Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Kraków. Kładki dla rowerzystów i pieszych przez Wisłę bez zgody konserwatora. Propozycja w zamian: tramwaj wodny

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wizualizacja: Lewicki&Łatak/Materiały prasowe
Oddala się budowa dwóch nowych kładek przez Wisłę: Kazimierz - Ludwinów i Dębniki - Zwierzyniec. Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków, wyjaśnia, że nie może wydać zgody na rozwiązania, które będą zakłócać widok na panoramę zabytkowego miasta. Zwraca też uwagę, że wykonanie obiektów wiązałoby się z dużą ingerencją w konstrukcję bulwarów.

WIDEO: Krótki wywiad

- Władze miasta najpierw powinny się zwracać o opinię, czy budowa obiektu, w tym przypadku kładki, jest możliwa, a dopiero później ogłaszać konkurs albo zlecać wykonanie projektu. Dzieje się jednak inaczej, najpierw powstają koncepcje, a później urząd informuje, że kładki mogą nie powstać, bo nie zgadza się konserwator. Ale jak się mamy zgodzić, skoro chodzi o ochronę bulwarów i widoków na panoramę historycznego miasta - podkreśla Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków.

Pod znakiem zapytania stoi więc budowa kładki Kazimierz - Ludwinów, choć konkurs na projekt tego obiektu magistrat rozstrzygnął w 2006 r. Wygrała koncepcja krakowskich architektów Kazimierza Łataka i Piotra Lewickiego. Projekt zakłada, że obiekt wyróżniałby się niecodziennym kształtem, przypominającym serpentyny. W tradycyjny sposób po kładce można byłoby przejść albo przejechać na rowerze po dwóch platformach. Między nimi architekci zaprojektowali trzecie przejście w formie sinusoidy prowadzącej częściowo nad i częściowo pod pozostałymi platformami. Najwyższy punkt konstrukcji wyznaczono na wysokości 8 m od głównego biegu kładki i 15 m powyżej górnego bulwaru. W taki sposób powstałby nowy punkt widokowy.

W przypadku tej kładki są jednak zastrzeżenia konserwatorskie dotyczące wysokości obiektu oraz budowy najazdów dla rowerzystów od strony Kazimierza. Monika Bogdanowska przyznaje jednak, że trwa postępowanie konserwatorskie w sprawie tej inwestycji.

- Jest z naszej strony wola wprowadzenia takich zmian w projekcie, które spełniłyby oczekiwania władz konserwatorskich. Jest możliwość zmian dotyczących najazdów od strony Kazimierza. Można też spłaszczyć samą kładkę, ale bardzo zależy nam na tym, by pozostało jednak rozwiązanie w formie sinusoidy, które wyróżniałoby ten obiekt i pozwalało na podziwianie zabytków Krakowa z nowej perspektywy - wyjaśnia Kazimierz Łatak.

W przypadku kładki Salwator - Dębniki w połowie zeszłego roku wyłoniono wykonawcę koncepcji tej przeprawy przez Wisłę, który przedstawił kilka wariantów przebiegu nowej trasy dla rowerzystów i pieszych. - Do dalszych prac niezbędna jest pozytywna opinia konserwatora, wobec czego dalsze działania zostały wstrzymane - przyznaje Rafał Komarewicz, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa, który zainicjował pomysł budowy kładki i kilka miesięcy temu, razem z radnymi dzielnicowymi, rozpoczął zbiórkę podpisów pod petycją o zapewnienie funduszy na koncepcję obiektu.

Małopolska konserwator oceniał dwa warianty kładki Salwator - Dębniki i oba zaopiniowała negatywnie. Pierwsza koncepcja zakładała budowę dwóch pylonów o wysokości 18 m, które miały służyć podtrzymaniu całej konstrukcji. Alternatywne rozwiązanie zakładało budowę mostu wstęgowego posadowionego na żelbetowych przyczółkach. W obu wariantach przewidziano powstanie dużych ramp pieszo-jezdnych. W opinii konserwatora zasięg tych zamierzeń mocno ingeruje w bulwary wiślane. „Lokalizacja tak dużej konstrukcji w sąsiedztwie zespołu klasztornego Norbertanek na Zwierzyńcu, którego usytuowanie w zakolu rzeki Wisły stanowi jeden z piękniejszych walorów widokowych miasta, jest niedopuszczalna” – stwierdzono w opinii konserwatorskiej. - Można byłoby się zgodzić na kładkę, ale nie przed, a za klasztorem Norbertanek - w stronę mostu Zwierzynieckiego - komentuje Monika Bogdanowska. Przyznaje, że skoro były pytania, jakie rozwiązania byłyby dopuszczalne w obecnej lokalizacji, to wskazała, że jest możliwość skomunikowania dwóch brzegów na zasadzie przepraw promowych dla pieszych i rowerzystów. - Można byłoby to zrobić z wykorzystanie jednostek pływających w formie tramwaju wodnego - wyjaśnia konserwator.

Radny Komarewicz odpowiada: - Budowa kładki za klasztorem Norbertanek nie ma sensu. Chodzi o wybudowanie obiektu w takim miejscu, by znacznie poprawić skomunikowanie Dębnik z Salwatorem. Takie kładki powstają w wielu zabytkowych miastach. Proponowany przez nas obiekt ma być delikatną konstrukcją w formie wstęgi. Będziemy jeszcze zabiegać o to, by ten projekt zyskał akceptację.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Endriu

Ale te budynki ptzy kilinskiego konopnickiej barskiej jorz sa ok

G
Gość
3 stycznia, 22:18, Gość:

A z jakiej opcji politycznej jest p. konserwator?

5 stycznia, 1:05, Gościu:

„Właściwej”. Stąd też właściwe musza być jej decyzje. Pani dawno powinna być zmieniona, bo nie ma pojęcia o tym co robi. Lista przewinień jest długa.

..?..

G
Gość
3 stycznia, 20:01, nie-da-sie:

prawdę mówiąc, konserwator do wymiany

5 stycznia, 1:08, Obserwator:

Zgadza się. Ona nie wie co robi. Metra nie chce też:) ręce opadają jak się jej słucha. Lepiej jej wychodziło jak krytykowała innych...

BRAK konsultacji , wglądu do starej dokumentacji np w MPWiK, historii,można mnożyć brak doświadczenia i .....

G
Gość
5 stycznia, 19:34, realista:

Ta konserwator działa na szkodę Krakowa

Tak

G
Gość

Kolejka linowa "POLINKA" jak we Wrocławiu. Krakowskie bęcwały zobaczcie w Internecie.

r
realista

Ta konserwator działa na szkodę Krakowa

M
Mietek

Ja ją mogę zastąpić na tym stanowisku.Mam 20 lat praktyki . Byłem 23 lata konserwatorem w spółdzielni mieszkaniowej

G
Gość
5 stycznia, 7:12, Gość:

Za zwierzyncu to niech zrobia tunel tramwajowo - rowerow laczacy Kapelanke z AGH i Biprostalem!

To by bylo cos zjezdzasz na biprostalu do tunelu albo na przystanku posrednim i pomykasz rowerem w tunelu az do samej kapelanki bez deszczu wiatru samochodow poezja. Czas budowac to w ramach tej linii co tam planowano Azory Kapelanka. Powinna gdzies kolo Uniwersytety pedagogicznego AGH i Stadionu Wisly i Salwatora przebiegac taka linia. Tunel. Tramwajami a obok trasa rowerowa zza barierka ! Piekna sprawa

G
Gość

Za zwierzyncu to niech zrobia tunel tramwajowo - rowerow laczacy Kapelanke z AGH i Biprostalem!

E
Ehh

Idąc tym tropem ,to należy rozebrać most Grunwaldzki, bo przesłania widok na Wawel.Kladki są potrzebne,bo usprawnia ruch pieszo-rowerowy.Dobrze dobrane mogą stanowić też punkt widokowy i zharmonizowac się z otoczeniem.

O
Obserwator
3 stycznia, 20:01, nie-da-sie:

prawdę mówiąc, konserwator do wymiany

Zgadza się. Ona nie wie co robi. Metra nie chce też:) ręce opadają jak się jej słucha. Lepiej jej wychodziło jak krytykowała innych...

G
Gościu
3 stycznia, 22:18, Gość:

A z jakiej opcji politycznej jest p. konserwator?

„Właściwej”. Stąd też właściwe musza być jej decyzje. Pani dawno powinna być zmieniona, bo nie ma pojęcia o tym co robi. Lista przewinień jest długa.

H
Hutas

Typowy krakowski absurd.

g
gniewko_syn_ryba
3 stycznia, 18:33, Gość:

w luwrze piramidy nigdy by nie zbudowano za zgodą krakowskiegi konsrwatora

I byłby git zamiast szpecącego paskudztwa... ;)

G
Gość

Kraków to stan umysłu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3