https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejny protest przeciwko wycince. Pokazali ile zajmie tramwaj a ile reszta

Piotr Rąpalski
Wideo
od 16 lat
Dwa protesty jednego dnia w tej samej sprawie. Rano w poniedziałek kilka osób przykuło się do maszyn, które prowadzą wycinkę drzew pod budowę tramwaju do Mistrzejowic. Wieczorem natomiast przyszły tłumy z transparentami. Protestujący pokazywali też ile tak naprawdę zajmie tramwaj a ile inna infrastruktura drogowa. Sprzeciwiają się takiemu rozmachowi inwestycji. Problem w tym, że są zdeterminowani i chcą nawet wraz z grupą radnych wpłynąć na to, by miasto wycofało się z budowy linii w takim kształcie. Mistrzejowice jednak czekają na szybkie połączenie tramwajowe. I jak to w Krakowie często bywa - mamy konflikt zamiast rozwiązywania problemów mieszkańców.

W poniedziałek rano prace przy wycince przerwała grupa protestujących, cześć osób przykuła się do sprzętu robotników. Interweniowała policja.

Protestujący to m.in. grupa na Facebooku - Tramwaj na Mistrzejowice przed protestem wrzucili taki post:

Skąd się biorą protesty...?
mieszkańcy czekali na tramwaj
wydzielone torowisko tramwajowe to ok 8 metrów szerokości, mieszczących się w pasie zieleni pomiędzy jezdniami
porównajmy sobie teraz torowisko, z zajętością terenu pod inwestycję oraz planowaną skalą wycinki

  • Może zamiast wygody "gestorów sieci podziemnych" ("bo przecież i tak wszystko wytniemy i zbudujemy od nowa") - warto na etapie projektu brać pod uwagę zajętość terenu podczas budowy?
  • Jeśli budujemy tramwaj, może wcale nie potrzeba obok pasów ruchu o szerokości jak na autostradzie?
  • Czy naprawdę nasze miasto jest tak bogate, iż kilka m-cy temu potrafiło przebudować jedną z sieci, aby obecnie ją... wykopać i budować od nowa..?
  • Może warto powiedzieć mieszkańcom na etapie projektu, jak jest planowana inwestycja, a nie okłamywać ich o braku rozbudowy, a następnie mówić "haha, mamy Was, teraz już za późno!"


NIE JEST PRAWDĄ iż postulaty mieszkańców zostały na ten moment uwzględnione (postulaty przypominamy poniżej).
Zresztą zobaczmy sami, jaki kabaret jest z tymi postulatami:

  • 29.06 - deklaracja, iż w ciągu m-ca zostaną podjęte decyzje dot. postulatów mieszkańców;
  • 03.07 - znienacka rusza wycinka zieleni;
  • 03.07 - prez. Andrzej Kulig informuje, iż wszystko zostało przekonsultowane;
  • 04.07 - w liście do Radnych Jacek Majchrowski informuje, iż postulaty zostaną przeanalizowane do 31.07, ponieważ potrzeba na to czasu;
  • 05.07 - ten sam Jacek Majchrowski na sesji RMK informuje, że jednak WSZYSTKIE POSTULATY zostaną wprowadzone;
  • 05.07 - po 2-3h na te samej sesji prezydent Muzyk mówi, że jednak nie wszystkie;
  • na koniec sesji dowiadujemy się, iż budowa prowadzona jest w oparciu o ZRID, aby "mieszkańcy nie protestowali";
  • 10.07 - prez. Andrzej Kulig mówi, że postulaty jednak są przeanalizowane (?) i udało się ocalić +?- 100 drzew, ale w sumie to nie wiadomo które postulaty i jak
  • na stronie www inwestycji nadal nic nie ma
  • mieszkańcy nadal czekają od Wykonawcy na informacje, jak ocalić niektóre ze szpalerów drzew.
  • Panowie, może ustalcie wspólną wersję, kto mówi prawdę i jaki jest stan faktyczny na dzisiaj? Jacek Majchrowski Andrzej Kulig @JerzyMuzyk Zarząd Dróg Miasta Krakowa - bo coraz bardziej idzie się w tym pogubić (i chyba sami się już gubicie?)

Przypominamy, #zmiencieprojekt to:

  • Ograniczenie rozbudowy układu drogowego poprzez odstąpienie od budowy dodatkowych pasów ruchu aut w ciągu ul. Młyńskiej, ul. Pilotów oraz dodatkowego pasa ruchu na skrzyżowaniu Meissnera - Ugorek;
  • Dostosowanie szerokości pasów ruchu do standardowych wymiarów zgodnych z aktualnymi przepisami (przyjęcie szerokości 3,00 m jako standardowej w całym projekcie dla dróg klasy Z, z ew. poszerzeniem skrajnych pasów wykorzystywanych przez KMK) - co pozwoli ograniczyć zajętość układu drogowego oraz wprowadzić dodatkowe nasadzenia między jezdnią, a chodnikami i drogami dla rowerów (zielona aleja) - dla całego projektu
  • Przesunięcie jezdni w kierunku torowiska tramwajowego i zawężenie zieleńców między jezdniami - w celu zmniejszenia szerokości układu drogowego i ograniczenia wycinki zieleni (Meissnera, Młyńska - zielona aleja) oraz ponowna analiza umiejscowienia jezdni na ul. Lublańskiej - w celu ograniczenia wycinki
  • Weryfikacja przebiegu instalacji podziemnych pod istniejącą zielenią wysoką w celu ograniczenia wycinek szczególnie wartościowych egzemplarzy drzew
  • Dostosowanie skrzyżowania Meissnera / Lema / Mogilska / JPII do potrzeb pasażerów KMK oraz pieszych i rowerzystów (poszerzenie przystanków i chodników, dostosowanie pasów ruchu do obecnych przepisów) oraz przedstawienie koncepcji rozwiązania problemów z przepustowością po budowie tramwaju w ul. Meissnera;
  • Przeprojektowanie infrastruktury pieszej / rowerowej / drogowej w rejonie ul. Meissnera 4 i 6, Pszona, Młyńskiej i Lublańskiej - w celu ograniczenia wycinki drzew ;
  • Wprowadzenie ułatwień w ruchu drogowym dla mieszkańców rejonu ul. Dobrego Pasterza i Bohomolca - uruchomienie prawoskrętu z ul. Dobrego Pasterza w ul. Bora-Komorowskiego, zachowanie prawoskrętu z ul. Krzesławickiej w ul. Dobrego Pasterza, remont jezdni ul. Aliny i Brzechwy;
  • Przedstawienie analiz i prognoz ruchu będących podstawą przygotowania projektu, uzasadniających zaproponowane w projekcie rozwiązania oraz będących podstawą przygotowania kart środowiskowych dla inwestycji do EBI - aktualnie prezentowane na stronie internetowej inwestycji analizy są pełne błędów i nie uzasadniają części rozwiązań.

Talibowie zamykają salony kosmetyczne!

od 16 lat

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Od razu dodam, żę na ciągach autobusowych pasy ruchu powinny mieć 3,5 metra (przynajmniej te, ktorymi poruszają się autobusy), gdyż autobus wraz z lusterkami zewnętrznymi ma ponad 3 metry szerokości (3,5 metra to jest minimum dla autobusów, jesli kursuje wiele linii). Nieraz w Krakowie jest tak, ze autobusy nie mieszcza się w pasach ruchu (częsty widok na ul Pilotów i Olszyny, gdize autobusy biorą "okrakiem" linię przerwywaną - tam pasy ruchu mają akurat po 3 metry, co dla tak dużych pojazdów jest zbyt mało). Młyńska w godiznach popołudniowego szcyztu się korkuje, więc przydałby się BUS-pas od przystanku "Mmiechowity" do Ronda POLSAD-u (a te korki skutkują zatorami na ul. Pilotów). Co do szerokości wydzielonego torowiska, to w artykule przesadzono z tym, że ono zajmuje 8 metrów. Tyle, to może kolejowe. Na torowisko wystarczy nawet 6 metrów (pamiętajmy o tym, że tramwaj jest WĘŻSZY od autobusu, więc z jakiej racji ma mieć szerszy korytarz ruchu niż autobus; co więcej, lusterka tramwajów sa w miejscu, gdize pojazd się bardzo zwęża, więc nie wystają poza obrys pojazdu, czyli tramwaj - nawet z lusterkami - ma 2,4 m. szerokości, podczas gdy autobus z lusterkami ma 3,03 m.szerokości). lepiej, by tego trmawaju nie było, a w zamian powinni wybudować przjeścia podziemne pod Pilotów przy Almie (by zlikwidowac chociaż jedną sygnalizację), pod Młyńską naprzeciw Miechowity (by zlikwidować swiatła), poszerzyć prawe pasy ruchu ulicy Pilotów i Olszyny do 3,5 metra (niestety, pod wiaduktem nic się nie da zrobić,a tam jezdnia się chyba jeszcze zwęża - autobus fizycznie nie mieści się w pasie ruchu), przerobic kratki ściekowe na ciągu Brodowicza, Olszyny, Plotów na krawężnikowe (by autobusy nie musiały jeździć po tych pozapadanych kratkach - zresztą zapadają się one pod ciężarem autobusów), wykonać dodatkowe pasy do prawoskrętu na ul. Pilotów do Almy, do CPN-u i w Wieniawskiego (by skręcające auta nie spowalniały jazdy autobusów - przez to autobusy nie zdążaja na zielone światło). Niech nie budują tego trmaaju i poprawią przejezdność dla autobsuów. Urzednicy powinni wbić sobie do głów to, że autobus potrzebuje pasa ruchu o szerokosci 3,5 metra (od biedy mozna dawać 3,25 m., ale tylko tam, gdzie kursuje jedna lub 2 linie, a jak 3 lub więcej, to muszą być pełnowymiarowe pasy ruchu, czyli 3,5 metra - nie mniej; zreszta 3,5 metra dla autobusu to jest i tak zdecydowanie mniej, niż 3 metry dla samochodu osobowego czy niewielkiej furgonetki).
s
s
Przecież to proste: arogancja władzy. W Krakowie standard
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska