Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jednak da się zbudować tymczasowy przystanek kolejowy

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Dzięki stacji na Olszy pasażerowie dojadą do centrum Krakowa. Stacja mogłaby zostać na stałe, ale na razie nikt tego nie rozważa
Dzięki stacji na Olszy pasażerowie dojadą do centrum Krakowa. Stacja mogłaby zostać na stałe, ale na razie nikt tego nie rozważa
Miasto mówiło, że się nie da, że drogo, że zajęłoby za dużo czasu. A tymczasowe przystanki mogą powstać. Na razie tylko na Olszy.

Już od 11 marca, na kilka miesięcy - prawdopodobnie do czerwca - poważnie ograniczony zostanie przejazd pociągów między dwoma największymi stacjami kolejowymi w Krakowie. Od około godz. 9.30 do około 14.30 tory od Krakowa Głównego do Płaszowa będą całkowicie wyłączane z ruchu. PKP Polskie Linie Kolejowe rozważają, aby w tym czasie uruchomić tymczasowy przystanek kolejowy na Olszy. Ten miałby zacząć działać od połowy kwietnia.

Po spełnieniu swojej roli zostałby rozebrany. Władze Krakowa cały czas są zainteresowane budową przystanków dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, które później można by przekształcić w stałe przystanki. Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel wielokrotnie mówił, że nie da się tego zrobić. Teraz okazuje się, że jednak można. - Nie rozumiem jak to się stało, że w czerwcu, lipcu ubiegłego roku słyszeliśmy, że nie da się zrobić przystanku na Olszy, a teraz się okazuje, że jak są duże zamknięcia tras kolejowych, to jednak jest to możliwe - komentuje Grzegorz Stawowy, miejski radny PO, a także prezes Kolei Małopolskich.

Tymczasowa, czyli do rozbiórki

W połowie czerwca zeszłego roku radni miejscy przegłosowali uchwałę, poprzez którą zawnioskowali do prezydenta Krakowa w sprawie utworzenia tymczasowych peronów na małej obwodnicy kolejowej w rejonie ulic: Mogilskiej (lub Klimeckiego/Dekerta), Wileńskiej, al. Pokoju oraz Kraków-Lubocza. To był projekt radnych PO. Przekonywali wtedy, że na budowę przystanków wystarczy zarezerwować w budżecie miasta ok. 6 mln zł (1,5-2 mln zł za jeden przystanek).

Trwa dobudowa torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie

W Krakowie trwa gigantyczna inwestycja kolejowa. Zobacz jak ...

Przedstawiciele władz Krakowa, po konsultacjach z kolejarzami, stwierdzili jednak, że nie można wydawać milionów na coś tymczasowego, bez projektów, pozwolenia na budowę, przetargów. Miasto zleciło więc opracowanie tzw. studium wykonalności dla rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem małej i dużej obwodnicy kolejowej.

Teraz okazało się, że tymczasowe perony mogą jednak powstać. - Rozważamy ich budowę na stacji Kraków Olsza - na linii obwodowej, aby ułatwić podróżnym dostęp do kolei i komunikację w trakcie realizacji intensywnych prac w ramach modernizacji linii E30 Kraków Główny Towarowy - Rudzice z dobudową torów aglomeracyjnych - informuje Dorota Szalach, rzeczniczka PKP PLK.

Przy tymczasowych peronach, od około drugiej połowy kwietnia, mogłyby się zatrzymywać pociągi jadące np. od strony Miechowa, czy Katowic. Kolejarze jasno jednak zaznaczają, że to tylko stacja tymczasowa, która po pewnym czasie zostałaby rozebrana. I nie jest to powrót do koncepcji z połowy zeszłego roku o stacjach tymczasowych, które można przekształcić w stałe.

- Wcześniejsze rozmowy na temat peronów w stacji Olsza, dotyczyły zupełnie innej konstrukcji obiektów, z możliwością ich doposażenia i przekształcenia w perony docelowe. Natomiast te, które są obecnie rozważane, to stan przejściowy, pozwalający na obsługę podróżnych. Perony zostaną później rozebrane - zaznacza Dorota Szalacha.

Otwarcie awaryjnej stacji jest kluczowe, bo z powodu modernizacji trasy E30 i zamykania torów na kilka godzina dziennie, pasażerowie będą mieć ogromne problemy, żeby dostać się do centrum miasta. - W drugiej połowie kwietnia na stacji Kraków Główny wymieniane będą m.in. rozjazdy, prowadzone będą roboty torowe i remont przejścia podziemnego. Wówczas nie wszystkie perony będą dostępne dla wszystkich kierunków - przyznaje Dorota Szalacha.

Przystanek na Olszy będzie jedyny, który rozważą kolejarze, bowiem w innych miejscach - ich zdaniem - nie ma na to warunków. Wspomniane perony miałyby funkcjonować tak długo, jak będzie to potrzebne.

Planowanie bez prowizorek

Radny Stawowy uważa, że budowa tymczasowego przystanku może być powrotem do dyskusji o budowie peronów, jakie radni wymienili w uchwale. - Z czterech proponowanych przez nas przystanków powstanie jeden, wymuszony sytuacją i tymczasowy. Ale później można go przekształcić w stały obiekt. To doskonała okazja do podjęcia na nowo tematu budowy przystanków - przekonuje radny Stawowy. - W projekcie tegorocznego budżetu proponowaliśmy przeznaczyć 2,5 mln zł na ich projektowanie i 15 mln zł na rozpoczęcie realizacji - dodaje.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel wyjaśnia, że w zeszłym roku wystąpił do PKP PLK i otrzymał odpowiedź, jak przystanki powinny wyglądać. - To wiązało się z kosztem kilkunastu, kilkudziesięciu milionów złotych za jeden przystanek. A odnośnie przystanków tymczasowych mam odpowiedź z podpisem dyrektora zakładu linii kolejowych, który jednoznacznie stwierdza, że nie będzie żadnych prowizorek - podkreśla wiceprezydent Trzmiel.

Radny Włodzimierz Pietrus (PiS) zaznacza: - Lokalizacje przystanków muszą mieć uzasadnienie.

Radny Pietrus zabiegał więc mocno o stworzenie studium dla kolei miejskiej w Krakowie. To opracowanie wykonała i w połowie grudnia ubiegłego roku zaprezentowała firma Altrans. Zarekomendowała w nim przystosowanie do ruchu pasażerskiego trasy towarowej z Nowej Huty przez Luboczę, os. Piastów, Prądnik Czerwony, Prądnik Biały, al. 29 Listopada, ul. Prądnicką - i dalej po już istniejącej trasie SKA - do lotniska w Balicach.

Szef firmy Altrans Stanisław Albricht komentuje: - Przystanku Olsza nie zakwalifikowaliśmy w naszym opracowaniu. Wzięliśmy pod uwagę lokalizację w rejonie ul. Pilotów, gdzie byłoby więcej pasażerów. W opracowaniu brane są natomiast pod uwagę przystanki przy al. Pokoju, ul. Mogilskiej i Klimeckiego.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku, odc. 5

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Jednak da się zbudować tymczasowy przystanek kolejowy - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska