Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowe zasady ruchu na Kazimierzu. Zmiany wejdą w życie w lutym

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Strefę ograniczonego ruchu na Kazimierzu czekają zmiany, które są wynikiem wniosków przesyłanych przez mieszkańców do końca 2019 r. Wśród najważniejszych jest m.in. pilotażowe podzielenie strefy na dwie podstrefy. Zmiany wejdą w życie w weekend 8 i 9 lutego.

WIDEO: Krótki wywiad

- Przez pierwsze miesiące funkcjonowania strefy ograniczonego ruchu na Kazimierzu zbieraliśmy wnioski. Na podstawie informacji, które zostały nam przekazane, przygotowaliśmy propozycje nowych rozwiązań - mówi Łukasz Gryga, dyrektor wydziału miejskiego inżyniera ruchu.

Kraków. Nocne życie krakowskiego Kazimierza [ZDJĘCIA]

Z uwagi na wnioski podmiotów funkcjonujących w obszarach dołączonych w 2019 r. do strefy (w szczególności rejonu pl. Wolnica), zdecydowano się na pilotażowe podzielenie obecnej strefy na dwie podstrefy. Na wydzielonych obszarach będą obowiązywać następujące ograniczenia:

- na obszarze ograniczonym ulicami: Wawrzyńca, Gazowa, Trynitarska, Krakowska zostanie wprowadzony znak B-1 (6-11), który umożliwi wjazd do strefy wszystkim uczestnikom ruchu od godziny 6 do 11 (czyli takich, jak godziny zaopatrzenia w drugiej części strefy);
- na pozostałym obszarze strefy oznakowanie B-1 będzie funkcjonować całodobowo.

Jak wyjaśniają w urzędzie, takie wydzielenie podstref było możliwe do wprowadzenia z uwagi na istotnie mniejszy udział pieszych w szczycie porannym niż w popołudniowym w rejonie ul. Mostowej, co będzie podlegać ponownej weryfikacji w przyszłych badaniach natężeń ruchu.

Przesunięcie godzin wjazdu dla pojazdów zaopatrzenia (wydłużenie o godzinę w szczycie popołudniowym, kosztem skrócenia w porannym) wynika z częściowego uwzględnienia postulatów związanych z funkcjonowanie targowiska na placu Nowym.

Natomiast odwrócenie ruchu na ul. Miodowej na odcinku pomiędzy ulicami Brzozową a Bożego Ciała ma za zadanie poprawić płynność ruchu oraz jego czytelność i zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Wynika to ze zgłoszeń mieszkańców oraz Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie oraz Straży Miejskiej. - Poprawiono tym samym również czytelność pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu ulic Brzozowej z Miodową - przekonują w urzędzie.

„Biała buda na Kazimierzu”. Krakowianie nie zostawiają na te...

Wiosną pomiary natężenia ruchu

Na wiosnę miasto planuje pomiary natężenia ruchu pieszego i pojazdów, które mają zobrazować jak strefa ograniczonego ruchy na Kazimierzu funkcjonuje na co dzień.

Urzędnicy przekonują, że z uwagi na analizę zasadności funkcjonowania strefy ograniczonego ruchu niemożliwe było uwzględnienie postulatu likwidacji strefy.

- Podobnie wniosek o wyłączenie ul. Miodowej ze strefy, w szczególności, że był podparty tezą o istotności wskazanej ulicy w ruchu tranzytowym. Ulica Miodowa nie jest przystosowana do prowadzenia takiego ruchu, co m.in. wykazano w analizie, a równoległa do niej ul. Dietla o zdecydowanie lepszych parametrach technicznych w pełni przejmuje ww. ruch - mówi Łukasz Gryga.

Z uwagi na zapewnienie dojazdu do posesji, garażu, stanowisk zastrzeżonych, zasady dojazdu pojazdów zaopatrzenia w godzinach dostawy towarów oraz liczbę wydanych identyfikatorów nie zdecydowano się na uwzględnienie całodobowego wjazdu na zasadach identyfikatora mikroprzedsiębiorcy. Nie znaleziono też podstaw do uwzględnienia zapisu dopuszczającego do wjazdu do strefy oznakowane pojazdy MPK.

– Zdecydowaliśmy się na dodanie zapisu na tablicy umieszczonej pod znakiem B-1 o pojazdach elektrycznych, z uwagi na nawiązanie do poprzednich stref, które dopuszczały do wjazdu tego typu pojazdy – mówi Gryga.

Przypomnijmy: w ubiegłych latach abonament typu E uwzględniał pojazdy elektryczne, a obecnie dla tych pojazdów nie jest wydawany z uwagi na brak ponoszenia opłat w strefie. Mając jednak na uwadze przewidywany wzrost liczby pojazdów elektrycznych poruszających się po ulicach Krakowa powyższe dopuszczenie może w przyszłości ulec zmianie, m.in., gdy ilość samochodów elektrycznych będzie na tyle duża, by powodować sytuacje zagrażające bezpieczeństwu niechronionym uczestnikom ruchu (tj. pieszym i rowerzystom) lub gdy liczba pojazdów elektrycznych powodować będzie znaczące utrudnienia w ruchu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska