywana osobno, jednak ze względu na lokalizację, została przedstawiona w tej prezentacji" - napisał autor nowej koncepcji we wstępie.

Pomysłodawca
Pomysłodawca
Pomysłodawca

Początki walki o kładkę na Żabińcu - 2005 rok

Rok 2005. Odręczne pismo, odręczny rysunek, w krótkich słowach opisany problem Żabińca i prośba o wykonanie kładki. Pismo skierowane do PKP.

Czytelnik
Czytelnik

Rok 2015 - ponowna poważna próba

Mieszkańcy oczywiście cały czas zabiegali o kładkę, ale w 2015 roku wysłali pismo do radnych miejskich, pod którym podpisało się wiele osób i instytucji. Zareagował sam wiceprezydent Tadeusz Trzmiel, prawa ręka Jacka Majchrowskiego od inwestycji i infrastruktury w Krakowie

Czytelnik
Czytelnik

W 2018 roku pisaliśmy jednak, że ciągle sprawa kładki na Żabińcu pozostaje nierozwiązana, ale w 2020 roku pojawiła się... jej koncepcja. "Będzie! Kładka na Żabińcu wraz z tunelem i ciągami rowerowo-pieszymi, pozwoli na bezpieczne pokonanie torów kolejowych między osiedlem Żabiniec, a ulicą Klemensiewicza i al. 29 Listopada. Mamy już wizualizację! Będzie ładnie i bezpiecznie" - pisał Zarząd Inwestycji Miejskich na swoim FB. Pojawiły się wizualizacje...

ZIM
ZIM
ZIM
ZIM

"Inwestycja ma za zadanie zapewnienie bezpiecznego przejścia dla pieszych i rowerzystów torów kolejowych na skrzyżowaniu linii kolejowej nr 100 Kraków Mydlniki – Gaj i magistrali nr 8 Warszawa – Kraków w rejonie osiedla Żabiniec i ul. Klemesiewicza. 

Jesienią 2020 r. zostały wydane dwie decyzje lokalizacyjne dla budowy kładki wraz z tunelem oraz budową: instalacji oświetlenia, sieci oraz instalacji kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego oraz budową i przebudową istniejących sieci uzbrojenia terenu (sieci teletechniczne i elektroenergetyczne) – w ramach budowy ciągu pieszo-rowerowego i chodnika łączącego ul. Żabiniec z ul. Klemensiewicza w Krakowie: jedna dotycząca terenów kolejowych wydana przez Wojewodę Małopolskiego, druga – dotycząca pozostałego terenu – przez Prezydenta Miasta Krakowa

Punktem wyjścia była opracowana na zlecenie ZIM koncepcja tej kładki. Autorem koncepcji jest D.A. – Projekt Biuro Projektów Dróg, Ulic i Mostów z Krakowa" - podawał ZIM.

Rok 2024 - nie da się, bo działki...

"W odpowiedzi na korespondencję w sprawie kładki łączącej Żabiniec z al. 29 Listopada informuję.

W 2020 r. została opracowana koncepcja oraz uzyskano decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla terenów kolejowych zamkniętych wydaną przez Wojewodę Małopolskiego oraz dla pozostałych terenów otwartych wydaną przez Prezydenta Miasta Krakowa.

Aktualnie Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, na podstawie decyzji ULICP wydanej przez Prezydenta Miasta Krakowa, prowadzi postępowanie w sprawie pozyskania do gminnego zasobu nieruchomości terenów objętych inwestycją. Dotychczas zgodnie z wyznaczoną linią rozgraniczającą w decyzji ULICP, zatwierdzone zostały podziały geodezyjne działek nr 81, 82, 83, 60/13 obr. 23 Śródmieście, które są objęte zadaniem inwestycyjnym.

W decyzjach podziałowych dla działek nr 81, 82 i 83 obr. 23 Śródmieście zamieszczony został warunek, że przy zbywaniu nieruchomości powstałych w wyniku podziału powinna zostać ustanowiona służebność drogowa, jako zapewnienie dostępu do drogi publicznej. W sytuacji braku możliwości ustanowienia stosownych służebności, nabycie niezbędnych części ww. działek nie będzie możliwe. Mając na względzie usytuowanie przedmiotowych nieruchomości, w szczególności ich zlokalizowanie pomiędzy czynnymi liniami kolejowymi nr 8, 100 oraz łącznicą nr 602, zapewnienie dostępu do drogi publicznej jest możliwe wyłącznie poprzez teren kolejowy.

Biorąc pod uwagę powyższe, zapewnienie dostępu do drogi publicznej dla działek przeznaczonych pod realizację kładki z ul. Żabiniec do al. 29 Listopada wymaga przeznaczenia nakładów inwestycyjnych na wykonanie dojazdu przez teren kolejowy.

Działki nr 81/2 i 82/2 obr. 23 Śródmieście (powstałe z działek nr 81 i 82) były przedmiotem postępowań wszczętych na wniosek Stowarzyszenia Ogrodowego w Warszawie Polski Związek Działkowców - Okręg Małopolski w Krakowie (Stowarzyszenie) o wydanie decyzji stwierdzającej nabycie z dniem 19 stycznia 2014 r. przez ww. Stowarzyszenie prawa użytkowania przedmiotowych nieruchomości, zagospodarowanych zgodnie z twierdzeniem wniosku na cele Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Kolejarz”, w trybie przepisów ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych. W kwietniu 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie oraz zaskarżoną decyzję Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie działek nr 81 i 82. Aktualnie kontynuowane są postępowania z wniosku Stowarzyszenia o wydanie decyzji stwierdzającej nabycie prawa użytkowania nieruchomości zagospodarowanych pod

Rodzinny Ogród Działkowy "Kolejarz" w Krakowie. Na działkach nr 81/2, 82/2 oraz 83/2 obr. 23 Śródmieście, zlokalizowane są ogródki działkowe, ogrodzone, z licznymi naniesieniami roślinnymi i budowlanymi, użytkowane przez osoby fizyczne. W sytuacji zakończenia ww. postępowań Gmina Miejska Kraków będzie zainteresowana pozyskaniem przedmiotowych nieruchomości w stanie wolnym od wszelkich obciążeń, jak również pod warunkiem opuszczenia terenu przez użytkowników ogródków działkowych oraz usunięcia przez aktualnych współwłaścicieli i użytkowników wieczystych naniesień budowlanych (ogrodzeń, altan) znajdujących się na powyższych działkach.

Biorąc pod uwagę, że zadanie inwestycyjne jest planowane do realizacji w oparciu o pozwolenie na budowę, to konieczne jest uzyskanie prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane.

Wskazane powyżej trudności w pozyskaniu nieruchomości dla realizacji inwestycji, uniemożliwiły ogłoszenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Dotychczas Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa pozyskał jedną działkę nr 550/4 obr. 44 Krowodrza o pow. 0,2539 ha.

Zakres opracowanej koncepcji dla kładki łączącej ul. Żabiniec z al. 29 Listopada wynikał m.in. z dostosowania przebiegu ciągu pieszo - rowerowego do warunków spółki PKP, która planowała rozbudowę infrastruktury kolejowej, w szczególności budowę dodatkowej pary torów na linii kolejowej nr 8 oraz uruchomienie pociągów pasażerskich na linii kolejowej nr 100. Przedstawiony w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Żabiniec” przebieg łącznicy kolejowej nie koliduje z rozwiązaniami ciągu pieszo – rowerowego opracowanymi w ramach zadania budowy kładki.

Mając na względzie powyższe, kontynuacja realizacji inwestycji uzależniona jest od pozyskania niezbędnych działek do gminnego zasobu nieruchomości oraz od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa i w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na realizację inwestycji.

Z poważaniem

Łukasz Szewczyk

Dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie"

od 12 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska