Kraków. Planują budowę chodników antysmogowych. W Warszawie się to sprawdza

Piotr TymczakZaktualizowano 
Anna Kaczmarz
Radni Koalicji Obywatelskiej przygotowali projekt uchwały z wnioskiem do prezydenta Krakowa w sprawie stworzenia programu budowy chodników antysmogowych.

W projekcie uchwały radni zaznaczyli, że program budowy chodników antysmogowych powinien obejmować lata 2020-2023. Wniosek dotyczy też przedstawienie Radzie Miasta Krakowa informacji na temat przeprowadzonych działań do dnia 31 sierpnia 2019 i następnie w okresach półrocznych oraz przyjęcie programu do końca 2019 r.

Oczekiwanie radnych jest też takie, by program objął trzy typy działania:

- W ramach standardowej wymiany zużytej nawierzchni oraz remontów chodników zastąpienie dotychczasowych materiałów budowlanych takimi, by chodniki po remontach i naprawach zyskały właściwości antysmogowe;
- sukcesywną wymianę chodników wzdłuż tych arterii, które są głównymi ciągami komunikacyjnymi w mieście, a jednocześnie wzdłuż których mieszkają ludzie oraz funkcjonuje znaczny ruch pieszy (np. Aleje Trzech Wieszczów);
- stosowanie materiałów, które pozwolą uzyskać antysmogowe właściwości przy budowie nowych chodników.

Pomysłodawcy programu zaznaczyli też, że zaleca się skorzystanie z doświadczeń warszawskich oraz badań, które zostały przeprowadzone przez ekspertów z Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Geofizyki PAN, tak by technologia wykorzystana w Krakowie była najbardziej adekwatna do specyfiki i możliwości miasta.

- Już niedługo w Krakowie zacznie obowiązywać zakaz palenia węglem i paliwami stałymi stąd głównymi czynnikami powstawania smogu będą zanieczyszczenia komunikacyjne oraz napływ zanieczyszczeń spoza Krakowa. Uchwała wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym dalszej walki ze smogiem - argumentują pomysłodawcy projektu uchwały.

"Proponowane rozwiązanie zostało niedawno wprowadzone w Warszawie na szeroką skalę. Technologia budowy chodników antysmogowych ma szansę zwiększyć efekty walki z zanieczyszczeniem powodowanym przez samochody czyli z zanieczyszczeniem tlenkami azotu, które szczególnie w miejscach z dużym ruchem samochodów mają wysokie stężenie.

W Krakowie np. stacja badawcza przy Alei Krasińskiego wykazuje systematycznie wysokie stężenia tego patogenu. Warszawskie władze zostały przekonane do stosowania tej technologii po analizach przeprowadzonych przez ekspertów z Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Geofizyki PAN oraz po przebadaniu powietrza w okolicach testowego chodnika przy rondzie Daszyńskiego. Obecnie planowane są inwestycje o wartości 5 mln zł w wielu lokalizacjach" - czytamy w uzasadnieniu uchwały.

W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa informują, że przeanalizują propozycje radnych, skonsultują to także z naukowcami i zwrócą się o informacje do drogowców z Warszawy, m.in. w sprawie kosztów związanych z wprowadzenie chodników antysmogowych.

W Warszawie pierwszy chodnik antysmogowy, w ramach eksperymentu, został wybudowany w rejonie ronda Daszyńskiego przez inwestora sąsiedniego biurowca, przy współpracy z Zarządem Dróg Miejskich i partnerami naukowymi oraz producentem betonu.

- Pozytywne wyniki badań skuteczności tego chodnika sprawiły, że postanowiliśmy wykorzystać nowoczesną technologię podczas naszych prac związanych z remontami i budowami nowych chodników. Rozstrzygnęliśmy już przetarg na pięć pierwszych ulic, na których mają powstać chodniki antysmogowe - informuje Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM w Warszawie.

Chodniki antysmogowe w stolicy powstaną na al. Wojska Polskiego - na odcinku od ul. Popiełuszki do pl. Inwalidów (6 tys. mkw.), al. Lotników - na odcinku od al. Wilanowskiej do ul. Puławskiej (ponad 5300 mkw.), w ciągu ulic Czecha – Sejmikowa - na odcinku od ul. Kajki do ul. Wydawniczej (ponad 2000 mkw.), na ul. Zawodzie - na odcinku od ul. Augustówka do ul. Kobylańskiej (1500 mkw.) oraz al. Solidarności - na odcinku od ul. Bielańskiej do ul. Nowy Przejazd (450 mkw.) Wartość zamówienia to ponad 5 mln zł.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Adrog. W planach na ten rok jest jeszcze ul. Górczewska, która w ramach przebudowy ma zyskać antysmogowy chodnik na odcinku od ul. Syreny do ul. Młynarskiej (5300 mkw.) oraz m.in. al. Jerozolimskie - na odcinku od ul. Lindleya do al. Jana Pawła II (4700 mkw.), ul. Idzikowskiego - na odcinku od ul. Puławskiej do ul. Sobieskiego (4800 mkw.) czy ul. Reymonta - na odcinku od ul. Kochanowskiego do ul. Broniewskiego (5100 mkw.).

Jak to działa?

Beton, z którego wykonane są antysmogowe płyty chodnikowe, ma właściwości fotokatalityczne. Technologia ta polega na wykorzystaniu cementu z dodatkiem nanometrycznego dwutlenku tytanu.

Dzięki promieniom słonecznym dochodzi na jego powierzchni do redukcji szkodliwych dla ludzi związków (m.in. dwutlenku azotu), które znajdują się w miejskim powietrzu. Związki te są rozkładane na nieszkodliwe, podobne do stosowanych przy nawożeniu roślin i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane są do gleby.

Dodatkowym atutem samego betonu są jego właściwości samooczyszczenia się. Antysmogowy beton ma szansę stać się bardzo popularny, a jego cena wykonania w porównaniu do tradycyjnego betonu jest wyższa o kilkanaście procent. Nowoczesne płyty chodnikowe zachowują swoje wyjątkowe właściwości przez cały okres użytkowania, a ich trwałość jest identyczna jak w przypadku tradycyjnych płyt betonowych.

Badania i analizy

Strategicznymi partnerami naukowymi projektu badawczego w Warszawie zostali eksperci z Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz z Instytutu Geofizyki PAN.

Wykonano serię testów laboratoryjnych. Ich celem było potwierdzenie deklarowanych parametrów użytkowych produktu i przeanalizowanie trwałości tlenków tytanu wbudowanych w mikrostruktury mieszanki betonowej oraz trwałości w czasie jej eksploatacji. Wyniki badań przyniosły bardzo dobre rezultaty.

Średni poziom redukcji szkodliwych tlenków w warunkach laboratoryjnych dochodził do 70 proc. Na tej podstawie podjęto decyzję o rozpoczęciu testów w przestrzeni miejskiej, gdzie uśrednione pomiary wskazywały ok. 30 proc. redukcji. Do wykonania próbnego odcinka wykorzystano płyty fotokatalityczne i tradycyjne.

Redukcję badano dobowo, na różnych wysokościach, przez kilka miesięcy. Największy poziom redukcji zaobserwowano na poziomie ok. 50 cm od powierzchni terenu, ale działanie betonu jest również znaczne na większej wysokości.

- W tym roku z pomocą nowoczesnych technologii chcemy zapewnić mieszkańcom i turystom nie tylko komfort i bezpieczeństwo, ale również czyste powietrze. Jeżeli długo terminowe badania i analizy potwierdzą skuteczność tego rozwiązania, to antysmogowy beton ma szansę stać się standardem podczas naszych prac, co pozwoli kontynuować nam działania mające na celu poprawę jakości powietrza w całym mieście - informuje Karolina Gałecka.

Czytaj także

WIDEO: Dzieci mówią jak jest. Co dzieci wiedzą o polityce

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Planują budowę chodników antysmogowych. W Warszawie się to sprawdza - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
o
olo

Dzielenie walczymy z problemami, które w innych miastach nie występują. Wystarczy, że realnie respektowane jest tam prawo budowlane i nie zabudowuje się korytarzy przewietrzania.

zgłoś
G
Gość

Obniżyli dozwoloną prędkość jazdy pojazdów samochodowych na Alejach do 50 km/h i mamy wzrost zanieczyszczeń w rejonie Alej. Przecież tak powolna jazda musi oznaczać jazdę na niskim biegu! Ekologia i ekonomia eksploatacji wymaga raczej redukcji szybkości dla pojazdów elektrycznych (nie mają skrzyni biegów, więc im wolniej jadą, tym sa oszczędniejsze), czyli dla TRAMWAJÓW.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3