Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Na przejazd ulicą Krakowską jeszcze musimy poczekać. Tramwaje mają na nią wrócić w drugiej połowie sierpnia [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nie uda się w lipcu udostępnić ul. Krakowskiej i mostu Piłsudskiego dla ruchu tramwajowego. Obecnie urzędnicy zapowiadają, że ta trasa będzie przejezdna w drugiej połowie sierpnia. Na razie wykonawca na ma na niektórych odcinkach poprawić nawierzchnię, tak by roboty mogły być odebrane przez zarząd dróg.

FLESZ - Parki kieszonkowe. Nowość w mieście

- W ramach przebudowy ulicy Krakowskiej wykonawca prowadzi obecnie prace w rejonie jej skrzyżowania z ulicą Dietla oraz przy ulicy Bożego Ciała. Pozostały jeszcze do ułożenia ostatnie płyty nawierzchni wykonywane na mokro - boczne oraz w międzytorzu, zalewy wzdłuż torów oraz roboty trakcyjne. Na moście Piłsudskiego zakończono prace na ciągach pieszych - pozostała jeszcze hydrofobizacja przyczółków mostu - informują w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

Zapytaliśmy tam, kiedy w końcu ul. Krakowską będą mogły jeździć tramwaje. - Wykonawca deklaruje, że inwestycja zakończy się na początku września tego roku, a uruchomienie kursów tramwajów nastąpi w drugiej połowie sierpnia. W tym czasie przywrócony zostanie też ruch pieszy na moście - zapowiadają w ZDMK.

Kraków. Zobacz, jak wygląda ulica Dietla po remoncie [ZDJĘCIA]

Kolejny raz przesuwa się więc termin oddania do użytku torowiska na przebudowywanej ul. Krakowskiej i modernizowanym moście Piłsudskiego. Przypomnijmy, że ta inwestycja rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku. Początkowo planowano jej zakończenie na koniec stycznia tego roku, ale tak się nie stało z powodu odkryć archeologicznych.

W zeszłym roku, podczas prac budowlanych na ul. Krakowskiej, odkryto m.in. przyczółek Mostu Królewskiego, zbudowanego w latach 1824-28. Na kamienny przyczółek natrafiono podczas wiercenia otworów pod słupy trakcyjne, na głębokości 3 metrów. Most Królewski, którego pozostałości zostały znalezione, powstał po tym, jak sierpniowa powódź w 1813 roku zniosła w tym miejscu wcześniejszy drewniany most z XII wieku. Wśród odkryć była też Brama Gliniana, inaczej zwana Krakowską, która była jedną z bram miasta Kazimierza, północną, ulokowana na głównym szlaku północ-południe.

Na początku tego roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram prac, według którego na początku maja zaplanowano uruchomienie połączenia tramwajowego ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej ul. Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego.

Od marca pojawiły się jednak problemy spowodowane pandemią koronawirusa - wiosną na czas nie dotarły materiały z Włoch, były też ubytki kadrowe, ponieważ część pracowników z Ukrainy opuściło Polskę.

Pod koniec maja tego roku podczas prac na ul. Krakowskiej odkryto kolejny fragment dawnego mostu. Oznaczało to interwencję służb konserwatorskich.

Ostatnio doszły kolejne problemy. Wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej na jej części wylali beton i starali się zrobić tak, by przypominał fabryczne płyty. To im się nie udało i musieli skuć nawierzchnię. W ZDMK wyjaśniali, że najpierw zostały ułożone płyty torowiska, które przyjechały na plac budowy prosto z fabryki. To są płyty nie w pełni gładkie, na górze mają wykończenia w kształcie rombu. Wykonawca miał problem z dopasowaniem do nich płyt w innych częściach drogi - w tzw. międzytorzu i na jezdniach. Stąd też zdecydował się wylać beton i odcisnąć na nim kształt płyt, tak by wszystko pasowało do płyt tworzących torowisko.

Po kontroli przeprowadzonej przez pracowników ZDMK ustalono, że nawierzchnia - na odcinkach gdzie wylano beton - jest niedopasowana, została źle ułożona. Wykonawca miał więc do wyboru poprawki albo ściągnięcie tej nawierzchni i ułożenie jej ponownie. Zdecydował się na skucie wszystkiego i ponowne prace, obejmujące trzy odcinki o długości około 50 metrów.

Okoliczni mieszkańcy zwracają uwagę, że nadal nowa nawierzchnia na ul. Krakowskiej pozostawia wiele do życzenia. - Do końca lipca mają być wykonane wszystkie płyty wylewane na placu budowy czyli zarówno boczne jak i w międzytorzu. Po zakończeniu tych prac i zgłoszeniu przez wykonawcę przystąpimy do ich odbioru - informują w ZDMK.

Po przebudowie ul. Krakowska ma wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Przede wszystkim poszerzone zostały chodniki - piesi zyskali więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona została jednak sama jezdnia. Liczba miejsc parkingowych zmniejszy się więc o około 20 proc. Tramwaje i samochody będą na znacznej części ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu.

Inwestycja obejmuje też modernizację mostu Piłsudskiego. W jej ramach wymieniano skorodowane części obiektu, którego konstrukcja była też zabezpieczana przed korozją. Ten najstarszy most na Wiśle w Krakowie zyska też nowe oświetlenie. Dzięki montażowi nowych latarni oraz iluminacji rozświetlona zostanie długa na 147,5 metra kratownicowa konstrukcja mostu.

ZDMK poinformowało też, że zakończono remont ul. Dietla, który przeprowadzono przy okazji prac na ul. Krakowskiej. W ramach robót na ul. Dietla odnowione zostały chodniki oraz nawierzchnia - zarówno na jezdni północnej, jak i południowej.

Krakowscy kierowcy zwracają jednak uwagę, że ul. Dietla nadal nie jest w pełni przejezdna - samochody w obu kierunkach jeżdżą jezdnią sąsiadującą z ul. Stardomską.

- Remont ulicy Dietla został zakończony, ale jej fragment nadal nie jest przejezdny z powodu przebudowy ulicy Krakowskiej i jej skrzyżowania z ulicą Dietla. Liczymy na to, że pełna przejezdność ulicy Dietla zostanie wprowadzona w drugiej połowie sierpnia wraz z oddaniem do użytku torowiska wzdłuż ulicy Krakowskiej - wyjaśnia Michał Pyclik z ZDMK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska