Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Planują zaskakujące zmiany w rozkładzie jazdy tramwajów. Linia nr 50 ma jeździć kolejnym tunelem w kierunku pętli w Borku Fałęckim

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W połowie roku ma się zakończyć budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z nową linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. W związku z otwarciem tego połączenia miejscy specjaliści od komunikacji przygotowują zmiany w rozkładzie jazdy. Wstępnie zaplanowano, że nowym torowiskiem pojadą tramwaje linii 10 i 50.
W połowie roku ma się zakończyć budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z nową linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. W związku z otwarciem tego połączenia miejscy specjaliści od komunikacji przygotowują zmiany w rozkładzie jazdy. Wstępnie zaplanowano, że nowym torowiskiem pojadą tramwaje linii 10 i 50. Trasa Łagiewnicka/ Andrzej Banaś
W połowie roku ma się zakończyć budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z nową linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. W związku z otwarciem tego połączenia miejscy specjaliści od komunikacji przygotowują zmiany w rozkładzie jazdy. Wstępnie zaplanowano, że nowym torowiskiem pojadą tramwaje linii 10 i 50. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jak wygląda nowa linia tramwajowa w ramach Trasy Łagiewnickiej.

- Wstępnie planujemy, by kursy tramwajów na linii 50 zostały wydłużone. Tramwaje nr 50 nie kończyłyby przejazdu na Kurdwanowie, a jechały stamtąd dalej nową trasą do ul. Zakopiańskiej, a następnie do pętli w Borku Fałęckim. Pozostałaby częstotliwość kursów co 7 minut. Natomiast pojazdy linii nr 10 nie kończyłyby kursów w Łagiewnikach, tylko dalej jechałyby nową trasą do pętli w Kurdwanowie - mówi Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Jeden ze schronów w Nowej Hucie

Bardzo tajemniczy i nieznany schron w Nowej Hucie. Byliśmy w...

Zaznacza, że na razie to są przymiarki do korekt w rozkładzie jazdy, a po ustaleniu ostatecznych zmian urząd oficjalnie poinformuje o nich mieszkańców. Jeżeli jednak obecnie proponowane innowacje zostałby wprowadzone, to tramwaje kursujące na linii nr 50 jeździłyby kolejnym tunelem. Obecnie przejeżdżają podziemnym korytarzem między rondem Mogilskim a stacją "Politechnika". W ramach budowy nowej linii z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej powstaje natomiast tunel między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II.

Mieszkańcy mieli obawy, że wraz z otwarciem nowej trasy tramwajowej powstaną nowe połączenia, ale kosztem redukcji już istniejących. W ZTP zapewniają, że tak nie będzie. Pomysł jest taki, by nową trasę z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej wykorzystać do wydłużenia tras dwóch wspomnianych linii tramwajowych.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km, powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Inwestycja (za ok. 1,2 mld zł) ma zostać zakończona do końca czerwca tego roku.

Linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej ma ok. 1,7 km długości (podwójny tor). Na trasie przejazdu tramwaju wyznaczono pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, przy ul. Zakopiańskiej. Dzięki nowemu połączeniu nie trzeba będzie już jeździć tramwajem z Kurdwanowa naokoło do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj.

Z podziemnego przystanku między sanktuariami będzie można wyjść lub wyjechać 14-osobowymi windami na teren w sąsiedztwie Mostu Miłosierdzia, skąd jest znacznie bliżej do sanktuariów Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II niż z dotychczasowego przystanku tramwajowego przy ul. Zakopiańskiej.

Wymień opony na całoroczne

Materiały promocyjne partnera

Na budowie linii tramwajowej zakończono już układanie torowiska, gotowe są systemy zabezpieczenia ruchu. Na otwarcie nowej linii trzeba będzie jednak poczekać do końca czerwca na zakończenie całej inwestycji, której głównym elementem jest dwupasmówka dla aut o długości 3,5 km. Wszystko z tego powodu, że nowa linia tramwajowa, przebiegająca m.in. w tunelu wybudowanym między sanktuariami (w sąsiedztwie tunelu samochodowego), będzie obsługiwana przez wspólny system bezpieczeństwa - przewidziany także dla części drogowej.

- Nie można byłoby uruchomić trakcji i kursów tramwajów ze względu na to, że torowisko przebiega przez teren, na którym nadal jest plac budowy i prowadzone są prace drogowe. Na części odcinków pozostały tam jeszcze do ułożenia nawierzchnie, odbywają się też prace wykończeniowe, czy nasadzenia zieleni na powierzchni - wyjaśniał Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

W ramach inwestycji powstały tunele: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (ok. 700 metrów), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

W rejonie ulic Zbrojarzy i Turonia wzniesiono także kładkę pieszo-rowerową nad Trasą Łagiewnicką, łączącą ulice Ruczaj i Pszczelną.
FLESZ - Rower alternatywą dla rosnących cen paliw

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska