https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mieszkańcy północy Krakowa mają już dość korków. Apelują o wprowadzenie zakazu wjazdu dla tirów na główne ulice

Piotr Tymczak
Aneta Żurek/Sylwia Penc
Na środowej sesji, 8 stycznia, miejscy radni mają się zająć wnioskiem o wprowadzenia zakazu wjazdu dla ciężarówek w godzinach 6.30-10 i 15-19 na al. 29 Listopada, ul. Opolskiej, Jasnogórskiej, Conrada i Łokietka. Projekt uchwały w tej sprawie przygotowali radni z Dzielnicy IV Prądnik Biały. Przekonują, że mieszkańcy tego obszaru mają już dość tirów blokujących przejazd głównymi arteriami. Prezydent Krakowa i jego urzędnicy negatywnie odnoszą się do propozycji. Odpowiadają, że ograniczenia dotyczące tonażu pojazdów na wjazdach do miasta będą przygotowane po wybudowaniu północnego odcinka obwodnicy autostradowej.

WIDEO: Krótki wywiad

- W naszej dzielnicy codziennie w godzinach porannych i popołudniowych tworzą się gigantyczne korki, z powodu których zablokowane są niemal wszystkie główne, ale też mniejsze ulice. Dzieje się tak głównie ze względu na to, że tranzytem przejeżdżają tu kolumny tirów, które ogromnie utrudniają przejazd miejskich autobusów i aut osobowych - mówi Dominik Franczak, przewodniczący Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały. - Mieszkańcy, zwłaszcza dzieci udające się do szkół oraz osoby dojeżdżające do pracy, mają ogromny problem z dotarciem do centrum. Przykładowo z osiedla Gotyk do Dworca Głównego nieraz jedzie się al. 29 Listopada ponad godzinę - dodaje.

Rady dzielnic obecnie mogą przygotowywać projekty uchwał, które trafiają na sesje rady miasta. W związku z sytuacją na drogach na Prądniku Białym radni z tej dzielnicy przygotowali więc projekt uchwały z wnioskiem do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego o czasowe ograniczenie wjazdu samochodów ciężarowych o masie całkowitej większej niż 12 ton - w godzinach 6.30-10 i 15-19 - na al. 29 Listopada oraz ulice Opolską, Jasnogórską, Conrada i Łokietka. Zastrzeżenie jest takie, że ograniczenie nie dotyczyłoby autobusów przewoźników (w tym autobusów turystycznych), których dworce usytuowane są w Krakowie, pojazdów zaopatrzenia, służb miejskich, jak również podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie miasta.

Czas na wielkie budowanie północnej obwodnicy Krakowa [WIZUALIZACJE]

- Nie chcemy nikomu utrudniać życia, ale w obecnej sytuacji poruszanie się po naszej dzielnicy jest naprawdę bardzo ciężkie. Wnioskujemy o zakaz dla ciężarówek tylko w niektórych godzinach. Uważamy, że takie ograniczenia są niezbędne, skoro brakuje nowych rozwiązań komunikacyjnych, na które czekamy - przede wszystkim budowy przez miasto linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, a także poszerzenia al. 29 Listopada. Kluczową inwestycją, na którą wszyscy czekamy, jest też budowa przez władze centralne północnej obwodnicy Krakowa - wylicza Dominik Franczak.

Najbardziej zakorkowane ulice Krakowa

Prezydent Krakowa i jego urzędnicy negatywnie zaopiniowali projekt uchwały w sprawie ograniczeń dla ciężarówek. W uzasadnieniu podkreślili, że nawet jak radni miejscy podejmą uchwałę "ustalające dla prezydenta kierunki działania dotyczące wprowadzenia czasowego zakazu wjeżdżania do Krakowa", to może ją unieważnić wojewoda małopolski, a jeżeli miasto złożyłoby skargę na taką decyzję, to Sąd Administracyjny może ją oddalić. Urzędnicy przypominają, że w przypadku wcześniejszych podobnych uchwał, wojewoda zwracał uwagę, że nie można ograniczać prezydenta poprzez polecenia czy nakazy konkretnego załatwienia danej sprawy.

Odnosząc się natomiast merytorycznie do samej propozycji, przedstawiciele urzędu podkreślają, że ulice, na których miałby zostać wprowadzony czasowy zakaz wjazdu dla ciężarówek, są obecnie głównymi arteriami komunikacyjnymi tej dzielnicy, a al. 29 Listopada, Opolska, Conrada wobec braku północnej obwodnicy miasta są drogami krajowymi, będącymi elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Urzędnicy przypominają też, że na znacznej części ulic na obszarze Prądnika Białego obowiązują już ograniczenia tonażowe, które powodują duże trudności z dojazdem, głównie do realizowanych tam inwestycji budowlanych.

Zakaz wjazdu dla tirów

"Wprowadzenie ograniczeń tonażowych może okazać się daremne, ponieważ obecna sytuacja braku alternatywnego dojazdu lub przejazdu przez miasto, wymusi na kierowcach nierespektowanie wprowadzonych zmian organizacji ruchu. Takie działania w swej istocie uczyniłyby obowiązującą organizację ruchu fikcyjną. Nawet przy założeniu pełnej egzekucji takiego rozwiązania wątpliwe merytorycznie jest objęcie wyłącznie Dzielnicy IV Prądnik Biały takim ograniczeniem, gdyż ruch ten w znacznej części przeniósłby się na inne ulice miasta Krakowa" - argumentują urzędnicy.

Zaznaczają przy tym, że wprowadzenie ograniczenia tonażu na wjazdach do miasta będzie przygotowywane razem z domknięciem autostradowej obwodnicy Krakowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prace związane z budową północnej obwodnicy chciałaby rozpocząć w połowie tego roku, ale jest to uzależnione od wydania przez wojewodę decyzji ZRID ( zgody na realizację inwestycji drogowej). Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r. Aleję 29 Listopada miasto zamierza rozbudować do końca 2021 r. Natomiast plany są takie, by tramwajem do Górki Narodowej można dojeżdżać w 2022 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 62

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zakaz wjazdu dla tirów może i rozwiązałby sytuację, ale z drugiej strony ulice są przecież po to, żeby po nich jeździć. Naprawdę ktokolwiek myśli, że ograniczenie wjazdu wyłącznie dla jednego rodzaju pojazdów rozwiąże problem komunikacyjny na północy Krakowa? Szczerze wątpię... Zresztą wszyscy i tak chyba wiemy, że prawdziwym rozwiązaniem problemu będzie przecież dopiero tramwaj na Górkę Narodową. Wszystkie inne pomysły będą jak dla mnie tylko półśrodkami.

h
heh

Pomysł wprowadzenia opłat dla "powiatowych" czy "wieśniaków" jedyne co spowoduje, to że wielu z nich zacznie rejestrować się na KR, żeby nie podlegać segregacji przyjezdnych. Ale fakt, trzeba uregulować ruch, a jedynym wyjściem jest domknięcie obwodnic III i IV.

K
Krakus
8 stycznia, 20:16, Gość:

Wprowadzić zakaz wjazdu dla ludzi urodzonych poza Krakowem to rozwiąże problem.

Dobrze gadasz.Przyodziejemy się w nasze pawie piórka, wróci harmonia ład i porządek.

G
Gość

Wprowadzić zakaz wjazdu dla ludzi urodzonych poza Krakowem to rozwiąże problem.

Q
Qwerty
8 stycznia, 10:20, kr ponad 30 lat jazdy:

Co z tego, że ja i ty szybko ruszę z pod świateł, nie zablokuje skrzyżowania, nie stoję tam gdzie trzeba jechać wiedząc że mam pierszeństwo, nie stoję na prawoskręcie gdy mam prawo jechać zgodnie z przepisami... ALE kra, kwi, kli, kbr...i inni mają to wszystko w d.u.p.i.e.

8 stycznia, 12:22, ps:

ha ha ha, miszcz kierownicy się znalazł. Możemy spróbować kto pierwszy ruszy spod świateł.

Ha! Znalazł się powiatowy, który "chce się spróbować", bo przecież musi bronić honoru swojego dumnego regionu kwi lub kbr xD Taka prawda, że zjeżdżacie się tu z tych pipidówek i nie ogarniacie ruchu miejskiego albo, wręcz przeciwnie, zgrywacie "miszczuff" kierownicy. Tu się jeździ dynamicznie, a nie jak w niedzielę na zakupy do pobliskiej biedronki :D

G
Gość

Zakazać wjazdu KRA mają busy

s
stefan
8 stycznia, 11:31, Woody123445566:

Wystarczy wprowadzić opłatę za wjazd do miasta aut z inną rejestracją niż KR. Najwięcej samochodów to osoby dojeżdżające do Krk do pracy i studenci.

Poleć na księżyc, to może przestaną ci inni ludzie przeszkadzać... a może tobie wprowadzimy opłaty za wyjazd poza Kraków co ?

G
Gość
8 stycznia, 11:41, żałosne:

Trzeba było 20 lat temu wybrać prezydenta który by wam dawno temu wybudował obwodnice . Brak rozwiązań komunikacyjnych. Parkingi przed miastem to śmiech. Ale wam się rok temu rządzenie podobało. Wy jak dzieci mieć ciastko i zjeść ciastko.Zapyziałe miasto ,które nie wykorzystuje czasu koniunktury gospodarczej. Ta trwać wiecznie nie będzie. Ceny pójdą w górę turyści poleca do Kijowa i tyle z waszego Krakowa.

8 stycznia, 12:16, ps:

pieprzysz waść głupoty, prezydent miasta nie ma takich kompetencji aby budować obwodnicę

8 stycznia, 15:43, ree:

pieprzysz, to po co budował drugą obwodnicę (trasa łagiewnicka) na południu jak na północy nie ma żadnej??

A po to żeby owieczki mogły podjechać pod samiusieńkie sanktuarium. Bo na nic ta łagiewnicka nie jest potrzebna,lepiej obwodnice poszeżyć o jeden pas w obu kierunkach.

r
ree
8 stycznia, 11:41, żałosne:

Trzeba było 20 lat temu wybrać prezydenta który by wam dawno temu wybudował obwodnice . Brak rozwiązań komunikacyjnych. Parkingi przed miastem to śmiech. Ale wam się rok temu rządzenie podobało. Wy jak dzieci mieć ciastko i zjeść ciastko.Zapyziałe miasto ,które nie wykorzystuje czasu koniunktury gospodarczej. Ta trwać wiecznie nie będzie. Ceny pójdą w górę turyści poleca do Kijowa i tyle z waszego Krakowa.

8 stycznia, 12:16, ps:

pieprzysz waść głupoty, prezydent miasta nie ma takich kompetencji aby budować obwodnicę

pieprzysz, to po co budował drugą obwodnicę (trasa łagiewnicka) na południu jak na północy nie ma żadnej??

G
Gość
8 stycznia, 11:31, Woody123445566:

Wystarczy wprowadzić opłatę za wjazd do miasta aut z inną rejestracją niż KR. Najwięcej samochodów to osoby dojeżdżające do Krk do pracy i studenci.

8 stycznia, 12:20, ps:

a dla takiego debila jak ty opłata za dostęp do mediów

I opłaty za wyjazd z miasta dla tych z rejestracją KR.

G
Gość
8 stycznia, 11:41, żałosne:

Trzeba było 20 lat temu wybrać prezydenta który by wam dawno temu wybudował obwodnice . Brak rozwiązań komunikacyjnych. Parkingi przed miastem to śmiech. Ale wam się rok temu rządzenie podobało. Wy jak dzieci mieć ciastko i zjeść ciastko.Zapyziałe miasto ,które nie wykorzystuje czasu koniunktury gospodarczej. Ta trwać wiecznie nie będzie. Ceny pójdą w górę turyści poleca do Kijowa i tyle z waszego Krakowa.

8 stycznia, 12:16, ps:

pieprzysz waść głupoty, prezydent miasta nie ma takich kompetencji aby budować obwodnicę

a kto? jego sekretarka?

321
8 stycznia, 13:33, za dużo bajerów:

Przez ostatnie 20 lat z samochodu zrobiono komputer z kołami i kierowcy głupieją od tych bajerów i zapominają że prowadzą auto, tylko myślą że siedzą przed ekranem komputera i to widać na drogach

Spryskiwacze nie działają bez włączonych świateł mijania, przy światłach dziennych nie świeci tył, sam hamuje, tylna kamera wprowadza w błąd, kontrolek więcej niż na choince...

z
za dużo bajerów

Przez ostatnie 20 lat z samochodu zrobiono komputer z kołami i kierowcy głupieją od tych bajerów i zapominają że prowadzą auto, tylko myślą że siedzą przed ekranem komputera i to widać na drogach

l
lepiej już było

Opolska od lat się korkuje i każdy rozsądny pomysł polepszający płynność ruchu to właściwy kierunek

G
Gość

Korki niemożliwe ? Zwężanie ulic, światła co 400 metrów, w chu.j jednokierunkowych, więc skąd te korki ? :-)

Matoły z byłego ZIKITu, wraz z inżynierem miejskim skutecznie utrudniają życie mieszkańcom miasta

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska