https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jest przetarg na trasę za 1,3 mld zł [PLANY, WIZUALIZACJE]

Piotr Ogórek
Urzędnicy rozpisali przetarg na budowę Trasy Łagiewnickiej. Fragment trzeciej obwodnicy miasta ma połączyć ulicę Grota-Roweckiego z Witosa. Inwestycja ma kosztować 1,3 mld zł i być gotowa w 2020-2021 roku.

Oferty w ramach przetargu można składać do 4 października. Najważniejszym kryterium jest cena - 60 proc. zamówienia przetargowego. Kolejnym kryterium jest wydłużony okres gwarancji - 30 proc. 10 proc. to natomiast kryterium terminu złożenia kompletnych wniosków o wydanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych.

Powołana do budowy trasy spółka o tej samej nazwie równocześnie zabiega o finansowanie inwestycji, której koszty mają wynieść 1,3 mld zł. Trasa w 50 proc. ma być finansowana z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), w 30 proc. z kredytów z banków komercyjnych i w 20 proc. z dofinansowania z rządowej spółki Polski Fundusz Rozwoju. Z tym ostatnim zawarto porozumienie już pod koniec marca. Rozmowy z pozostałymi podmiotami trwają.

- W lipcu przedstawiciele EBI odwiedzili spółkę i zapoznali się z całością dokumentacji. Finalizowane są również rozmowy z bankami - mówi Jerzy Marcinko, prezes spółki. Koszty budowy trasy ma spłacać miasto przez 22 lata, po ok. 60 mln zł rocznie.

Trasa będąca elementem III obwodnicy miasta, ma mieć 3,7 km długości i przebiegać od Grota-Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Towarzyszyć jej będzie linia tramwajowa do Kurdwanowa.

Trasa Łagiewnicka – wraz z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - jest jednym z elementów trzeciej obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie miasta. To projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.

Spółka Trasa Łagiewnicka zatrudnia obecnie 12 osób na 10,5 etatu. Liczba pracowników ma wzrosnąć do 16-18. Jerzy Marcinko pracuje bez pensji. Pobiera ją z MPEC, gdzie jest wiceprezesem. Przy burzliwym powoływaniu spółki kłócono się o liczbę pasów, jaka będzie biec w obie strony. Ostatnie ustalenia są takie, że po trzy, ale jeden ma służyć do wjazdów na osiedla.

Główny ciąg będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

– Nie przewiduje się poprowadzenia ruchu autobusowego od Grota Roweckiego do Kobierzyńskiej, w tunelach pod Turowicza i Herberta i pod Zakopiańską. Tam jezdnie będą miały pod dwa pasy – wyjaśnia prezes Trasy Łagiewnickiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

I
Iga
Może niech jego dzieci i wnuki to spłacają! Wytną do końca drzewa na Ruczaju! SKANDALICZNE INWESTYCJE!
k
kierowca
przejechać z południa na wschód nie stojąc na światłach, bo teraz jadąc głównymi arteriami w Kr, to tak jakby mieszkać z ministrem ON, za cholerę nie da się tego zrozumieć.
D
Dziadek
Brawo!!! a o obwodnicy północnej cicho sza! Zresztą ie będzie ani tej ani tej!
Konie z kasą!
H
Henio
Nigdzie się nie buduje tras ze światłami za takie pieniądze. Ta trasa z założenia ma być bezkolizyjna, jak trasa ekspresowa co najwyżej z mniejszą prędkością konstrukcyjną.
k
kierowca
za tą trasę, miejmy nadzieje, że światła będą na niej z zieloną fala. Kr to chyba 2 plac budowy w kraju, bez inwestycji infrastrukturalnych będzie kiepsko.
G
Gość
i wszystkie plomby wylatują mi z zębów, a zawieszenie ląduje w bagażniku
r
rex
Dlaczego na całej trasie nie będzie tramwaju tylko na fragmencie ?

Z map wynika że nie będzie tramwaju pomiędzy Zakopianką a Roztworowskiego. Pytam się dlaczego, nie stawiamy na tramwaje transport publiczny tylko półśrodki ?
Z Kurdwanowa na Bronowice dalej przez centrum ? Czy jazda z przesiadkami Kurdwanów - Zakopiańska Brożka - Roweckiego ( przesiadka) na projektowaną linię do Bronowic - o i będzie uwzględniona w drugim i trzecim etapie.
k
krakus
o wiele lepszym rowiazaniem bylo by dobudowanie trzeciego pasa na autostradze z lagiewnik do balic a dalej do opolskiej trasa ta biegnie paraler z trasa lagiewnickiej .natomiast w centrum nalezy postawic na komunikacje masowa np.szybki trawaj,kolej.oczywiscie najlepszym rozwiazaniem bylo by metro.ale metro od 16 istnieje na papierze .co kilka lat zmienia sie kolory kreseczek i za inowacje dostaje sie premie.
K
Krk
Bora Komorowskiego to odpowiednik Kamińskiego.

Oprócz tego na południu jest obwodnica.

Teraz będzie trzecia droga.

Masz na północy to samo?

S7 omija Kraków i wjeżdża od wschodu
w
współczuję
Ahaha, tramwaju nie będzie Autobusu też nie będzie :) jezdnie w tunelach będą miały po 2 pasy co by to taniej było i autobusy nie zawadzały, jezdnie na powierzchni będą miały po 3 pasy co by to wkurzyć mieszkańców, na węzłach to i 4 pasy damy, żeby żadnemu pieszemy nie wpadło do głowy przechodzić przez węzeł i blokować ruchu pieszego :) Szczerze to współczuje mieszkańcą subarbiów które się znajdą za trasą łagiewnicką, będą to tereny kompletnie odcięte od Krakowa. Rozdzielona wielkimi węzłami od centrum Krakowa. Mnie to średnio w sumie interesuje bo mieszkam po właściwej stronie trasy łagiewnickiej, ale dziwie się bierności mieszkańców Ruczaju, że dają się odizolować od Krakowa :) No, ale pewnie nigdy nie przechodzili przez węzeł między Bonarką, a Matecznym na piechotę! To jest dopiero wyczyn na granicy prawa i życia i śmierci :)
S
S6000
Przecież da… na przykład większe korki. Aleje całkiem się zapchają.
_
Z wyjątkiem kawałka linii tramwajowej, do tej trasy. Więc może w pierwszej kolejności należałoby budować to co póki UE dofinansuje, np. transport szynowy linie tramwajowe i metro.
k
krak
idioci tyle kasy zeby wybudowac 3km drogi ktora itak nic nieda
B
Bolo
Trasa Łagiewnicka też była zaplanowane już chyba kilkanaście lat temu i do tej pory na razie jest tylko na papierze.
e
ekonom
no właśnie to "zaplanowane" i "już wkrótce w budowie" utrzymuje sie już od 30 lat a przez co ta III obwodnica permanentnie stoi w korkach.na południu kolejne inwestycje przeprowadzane są błyskawicznie a północ czeka i czeka
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska