Do uruchomienia SKA potrzebne jest nowe połączenie Dworca Głównego z lotniskiem, w ramach którego szynobusy mają jeździć dwoma torami, a nie jednym, jak dotychczas. Na archiwalnych prezentacjach przygotowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe jeden ze slajdów przedstawia budowę nowego połączenia kolejowego z Balicami do czerwca 2013 r. Wiosną ub.r. w PKP PLK mówiono, że pierwsza linia SKA powinna być uruchomiona do końca tego roku. Teraz Dorota Szalacha z PKP PLK informuje, że "przygotowania torów do otwarcia pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej można się spodziewać na rozkład jazdy pociągów 2014/2015".
Problemów nie ma już z połączeniem Krakowa z Wieliczką. W przypadku torów do Balic koszt realizacji projektu to ponad 300 mln zł. - Opóźnienia są spowodowane procedurami przetargowymi - wyjaśnia Szalacha.
Najpierw opóźnił się przetarg na wykonanie projektu (z powodu pytań uczestników, a później odwołań po rozstrzygnięciu). Teraz, na etapie przetargu mającego wyłonić wykonawcę, znów firmy chcące budować tory do Balic zasypują PKP PLK setkami pytań. Kolejarze chcą rozstrzygnąć przetarg w tym kwartale. Jest plan, aby prace ruszyły w połowie roku. Wtedy udałoby się otworzyć pierwszą linię SKA w 2015 r.
- Z niepokojem obserwujemy opóźnienia. Systematycznie kupujemy pociągi. Do końca 2014 r. będziemy mieli ich 30, w tym pojazdy potrzebne do obsługi SKA - informuje tymczasem Marek Sowa, marszałek województwa.
Lód pokrył Kraków [ZDJĘCIA]
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
