Kierowcy w Krakowie mają problem z przejazdem przez wiele skrzyżowań. Winę za to ponosi nieprawidłowe ustawienie sygnalizacji świetlnej. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapowiada poprawę działania sygnalizatorów. Od dziś pomagać ma w tym nowoczesna dyspozytornia w ramach Systemu Zarządzania Ruchem.
- Na ulicy Kobierzyńskiej, gdy jedzie się od strony Rydlówki, prawie codziennie jest korek - narzeka pan Robert, kierowca z Krakowa. - Wszystko przez to, że na światłach przy skrzyżowaniu z Kapelanką zielone świeci się zaledwie kilkanaście sekund - dodaje Czytelnik.
Do naszej redakcji trafia w ostatnim czasie wiele podobnych zgłoszeń. Dotyczą zbyt krótkiego zielonego światła, przez które na jednym cyklu przejeżdża jedynie kilka aut i tworzy się korek.
Według urzędników, wiele sygnalizacji, na które skarżą się kierowcy, to tzw. światła stałoczasowe. Ustawia się odgórnie, ich częstotliwość nie zmienia się w zależności od natężenia ruchu. - W takim przypadku każde ze zgłoszeń musi być sprawdzane oddzielnie przez naszych inspektorów - zastrzega Michał Pyclik z ZIKiT. - Jeśli się potwierdzą, ustawienie świateł będzie zmienione.
Aby usprawnić przejazd przez miasto, ZIKiT rozwija w Krakowie System Obszarowego Sterowania Ruchem, w którym światła automatycznie reagują na sytuację na skrzyżowaniu (długość zielonego jest uzależniona od natężenia ruchu, a także skorelowana z przejazdami tramwajów). Od 2007 modernizowane i włączane do systemu zarządzania ruchem są kolejne skrzyżowania - to obecnie 26 sygnalizacji świetlnych na terenie Krakowa. 19 jest nadal w trakcie podłączania do systemu, ZIKiT zapewnia, że będą gotowe do końca roku. Chodzi m.in. o trzy nowe sygnalizacje na skrzyżowaniach: Czarnowiejska-Szymanowskiego, Słowackiego-Śląska, al. Pokoju-Fabryczna. Priorytet dla tramwaju i tzw. zielona fala ma zostać wprowadzona m.in. na al. Andersa, al. Jana Pawła II (od placu Centralnego do ul. Bulwarowej), al. Solidarności, ul. Bieńczyckiej i Kocmyrzowskiej (do ul. Bulwarowej).
Światła reagujące na ruch aut będą wprowadzone także w rejonie ulic: Czarnowiejskiej, Nawojki, Piastowskiej i Armii Krajowe. - Staramy się, aby to pojazdy komunikacji miejskej miały pierwszeństwo przejazdu na przykład na alei Pokoju, gdzie mieszkańcy również zgłaszali nam problemy ze zbyt krótkim światłem zielonym - zapewnia Michał Pyclik.
Według ZIKiT, problemy z przejazdem przez skrzyżowania wynikają także z faktu, że październik i listopad to miesiące o największym natężeniu ruchu ulicznego w Krakowie.
Przedstawiciele urzędu zapewniają, że sprawdzają na bieżąco skargi na nieprawidłowe działanie sygnalizacji świetlnej. Wszystkie można zgłaszać do dyspozytorni ZIKiT pod numer telefonu: 12 616 75 10.
Od dziś reakcja na zgłoszenia kierowców ma być znacznie szybsza i łatwiejsza. Przy ulicy Centralnej zostanie bowiem otwarta nowa dyspozytornia działająca w ramach Systemu Zarządzania Ruchem. - Dyspozytor po zanotowaniu godziny i miejsca, z którego pochodzi zgłoszenie, będzie w stanie w ciągu kilku minut sprawdzić problem i zmienić ustawienie świateł, jeśli zajdzie taka potrzeba - mówi Michał Pyclik.
Koszt budowy dyspozytorni oraz m.in. wprowadzenia automatycznego systemu świateł na skrzyżowaniach wyniesie do końca roku ok. 47 mln zł.
W kolejnych latach System Obszarowego Sterowania Ruchem ma objąć nowe obszary w Krakowie, m.in. ciąg dróg wylotowych. Na razie jednak szczegółowe daty nie są znane.
Kierowcy zgłaszają, że tutaj zielone jest za krótkie
- Światła przy wyjeździe z ul. Lema w al. Pokoju.
ZIKiT: - W tym miejscu działa system sterowania obszarowego, jednak priorytet ma tramwaj. Pracownicy sprawdzą, czy zielone może świecić dłużej. - Światła na al. Pokoju, jadąc od strony Nowej Huty, przed wjazdem do C.H. Plaza.
ZIKiT: - To miejsce, z którego nie było wcześniej zgłoszeń. Działa tu system sterowania ruchem. Możliwe, że światła zostaną ustawione tak, aby więcej aut mogło przejechać przez skrzyżowanie na wprost kosztem skręcających do C.H. Plaza. - Światła na al. Andersa, jadąc od strony placu Centralnego, przed wjazdem na rondo Kocmyrzowskie.
ZIKiT: - Działa tam sygnalizacja stałoczasowa, która ostatnio nie była zmieniana. Inspektorzy sprawdzą to zgłoszenie. - Światła na ul. Radzikowskiego, jadąc w kierunku centrum, na wysokości ul. Katowickiej.
ZIKiT: - Zgłoszenie będzie sprawdzane, dotąd światła były krótkie, bo obok jest przejście dla pieszych. - Światła na ul. Malborskiej, skrzyżowanie z ul. Kamieńskiego.
ZIKiT: - Wprowadzenie zmian wymagałoby skrócenia zielonego światła w ciągu ul. Kamińskiego. Miejsce zostanie sprawdzone, ponieważ to kolejne takie zgłoszenie. - Światła na ul. Kobierzyńskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Kapelanka.
ZIKiT: - Czas trwania zielonego światła w tym miejscu był już wydłużany przed wakacjami. To najwęższy wlot na skrzyżowanie, który dodatkowo od ul. Rydlówka przecina tramwaj. Z tego względu kierowcom zalecany jest przejazd alternatywną trasą przez ulice Brożka i Grota-Roweckiego.
Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!