https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków otrzymał pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. 11 milionów złotych przekazano na zazielenienie miasta

Piotr Tymczak
W czwartek (7 listopada) w Krakowie prezydent miasta Aleksander Miszalski i Bank Gospodarstwa Krajowego, w obecności minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz, podpisali umowy na refinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) sześciu projektów związanych z zazielenianiem przestrzeni miejskiej. Dokumenty dotyczą wsparcia w kwocie 11 mln zł.

– Kraków jest wśród najbardziej aktywnych samorządów zabiegających o środki z tego programu i jako drugie miasto w Polsce podpisał umowy na fundusze z KPO – podkreśla Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej.

Pieniądze z KPO w ramach pierwszych podpisanych umów zostaną przeznaczone na refundację projektów związanych z zazielenianiem przestrzeni miejskiej: zagospodarowanie parku Duchackiego, rewitalizację placu Axentowicza oraz utworzenie czterech parków kieszonkowych przy ul. Hynka, Prądnickiej, Popławskiego i Obrońców Krzyża.

KPO to duże wsparcie dla budżetu Krakowa

Zielona transformacja miast to największy z projektów w ramach KPO. Całościowa pula wynosi 40 mld zł. Projekt zaczęto dwa miesiące temu, pierwsze umowy zostały podpisane w Kielcach. Złożono już wnioski na projekty za ponad 3 mld zł. Kraków przygotował wnioski na 47 zadań na kwotę ponad 148 mln zł, ale podczas briefingu prasowego dotyczącego podpisania pierwszych umów mówiono o kolejnych wnioskach i możliwej kwocie z KPO dla stolicy Małopolski sięgającej ok. 200 mln zł. Były też zapowiedzi, że miasto zamierza maksymalnie skorzystać z wszystkich możliwych programów.

- Bardzo się cieszę, że środki z KPO są przekazywane na zieloną transformację. Zazielenianie terenów miejskich jest ważną potrzebą mieszkańców Krakowa, którą staramy się zaspokoić – mówi prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

Przyznaje, że dzięki refinansowaniu zaoszczędzone środki można będzie przeznaczyć na inne istotne miejskie projekty, co przy mocno ograniczonym budżecie miasta będzie mieć duże znaczenie.

Jak działa program zielonej transformacji miast w ramach KPO? Pożyczka jest udzielana na okres do 20 lat. Jej oprocentowanie wynosi 0 proc. w projektach, które nie generują przychodu do budżetu miasta (budowa ogólnodostępnych parków, skwerów itp.), oraz 1 proc. w przypadku projektów, które przynoszą przychód (np. termomodernizacja czy odpłatne toalety miejskie). W przypadku części projektów możliwe jest też umorzenie 5 proc. kapitału. Pożyczka nie wiąże się z prowizją, ani opłatami za jej udzielenie i obsługę. Może sfinansować do 100 proc. kosztów kwalifikowalnych netto (bez podatku VAT).

– Kraków dołącza do grona miast, które sięgnęły po odblokowane środki z KPO. Refinansowanie już zrealizowanych projektów, tak jak w tym przypadku, pozwala samorządowi generować oszczędności, które z kolei można przeznaczyć na inne, strategiczne inwestycje służące mieszkańcom i turystom. BGK jest wiarygodnym partnerem dla samorządów, środki europejskie wdrażamy z sukcesami już od wielu lat – mówi Mirosław Czekaj, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego.

Miasto zabiega o unijne wsparcie na nowe torowiska i tabor

Prezydent Aleksander Miszalski zaznaczył, że władze Krakowa starają się aktywnie zabiegać o wszelkie dostępne fundusze unijne.

Niedawno w ramach Komisji Innowacji, Metropolii i Rozwoju Gospodarczego Rady Miasta Krakowa przedstawiciele urzędu zaprezentowali wybrane projekty dotyczące unijnej perspektywy finansowej 2021–2027 i zgłaszane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz współpracy międzynarodowej w projektach UE.

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to instrument finansowy umożliwiający realizację projektów, które przyczyniają się do rozwiązania problemów i zaspokajania potrzeb mieszkańców obszaru objętego strefą ZIT tj. miejskiego (krakowskiego) obszaru funkcjonalnego. Do najważniejszych celów ZIT należy promowanie partnerskiego modelu współpracy różnych jednostek administracyjnych na miejskich obszarach funkcjonalnych.

W przypadku Krakowa prawną formą tego partnerskiego modelu jest Stowarzyszenie Metropolia Krakowska, skupiające 15 gmin.
Przedsięwzięcia Krakowa w ramach Strategii ZIT to 5 projektów z dofinansowaniem o wartości ok. 389 mln z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027, w tym: 4 projekty gminy Kraków dotyczące infrastruktury budowy i rozbudowy transportu szynowego (m.in. budowę linii tramwajowej KST os. Krowodrza Górka – Azory oraz przebudowę torowiska na ul. Starowiślnej wraz z infrastrukturą) oraz rozwoju inteligentnych systemów transportowych oraz projekt MPK S.A. w Krakowie, dotyczący rozbudowy floty taboru tramwajowego.

Projekty Krakowa w ramach Strategii ZIT to także 20 propozycji z dofinansowaniem ok. 266 mln zł z Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski (FEM). Wśród projektów tym projektów są m.in. budowa ścieżek rowerowych (z dofinansowaniem 13 mln zł), budowa dwóch węzłów przesiadkowych (z łącznym dofinansowaniem blisko 150 mln zł) oraz rozwój usług społecznych (dofinansowanie ponad 52 mln zł).

Nabór projektów w ramach programu FEnIKS Działanie FENX.03.01 Transport miejski ZIT zakończył się 28 czerwca 2024 roku i wszystkie 4 projekty Gminy Miejskiej Kraków zostały złożone. Obecnie trwa ocena wniosków. Nabór wniosków w ramach FEM, m.in. Działanie 2.19 Poprawa efektywności energetycznej ZIT kończy się 12 grudnia 2024 i obecnie dokumentacja aplikacyjna jest w przygotowaniu, podobnie jak dokumentacja do wniosku FEM Działanie 3.1 Transport Miejski ZIT.

Niemcy najwięcej wpłacają do UE. Polska największym beneficjentem

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska