Oferty w ramach przetargu można składać do 4 października. Najważniejszym kryterium jest cena - 60 proc. zamówienia przetargowego. Kolejnym kryterium jest wydłużony okres gwarancji - 30 proc. 10 proc. to natomiast kryterium terminu złożenia kompletnych wniosków o wydanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych.
Powołana do budowy trasy spółka o tej samej nazwie równocześnie zabiega o finansowanie inwestycji, której koszty mają wynieść 1,3 mld zł. Trasa w 50 proc. ma być finansowana z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), w 30 proc. z kredytów z banków komercyjnych i w 20 proc. z dofinansowania z rządowej spółki Polski Fundusz Rozwoju. Z tym ostatnim zawarto porozumienie już pod koniec marca. Rozmowy z pozostałymi podmiotami trwają.
- W lipcu przedstawiciele EBI odwiedzili spółkę i zapoznali się z całością dokumentacji. Finalizowane są również rozmowy z bankami - mówi Jerzy Marcinko, prezes spółki. Koszty budowy trasy ma spłacać miasto przez 22 lata, po ok. 60 mln zł rocznie.
Trasa będąca elementem III obwodnicy miasta, ma mieć 3,7 km długości i przebiegać od Grota-Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Towarzyszyć jej będzie linia tramwajowa do Kurdwanowa.
Trasa Łagiewnicka – wraz z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - jest jednym z elementów trzeciej obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie miasta. To projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.
Spółka Trasa Łagiewnicka zatrudnia obecnie 12 osób na 10,5 etatu. Liczba pracowników ma wzrosnąć do 16-18. Jerzy Marcinko pracuje bez pensji. Pobiera ją z MPEC, gdzie jest wiceprezesem. Przy burzliwym powoływaniu spółki kłócono się o liczbę pasów, jaka będzie biec w obie strony. Ostatnie ustalenia są takie, że po trzy, ale jeden ma służyć do wjazdów na osiedla.
Główny ciąg będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.
– Nie przewiduje się poprowadzenia ruchu autobusowego od Grota Roweckiego do Kobierzyńskiej, w tunelach pod Turowicza i Herberta i pod Zakopiańską. Tam jezdnie będą miały pod dwa pasy – wyjaśnia prezes Trasy Łagiewnickiej.
