Budowa nowego pasa startowego, rozbudowa terminala pasażerskiego oraz przeniesienie terminala Cargo w bezpośrednie sąsiedztwo drogi wojewódzkiej numer 774. To główne zadania, jakie władze lotniska w Balicach stawiają przed sobą w najbliższych 18 latach. Właśnie został zatwierdzony plan generalny, który wyznacza kierunki rozwoju krakowskiego portu lotniczego do 2036 roku. Koszt wszystkich inwestycji ma wynieść ok. miliarda złotych.
- Rozwój regionu zależy w ogromnej mierze od jego dostępności transportowej - przekonywał podczas wczorajszej konferencji prasowej Witold Kozłowski, nowy marszałek województwa małopolskiego. I zapowiedział m.in. konsekwentne działania, które mają doprowadzić w końcu do „przeniesienia” drogi wojewódzkiej - prowadzącej do lotniska - na drugą stronę autostrady. Dzięki temu łatwiej i szybciej można byłoby dojechać do Balic.
Główną inwestycją w przedstawionym wczoraj planie generalnym jest oczywiście budowa nowego pasa startowego, który będzie miał 2,8 tys. metrów długości, co pozwoli na starty i lądowania boeingów 787 (dreamliner). Koszty inwestycji oszacowano wstępnie na 250 mln zł. Budzi duże protesty mieszkających w okolicy lotniska. Twierdzą, że nowy pas startowy oznacza jeszcze większy hałas w ich domach. Protestujący domagają się, by remontowano istniejący. Na to nie godzą się władze lotniska. Tłumaczą, że remont wymagałby m.in. zamknięcia go na co najmniej jeden sezon budowlany (od wiosny do jesieni).
Kontrowersji nie budzi z kolei inna z planowanych przez władze lotniska inwestycji, jaką jest rozbudowa terminala pasażerskiego, który został oddany zaledwie dwa lata temu. Początkowo szacowano, że jego wielkość wystarczy być może nawet do 2030 r. Już w ubiegłym roku nowe plany inwestycyjne zarządzających lotniskiem zakładały rozbudowę budynku do obsługi pasażerów do roku 2025. Te plany trzeba będzie jeszcze bardziej przyspieszyć.
Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport, zapewnia, że przygotowują się do inwestycji. I przypominają, że we wrześniu podpisana została umowa z projektantem, który teraz przedstawi trzy warianty koncepcji rozbudowy terminala. Po kolejnej rozbudowie ma umożliwić obsługę 12 mln pasażerów rocznie.
Zgodnie z planem generalnym zmieniona ma zostać też lokalizacja terminala Cargo, który zostanie wybudowany w bezpośrednim sąsiedztwie drogi wojewódzkiej numer 774. Poprawi to dojazd do niego zwłaszcza samochodom ciężarowym.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Koniec z plastikiem - za 3 lata będzie nielegalny
