Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kończą rozbudowę wiaduktu kolejowego nad ulicą Grzegórzecką. Prowadzą tam ostatnie roboty kamieniarskie

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Na przełomie listopada i grudnia, najpóźniej do końca roku powinny się zakończyć wszystkie prace związane z rozbudową wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. Obok tego obiektu już funkcjonuje nowy przystanek PKP Kraków Grzegórzki. Powstały też estakady, pod którymi miasto utworzy Park Kolejowy. Przed wiaduktem od strony Hali Targowej ma powstać plac Grzegórzecki z zielenią.

- Wykonawcy kontynuują prace przy odtwarzaniu ściany wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. Do zakończenia zadania zostało m.in. ułożenie kamiennej ściany nad fragmentem jezdni i chodnikiem od strony ul. Dietla. Powstaje też kamienna bariera. Działania przewidziane są na następne kilka tygodni. Prace wykonywane są bardzo skrupulatnie, pod nadzorem konserwatorskim. W dużej mierze wykorzystywane są oryginalne elementy kamiennej okładziny ścian historycznego wiaduktu. Liczymy na to, że roboty zakończą się na przełomie listopada i grudnia tego roku - informuje Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypomnijmy, że wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką powstał w 1863 roku jako część linii kolejowej łączącej Kraków z Lwowem. Początkowo był mostem nad starorzeczem Wisły. Po dwudziestu latach i budowie ul. Grzegórzeckiej przyjął obecną formę. W 2017 roku PKP PLK przystąpiły do modernizacji krakowskiej linii średnicowej, której wiadukt jest ważnym elementem. Decyzja władz konserwatorskich z 2015 r. dotyczyła zgody na przeprowadzenie w ramach prac poszerzenia wiaduktu, wzmocnienia konstrukcji oraz rozebrania jego okładziny i po poszerzeniu obiektu ułożenia jej na elewacji dobudowanej części. Podczas prac okazało się jednak, iż trudno podjąć decyzję, by wprowadzić takie rozwiązanie i dzięki niemu w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom.

Najpierw rozbudowano wiadukt od strony Hali Targowej. Później przez wiele miesięcy PKP PLK nie miało zgody od władz konserwatorskich na przeprowadzenie robót dotyczących rozebrania zabytkowego obiektu od strony ul. Dietla. To opóźniało całą inwestycję. PKP PLK zwróciło się więc do władz konserwatorskich o wykreślenie zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”. Wpis do rejestru uchyliła we wrześniu 2021 r. decyzja ministerialna. To dało zielone światło dla kontynuowania prac.

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką jest przebudowywany w ramach gigantycznej inwestycji realizowanej przez PKP PLK za ponad 1 mld zł dotyczącej prac na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.

W ramach tego zadania dobudowano już drugą parę torów dla kolei aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice, powstał też dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Na początku września tego roku oddano do użytku nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki, zlokalizowany na estakadzie w pobliżu Hali Targowej przy ul. Grzegórzeckiej.

W ramach gigantycznej kolejowej inwestycji nad Wisłą wybudowano trzy nowe mosty kolejowe. Są różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Pociągi mogą po nich kursować z prędkością do 100 km/h. Obok jednego z mostów wybudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz i Grzegórzki z Zabłociem.

Powstały też estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) o długości 700 metrów między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowano wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką.

W związku z kolejowymi inwestycjami przez lata w place budowy zmienione były tereny w rejonie ul. Grzegórzeckie, Blich i Halickiej. Teraz prowadzone są tam prace porządkujące przestrzenie dla pieszych i odtwarzające układ drogowy.

Pod estakadami od ul. Kopernika, aż po Halę Targową pozostała wolna przestrzeń, która ma się zmienić w Park Kolejowy. Za inwestycję odpowiada miasto. Docelowe zagospodarowanie parku z zielenią i całą infrastrukturą rekreacyjną ma zostać wykonane w miarę zabezpieczenia przez gminę Kraków niezbędnych środków finansowych. Plan jest taki, by teren parku można było udostępnić w przyszłym roku.

W ramach I etapu Parku Kolejowego (od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej) zaplanowano: strefę izolacyjnej zieleni, plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego, ogród sensoryczny i psi park.

Prace związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic powodują utrudnienia w ruchu.

Tak Kraków buduje tramwaj do Mistrzejowic: głębiarka pojawia...

Miejscy urzędnicy chcą też utworzyć zielony plac Grzegórzecki w pobliżu Hali Targowej. Koncepcja zmian dotyczy przebudowy ul. Grzegórzeckiej od skrzyżowania z ul. św. Łazarza, al. Daszyńskiego i ul. Metalowców do skrzyżowania z ul. Dietla i Wielopole. Ulica ma się zamienić w plac Grzegórzecki na terenie od Hali Targowej do wiaduktu kolejowego.

Plan przewiduje m.in. likwidację przy ul. Grzegórzeckiej zatoki parkingowej. Dzięki temu ma powstać szerszy trakt pieszy, będzie też miejsce dla zieleni, ławek, czy elementów wodnych.

Na środku placu pozostaną przystanki komunikacji miejskiej. Po obu stronach torowiska zaplanowano wyspy, na których wyznaczono perony przystankowe. Przyjęto, że zaprojektowane zostaną przystanki podwójne - na długości umożliwiającej obsługę
dwóch tramwajów (tj. 86-90 m).

W projekcie przyjęto także niestandardowe wiaty przystankowe w formie zielonych „lejków”. Wiaty te mają zbierać wody opadowe, które następnie zostaną wykorzystane do nawadniania roślin.

Między przystankami a placem targowym poprowadzona zostanie ścieżka rowerowa. Za nią w kierunku targowiska zaplanowano kolejną przestrzeń dla pieszych z zielenią, ławkami, stolikami i fontannami.

Co Polacy sądzą o programie Przyjazne Osiedle - sonda

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska