Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. MPK podpisało kolejną umowę z firmą Stadler na dostawę nowych tramwajów

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
MPK Kraków
29 kwietnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało kolejny kontrakt na dostawę nowoczesnych tramwajów. Po raz drugi ich dostawcą będzie Stadler. Umowę w formie elektronicznej podpisali przedstawiciele zarządu MPK w Krakowie, Rafał Świerczyński (prezes zarządu) i Katarzyna Bury (członek zarządu) oraz Arkadiusz Świerkot (członek zarządu Stadler Polska) przedstawiciel konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o.

Podpisana umowa ramowa daje możliwość dostawy do Krakowa nawet 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Jednocześnie podpisane zostały także dwie umowy realizacyjne na dostawę łącznie 35 pojazdów za kwotę 293 mln zł netto. Gdy dodamy do
tego tramwaje z poprzedniej umowy, których dostawy już się rozpoczęły, to wkrótce po krakowskich torach będzie kursować 85 tramwajów Stadlera. A to jeszcze nie koniec.

Przez najbliższe cztery lata MPK będzie miało bowiem możliwość w ramach zawartej umowy ramowej zakupu pozostałych 25 tramwajów (będzie to możliwe z chwilą uzyskania zewnętrznego finasowania). Kiedy będą mogły rozpocząć się dostawy tramwajów z nowego kontraktu? Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa powoduje, że dostawy 35 nowych tramwajów rozpoczną się najwcześniej w 2022 r.

- Bardzo zależało nam na podpisaniu tej umowy, bo daje ona gwarancję kontynuowania wymiany starego, wyeksploatowanego taboru tramwajowego na nowoczesny, komfortowy dla pasażerów i przyjazny dla środowiska. Ten zakup pozwoli nam na wycofanie kolejnych wysokopodłogowych wagonów – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

WAGON 105N/NaWagony konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowane w Krakowie od 1975 roku, zwane potocznie "akwariami" ze względu na duże przeszklenia. Obecnie spotykane w zestawach dwuwagonowych, m.in. na liniach 9 i 11. Kilka lat temu zestawy trójwagonowe kursowały na linii 4. Ich główną wadą są wysokie stopnie utrudniające wejście do pojazdu osobom, które mają problem z poruszaniem się, pasażerom z bagażami, czy matkom z wózkami dziecięcymi. W zimie dodatkowo wagony te są słabo ogrzewane, natomiast podczas gorących dni upał dokucza nam również w środku pojazdu.Wagon z kabiną motorniczego posiada 120 miejsc, w tym 20 siedzących, a wagon bez kabiny odpowiednio 125 i 23 miejsca.

"Akwaria", "wiedeńczyki", bombardiery, krakowiaki. Tymi tram...

Przypomnijmy, że podpisana umowa to efekt działań, które MPK rozpoczęło już w 2018 r. To wtedy krakowski przewoźnik zaprosił producentów do dialogu technicznego. W efekcie w kwietniu 2019 r. został ogłoszony przetarg, w ramach którego 17 września 2019 r. konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o. złożyło swoją ofertę.

- Warto zaznaczyć, że środki na realizację tego zamówienia pochodzą z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podjęliśmy już także działania, by projekt mógł być refinansowany ze środków Unii Europejskiej w obecnej lub przyszłej
perspektywie finansowej – powiedział po podpisaniu umowy Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK.

Zamówione tramwaje będą kontynuacją produkowanej obecnie serii Tango Kraków Lajkonik. Są to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących.

Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone m.in. w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.

- Bardzo się cieszymy, że możemy dziś podpisać kolejną umowę na dostawę tramwajów dla miasta Krakowa. To dla nas powód do dumy i radości. MPK Kraków to wymagający klient, a my dokładamy wszelkich starań, by sprostać jego oczekiwaniom. Mimo niełatwej obecnej sytuacji związanej z pandemią, pracujemy w naszym zakładzie w Siedlcach nad realizacją poprzedniego zamówienia. Jestem pewny, że nasze nowoczesne i komfortowe tramwaje będą dobrze służyły pasażerom w Krakowie i pozwolą naszemu klientowi z sukcesem realizować działalność przewozową – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler
Polska.

Warto podkreślić, że dwa tramwaje będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK kontynuuje projekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna. Przypomnijmy, że obecnie trwa już realizacja poprzedniego kontraktu z firmą Stadler, który obejmuje dostawę 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Dwa z nich są już w Krakowie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska