https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: Metro według prof. Politechniki Krakowskiej

Piotr Rąpalski
Nasza akcja: Metro dla Krakowa trwa. Kolejne linie projektuje dla nas prof. Krzysztof Stypuła.

W naszej debacie na temat budowy metra zabrał już głos senator, prezes MPK i miłośnik komunikacji. Przyszedł zatem czas na opinię świata nauki. Prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej obala mity dotyczące podziemnego pociągu i apeluje o rozpoczęcie budowy.

Prof. Stypuła na metrze zna się jak mało kto w Polsce. Buduje to, które powstaje w Warszawie. - Bzdurą jest, że metro zaszkodzi zabytkowym budynkom. Drgania całkowicie można wyeliminować. Z kolei jeśli chodzi o samą budowę, to w centrum Krakowa na głębokości do kilkunastu metrów znajduje się mocna skała wapienna. Spokojnie można wywiercić metro 20 metrów pod ulicami - twierdzi. - Tak jak w Pradze. Tam tunele przechodzą pod zabytkami miasta.

Zobacz mapkę w powiększeniu (pdf)

W przeciwieństwie do prezesa MPK Juliana Pilszczka, prof. Stypuła nie wierzy, że szybki tramwaj rozwiąże problemy komunikacyjne Krakowa. - Średnia prędkość tramwaju, czyli po wliczeniu stania na światłach i przystankach, to 18 km/h. Tymczasem metro w Warszawie jeździ 36 km/h i to przy maksymalnej prędkości 60 km, a w przyszłości będzie jeździć 90 km/h - podaje profesor. W dodatku tzw. szybki tramwaj powoduje spowolnienie pozostałej komunikacji, zarówno publicznej, jak i indywidualnej.

Więcej w środowym wydaniu "Gazety Krakowskiej"

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
komunikant
Z przykrością muszę zauważyć w wywodach o zasadności na dzisiaj realizacji metra w/g prof.K.Stypuły brak odniesienia się do potrzeby spełnienia pod-
stawowego kanonu jakim jest realizacja założeń konstrukcyjnych takich jak jedność strukturalna programowo-przestrzenna ,całkowita segregacja ruchu pieszego,drogowego i szynowego i inne z "planszą koordynacyjną" dla etapów realizacji i wskazaniem perspektywicznym oraz analizą techniczno-ekonomiczną opartą o prognozę motoryzacyjną.GDZIE: realne zmniejszenie na dzisiaj potoków ruchu i kolizji,wprowadzenie segregacji poszczególnych kategorii ruchu w czasie i geometrii tras i węzłów,zdecydowane zróżnicowanie tras komunikacyjnych pod względem ich funkcji i klas ze standardami ?.Tego nie powinno się pomijać myśląc jedynie o ucieczce pod
ziemię.
f
fred
proponuję odkurzyć dokumentację z 1980/81 roku opracowaną przez Biuro Rozwoju Krakowa ,jak również notatki ze spotkań z przedstawicielami Norymbergi z 1981 /chyba wrzesień,październik/ w temacie metro w Krakowie____ i wszystko będzie jasne
k
komunikant
powiedzcie mi gdzie zamieszkują w Krakowie autorzy koncepcyjnych szkiców proponowanych przebiegów nie realnego na dzisiaj metra , a powiem wam na ile te propozycje są słuszne z punktu widzenia naukowego
k
komunikant
Czy krakowski świat nauki w osobie prof.Krzysztofa Stypuły bardziej technologa geotechnika niż urbanisty to nie zbyt mało?Szkic kolorowy przebiegu tras proponowanego metra dla miasta królewskiego krzyżujących się niemal pod Wawelem z pozostawieniem tradycyjnego szeroko pojętego układu komunikacyjnego śródmiejskiego w wydaniu tradycji jeszcze austriackiej , w poziomie "zero" bez uwzględnienia udziału przewozów PKP śródmiejskich w przyszłej metropolii - wywiera piorunujące wrażenie tym nowatorskim spojrzeniem dls bliżej nieokreślonego wymiaru przewozów pasażerskich i ciążenia ich do nie wskazanych centrów.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska