Kraków. Muzyka dawna na Wielki Tydzień i Wielkanoc: od 1 do 5 kwietnia festiwal Misteria Paschalia

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Festiwal rozpocznie się koncertem „Cantrix“, w którym Agnieszka Budzińska-Bennett wraz z kierowanym przez siebie ensemble Peregrina zaprezentuje muzykę hiszpańskich żeńskich klasztorów królewskich
Festiwal rozpocznie się koncertem „Cantrix“, w którym Agnieszka Budzińska-Bennett wraz z kierowanym przez siebie ensemble Peregrina zaprezentuje muzykę hiszpańskich żeńskich klasztorów królewskich Materiały prasowe
Misteria Paschalia to jeden z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Europie, organizowany od 2004 roku w Krakowie w okresie Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy. Jego tegoroczna edycja to kontynuacja wędrówki po Europie, zapoczątkowanej w 2017 roku. Tym razem posłuchamy muzyki z iberyjskiego kręgu kulturowego. Festiwal potrwa od 1 do 5 kwietnia na internetowej platformie Play Kraków.

FLESZ - Kolejne obostrzenia ogłoszone przez rząd

- Nie ma drugiej w Europie tradycji muzycznej, która byłaby tak pełna wpływów najróżniejszych kultur, jak muzyka kręgu iberyjskiego. To tu tradycyjne brzmienia arabskie i żydowskie przenikały się swobodnie z osiągnięciami szkół flamandzkich i włoskich. To wszystko będzie można usłyszeć podczas festiwalu: od repertuaru mniszek ze średniowiecznych klasztorów hiszpańskich, poprzez pieśni hiszpańskie XVII wieku, po zupełnie niezwykłe barokowe kompozycje z Nowego Świata, w których styl przywieziony z Półwyspu Iberyjskiego miesza się z rdzennymi wpływami – zapowiada Łukasz Lembas z Krakowskiego Biura Festiwalowego, które organizuje Misteria Paschalia.

Festiwal rozpocznie się w Wielki Czwartek koncertem „Cantrix“, w którym Agnieszka Budzińska-Bennett wraz z kierowanym przez siebie ensemble Peregrina zaprezentuje muzykę hiszpańskich żeńskich klasztorów królewskich w Sigenie (szpitalniczki) i Las Huelgas (cysterki). Usłyszymy zarówno utwory utrzymane w stylu chorałowym, jak i prezentujące wczesną polifonię, nawiązujące do słynnego stylu Notre Dame. Specjalnie dla Misteria Paschalia we współpracy z Zakonem Maltańskim i Scholą Cantorum Basiliensis koncert został zarejestrowany w Ritterhaus Bubikon, dawnej komandorii Rycerskiego Zakonu Szpitalników Świętego Jana, której początki sięgają XII wieku.

W Wielki Piątek przeniesiemy się do włoskiej Pawii, a dokładniej do Teatro Fraschini. Właśnie tam specjalnie dla festiwalu we współpracy z Fundacją Ghislieri został zarejestrowany koncert „Mattutino de’ Morti”. Dzieło o tym samym tytule autorstwa Davide Pereza – urodzonego w Neapolu włoskiego kompozytora o hiszpańskich korzeniach, a związanego z portugalskim dworem królewskim – uważane jest za najważniejsze dzieło muzyczne XVIII wieku w Portugalii.

Wielka Sobota to „Pasiones de España“, medytacyjny koncert skupiony wokół celebracji tajemnicy Wielkanocy. Sopranistka Mariana Flores oraz lutnistka Mónica Pustilnik zaproszą nas na wędrówkę nie tylko na Półwysep Iberyjski, choć muzyka hiszpańska stanowi niepodważalną podstawę tego programu. Podążając za wpływami Habsburgów, rozciągającymi się w okresie pomiędzy XVI i XVIII wiekiem na całą Europę, oprócz Hiszpanii odwiedzimy także Holandię oraz królestwa Sycylii i Neapolu. Druga część wielkosobotniego wieczoru poświęcona będzie „tonos Humano” José Marína, które należą do najpiękniejszych dzieł hiszpańskiej świeckiej muzyki wokalnej XVII wieku.

Niedziela Wielkanocna przyniesie moment kulminacyjny festiwalu. Będzie on spotkaniem z muzyką polifoniczną rozwiniętą pod koniec XVI i w XVII wieku w Ameryce Łacińskiej w wyniku mieszania się różnych kultur europejskich i wpływów rdzennych mieszkańców obu Ameryk. Koncert „Carmina Latina” w wykonaniu Cappelli Mediterranea i Chœur de Chambre de Namur pod kierownictwem Leonarda Garcíi Alarcóna będzie retransmisją muzycznego wieczoru z Victoria Hall w Genewie z 2015 roku.

18. Festiwal Misteria Paschalia zakończy się koncertem o wiele mówiącym tytule „Vivaldi E Hendel”. Przyniesie on wybór znakomitych arii dwóch wybitnych kompozytorów okresu baroku: George’a Friderica Handla i Antonia Vivaldiego, których muzyka przez lata stanowiła podstawę programową Misteria Paschalia i cyklu Opera Rara. W roli głównej wystąpi mezzosopranistka Natalia Kawałek.

Karnet na Festiwal Misteria Paschalia kosztuje 50 zł. Od pierwszego dnia festiwalu można będzie również wykupić pojedyncze dostępy do nagrań w cenie 15 zł za każdy koncert.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie