Kraków. Opóźnienia w przygotowaniu budowy linii tramwajowej z ulicy Meissnera do Mistrzejowic. Zarząd dróg szuka dyrektora projektu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Z powodu pandemii koronawirusa wydłużono termin złożenia ofert dla firm zainteresowanych budową linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie zarząd dróg ogłosił przetarg na pełnienie funkcji dyrektora projektu dla tej inwestycji. Urzędnicy liczą też, że w najbliższym czasie uda się pozyskać na realizację inwestycji kredyt na preferencyjnych warunkach.

FLESZ - Chcesz się budować ? Dobrze się przygotuj

Linia tramwajowa z ul. Meissnera do Mistrzejowic ma zostać wybudowana na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Wykonawca ma więc zrealizować zadanie, a wynagrodzenie dla niego zostanie wypłacone przez miasto w formie „opłaty za dostępność” po zakończeniu budowy, w okresie eksploatacji.

W styczniu tego roku Zarząd Dróg Miasta Krakowa zakończył dialog konkurencyjny w sprawie inwestycji z trzema zaproszonymi firmami: Mota-Engil Central Europe PPP Road; Vardun; konsorcjum PPP Solutions Polska (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner). Na bazie tych rozmów wypracowana została ostateczna dokumentacja przetargowa. W połowie lutego br. firmy otrzymały zaproszenie do złożenia ofert. Miały na to 90 dni, które już minęły.

- Firmy złożyły wniosek z prośbą o wydłużenie terminu do 31 lipca 2020 r. z uwagi na złożoność dokumentacji jaką należy przygotować, toczące się ich rozmowy z bankami i sytuację epidemiologiczną - wyjaśniają w ZDMK.

Dyrektor tej miejskiej jednostki wyraził zgodę i nowy termin złożenia ofert wyznaczono na ostatni dzień lipca. - To jednej z trzech firm, z którymi prowadzono kilkumiesięczne negocjacje ostatecznie zostanie powierzona realizacja inwestycji - zaznaczają w ZDMK.

Czytaj także

W zarządzie dróg liczą na to, że zaprojektowanie linii Meissnera - Mistrzejowice oraz pozyskanie decyzji pozwalającej na realizację inwestycji potrwa do połowy 2022 r. Z kolei zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji planowane jest w 2024 r. Umowa z wykonawcą ma być zawarta na okres 24 lat (1,5 roku – projektowanie, 2 lata – budowa, 20 lat – eksploatacja).

Koszt budowy nowej linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic jest szacowany na ok. 450 mln zł. Miasto zabiega o to, by znaleźć dofinansowanie dla tego zadania. Jest szansa na to, że Europejski Bank Inwestycyjny udzieli preferencyjnego kredytu dla części zadania. W ZDMK czekają na ogłoszenie tego przez EBI. - Zabiegi o taki kredyt ze strony EBI prowadziliśmy od pół roku. Kredyt na preferencyjnych warunkach z z EBI miałby otrzymać wykonawca inwestycji, który ma zostać wybrany po złożeniu ofert. Jest więc szansa na to, że koszt przedsięwzięcia będzie niższy i w związku z tym miasto zapłaci później mniej wykonawcy za dostęp do nowego torowiska i towarzyszących mu obiektów - wyjaśnia Michał Pyclik z ZDMK.

Przyznaje, że miasto zabiega też o dofinansowanie przedsięwzięcia z funduszy unijnych. - Czekamy na decyzje, czy tego typu zadania i w jakim zakresie mogłyby być dofinansowywane ze środków europejskich w kolejnych latach - dodaje Michał Pyclik.

Na razie w związku z przygotowaniami do inwestycji ZDMK ogłosił przetarg na pełnienie funkcji dyrektora projektu dla przedsięwzięcia. Próg finansowy przetargu wynosi powyżej 214 tys. euro. Otwarcie ofert zaplanowano na 28 lipca. - Dyrektorem projektu ma być zewnętrzna firma, która ma pośredniczyć w kontaktach między ZDMK a wykonawcą inwestycji - wyjaśnia Michał Pyclik.

Kraków. Parki za klasztornym murem. Tam łatwo nie wejdziecie...

Do obowiązków dyrektora projektu ma należeć zarządzanie, sprawozdawczość, kontrola i nadzór nad realizacją inwestycji, w celu skutecznego wyegzekwowania od wykonawcy wymagań dotyczących jakości, stosowanych materiałów i robót, kosztów prac oraz wykonania inwestycji zgodnie z dokumentacją projektową - w ustalonych terminach.

Przypomnijmy, że wcześniej ZDMK planowało zatrudnić wicedyrektora odpowiedzialnego za nadzór nad inwestycją, a także nad kolejnymi tego typu przedsięwzięciami realizowanymi w ramach PPP.

- Za pierwszym razem ogłosiliśmy przetarg na dyrektora projektu, ale nie było chętnych. Później spróbowaliśmy z zatrudnieniem odpowiedniej osoby w ZDMK i zmodyfikowaniem struktury organizacyjnej, ale na takie stanowisko, za proponowane wynagrodzenie, też nie znalazł się chętny z odpowiednim doświadczeniem. Ogłosiliśmy więc kolejny przetarg na wybór firmy, która będzie pełnić funkcję dyrektora projektu, ale obniżyliśmy wymagania co do doświadczenia - wyjaśnia Michał Pyclik.

Firma, która zostanie ostatecznie wyłoniona do realizacji inwestycji, wybuduje około 4,5-kilometrowy odcinek sieci tramwajowej od skrzyżowania ulic Jana Pawła II z ul. Lema, poprzez ul. Meissnera, Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza do istniejącej pętli tramwajowej „Mistrzejowice”, która ma zostać rozbudowana. Plan obejmuje też m.in. przebudowę istniejącego układu drogowego ulic na długości ok. 10,4 km oraz budowę tunelu – o łącznej długości ok. 950 m (wraz z dojazdami) pod rondem Polsadu wraz z przystankiem podziemnym oraz ciągami pieszymi z infrastrukturą.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Niech nie robią tej linii!!! Powinni natomiast wprowadzić bezwzględny priorytet na sygnalizacjach świetlnych dla autobusów na ważniejszych ciągach autobusowych Krakowa, m. in. na ciągu Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Lublańska-Dobrego Pasterza-Okulickiego-Al. Andersa (autobus powinien mieć zagwarantowane zielone światło, bez uprzedniego zatrzymania się, kosztem innych uczestników ruchu, nawet tramwaju) i niech wybudują przejścia podziemne (by było mniej sygnalizacji) oraz - tam gdzie jest miejsce - wykonają BUS-pasy. Niestety ZDMK woli wprowadzać parkowanie na pasach ruchu, niż wytyczać BUS-pasy. Nie śpieszy mi się do grobu, a naprawdę nie chcę dożyć tego tramwaju na Młyńskiej, gdyż - jak twierdzą wtajemniczeni - powstanie on kosztem komunikacji autobusowej, czyli wiele istniejących obecnie linii autobusowych poszłoby "do piachu", a do tego nie można dopuścić. Precz z tramwajami. Niestety, polityka w Krakowie jest taka, że teraz podobno nawet nie wolno (czy nie wypada) nie lubić tramwajów, a jak ktoś woli autobus od tramwaju, to od razu jest "trefny".

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3