https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: plusy i minusy jazdy tramwajem na Ruczaj

Arkadiusz Maciejowski
wojciech matusik
Uwaga pasażerowie MPK. Pierwsze tramwaje na Ruczaj już kursują. Postanowiliśmy dla was sprawdzić, jak funkcjonuje ta najnowocześniejsza krakowska linia tramwajowa. Plusy? Pojazdy cichuteńko suną po szynach. Prawie nie czuć uciążliwych drgań. Są jednak i minusy. Sygnalizacja mogłaby być lepiej skoordynowana. Zdarza się, że tramwaje długo czekają na światłach.

Otwarcie linii tramwajowej na Ruczaj (ZDJĘCIA)

Na przystanku przy ul. Gronostajowej zjawiamy się tuż przed godziną 10. Mimo iż poranny szczyt komunikacyjny skończył się dobre dwie godziny temu, na tramwaj linii nr 12 oczekuje blisko 20 pasażerów. - Rzeczywiście część podróżnych, którzy wcześniej jeździli autobusami nr 124, 424 czy 128 (teraz trasy tych linii zostały skrócone do ronda Grunwaldzkiego), przesiadło się do tramwaju - przyznaje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

"12" przyjeżdża punktualnie, zgodnie z rozkładem. - Szkoda, że nie ma tu jeszcze elektronicznych rozkładów jazdy a tylko papierowe - zauważa Piotr Urban, mieszkaniec ul. Kobierzyńskiej. - Wyświetlacze będą na Ruczaju instalowane już wiosną przyszłego roku, jednak w pełni zaczną działać zapewne dopiero pod koniec budowy całej trasy do ul. Czerwone Maki - wyjaśnia Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Ruszamy. Pierwsze wrażenia? - Tramwaj jedzie bardzo cicho i nie trzęsie, tak jak na innych trasach np. przy ul. Wielickiej, gdzie nie słychać własnych myśli - przyznają pierwsi pasażerowie nowej linii.

Marcin Wiśniewski z firmy ZUE, wykonawcy inwestycji tłumaczy, że udało się osiągnąć takie efekty ponieważ przy budowie torowiska użyte zostały (podobnie jak na trasie do Małego Płaszowa) specjalne materiały, które tłumią uciążliwe i nieprzyjemne doznania. - A będzie jeszcze ciszej, gdy wiosną między szynami urośnie trawa, ona też ograniczy hałas. Dodatkowo na całej trasie pojawią się ekrany akustyczne, dzięki temu sąsiedztwo torowiska nie będzie uciążliwe dla okolicznych mieszkańców - dodaje Wiśniewski.

Zatrzymujemy się na pierwszym przystanku: "Rostworowskiego". Wokół trwają jeszcze prace budowlane. Brakuje m.in. części chodników. - W białych kozakach na wysokim obcasie na razie lepiej się tutaj nie wybierać - uśmiecha się Beata Książek, mieszkanka ul. Grota Roweckiego.

Poprawek wymaga także system sterowania ruchem. Tramwaj, dojeżdżając do przystanku Ruczaj I, staje na czerwonym świetle, by przepuścić samochody. A to on powinien mieć pierwszeństwo, przecież ma być szybki. - Faktycznie musimy jeszcze trochę popracować nad tym systemem. W najbliższych dniach ruch na Ruczaju będą obserwować inspektorzy i jak najszybciej wprowadzimy odpowiednie zmiany - uspokaja Michał Pyclik.

Przejechanie całej - mierzącej dokładnie 1752 metry - nowej trasy na Ruczaj od ul. Brożka do ul. Gronostajowej zajmuje obecnie około 7 minut. Pasażerowie mają do dyspozycji dwie linie - 12 do pętli Wieczysta i 18 do Cichego Kącika. Na tych trasach kursują obecnie tylko tramwaje sprowadzone z Norymbergii i Düsseldorfu. Mogą one jeździć w obu kierunkach po jednym torze.

Przy ul. Gronostajowej nie ma bowiem pętli. Tramwaje za pomocą specjalnej "przekładki" przejeżdżają tylko na drugi tor, nie zawracając. Docelowo jednak, gdy cała 3600 metrowa trasa będzie już gotowa (planowo listopad 2012r.) na Ruczaj pojadą najnowocześniejsze tramwaje. Być może nawet nowe 32-metrowe składy, które trafią do Krakowa już w przyszłym roku. - A wtedy komfort podróży komunikacją miejską w tej części miasta zwiększy się jeszcze bardziej - przekonuje rzecznik MPK.

Sylwester w Krakowie: sprawdź, gdzie możesz go spędzić i porównaj ceny!

Wybieramy najpiękniejszą sportsmenkę Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

r
ruchaj
Skandal ze nie ma zadnego autobusu z kobierzynskiej do centrum chociaz gdzies w pobliże. ..... porachaaaaaaa
a
abcruczaj
a ja szukam właśnie tego Pana który się wypowiadał, Piotra Urbana! Ktoś ma na niego jakiś namiar! będę wdzięczny/a
k
krakus
co za baran zaprojektował przejścia dla pieszych na przystanek tramwajowy na Ruczaju /na przeciw starej pętli autobusowej/ przejście jest tylko po jednej stronie skrzyżowania z ul Łojasiewicza /dawna Poletkowa/, tak więc wędrówka na przystanek odbywa się "na około" bo leży on po przeciwnej stronie przejścia albo na skróty przez ulicę i tory tramwajowe - tylko patrzeć jak dojdzie do wypadku. Tylko u nas są tacy 'łebcy' planiści pewnie po tej maturze Giertycha.
T
Thunderbolt
Plan komunikacji pewnie ustalała słynna ksiegowa pomiędzy lewymi przelewami. Czytając pomysły czytelników zastanawia się, dlaczego jeszcze żaden urzędas "baranie jajo" nie postanowił z tego skorzystać. Darmowy pomysł a premia będzie. W korkach nie stoję, mpk nie jeżdżę- wsiadam na rower i jadę. Pozdrawiam
L
Liska
przez wspaniałych myślicieli musimy przesiadać się żeby dojechać z N.Huty na Ruczaj.Dramat, ludzie myślcie chociaż troszeczkę !!!!!!!
s
szuwarek
Wkurza mnie 5 rzeczy na Ruczaju. 1- nie ma ani jednej linii autobusowej ścinającej drogę do centrum, czyli skręcającej z Grota-Roweckiego w lewo w Kobierzyńską. Cieszyłem się jak cholera kiedy tak było przez kilka miesięcy, gdy cała Grota-Roweckiego od Peugeota do Brożka/Kapelanki była rozkopana, zamknięta, więc autobusy miały skrót. Tak się o niebo szybciej jedzie do centrum, koło hotelu Sympozjum (sam tak jeżdżę autem, nigdy dalej prosto Grota i w lewo Kapelanką, bo to debilizm). Moim zdaniem powinni chociaż 116 z Kobierzyńskiej puścić prosto dalej Kobierzyńską a nie w prawo w Grota i w Kapelankę bo to strata 5 minut. Wtedy z Torfowej jestem w 10 minut na Grunwaldzkim a nie w 15. 2- brak linii tramwajowej prosto w Brożka i do Łagiewnik i dalej na Mateczny, dlaczego do jasnej cholery wszystko pchacie na głupią Kapelankę? Tam już jedzie 19 i 22. Dodajmy do tego nową 12 i 18 i mamy gotowe korki tramwajowe. Powinni chociaż 18-kę puścić przez Łagiewniki i Koronę do centrum. 3- idiotyczne rozmieszczenie przystanków tramwajowych za światłami. W praktyce wygląda to tak: tramwaj staje na światłach (prawie na każdych), włącza się zielone światło, ledwo przejedzie 5 metrów i znów staje na przystanku. Wkurzające jak diabli, marnotrawstwo czasu. 4- dlaczego do jasnej cholery jest tyle nowych świateł na Ruczaju??? Krew mnie zalewa jak widzę te światła na zakręcie Grota-Roweckiego, zrobili je po to żeby ktoś sobie mógł z osiedla na Pychowickiej wjechać w Grota-Roweckiego. Tylko pytam się po co?? Skoro oni mogą pojechać Pychowicką pod Tesco i są na Kapelance, mają nawet szybciej! I teraz mieszkańcy tych bloków koszmarków tylko będą niepotrzebnie generować korki na Grota zamiast spokojnie pojechać sobie Pychowicką pod Tesco. No i kolejne światła dla tramwaju- Łojasiewicza, bez sensu, światła co 100 metrów są w ciągu ulicy Grota-Roweckiego. 5- dlaczego nie ma ani jednego autobusu przegubowego jadącego Kobierzyńską do centrum, przynajmniej pod Cracovię, coś jak 114. Zamiast tego mamy same krótkie autobusy przepełnione do granic możliwości i jadące tylko do Łagiewnik. Dlaczego do cholery faworyzuje się wiecznie Bobrzyńskiego-Grota-Roweckiego? Oni mają/mieli przegubowce do centrum w postaci 114, 194, 124 i 128 a na Kobierzyńskiej nie ma nic!
m
mieszkanka Ruczaju
Jak można było odciąć jedyne połączenie z rondem Grzegórzeckim?! To absurdalna decyzja. Na dodatek tramwaje nie zgrywają się z tym autobusem na rondzie co jeszcze bardziej utrudnia przemieszczanie sie. Niespodziewałam się takich decyzji, tramwaj miał usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej na Ruczaju, tym czasem zostały odcięte najpopularniejsze linie w tym jedna (128), która prowadziła w kierunku w jakim żaden inny autobus czy tramwaj nie jeździ. Mam tylko wielką nadzieję, że władze miasta i Zikit wezmą pod uwage skargi mieszkańców i zrobi coś w tej sprawie.
K
KateR3aj
bo najpierw tramwaj stoi na światłach. traci czas, przejedzie przez światła i staje odrazu na przystanku. zamiast aby przystanek był na równo ze światłami. Ale to jest właśnie nowy model "usprawniania"
s
sierg
Zabrali nad 3 linie, no dwie ale jakie. 124 dobry dojazd (bagatela,basztowa lot,dworzec) 128 (Pod halę,R.Grzegórzeckie,Mogilskie, Park Wodny,Prądnik i Oświecenia) oraz dojazd w tą część miasta.
Dali 18 którą nikt nie jeździł z Łagiewnik i dublowała się długo z 19.
12 do nikąd chodż jakby kursowała na Plac Centralny i jechała grzegórzecką.
Autous z pętli Ruczaj do Brożka jedzie 5 minut a nie 7 tramwaj.
128 do zwrotu!!!
;p
takie udogodnienia, taka feta na otwarcie torów, sam miłościwie panujący prezydent M i jego świta zawitały, kuzyn zarobił, kuzyn kuzyna też, wszyscy szczęśliwi - tylko pasażerowie narzekają, niewdzięczni
N
NN
PORĄBANY POMYSŁ!
d
djrace
jadac wczoraj 114 zauważyłem, że na skrzyzowaniu Brozka/Grota jedzie 19 na Borek, nastepnie tramwaj 12, tuz za nim 18 i ja w 114. Dojeżdżamy do przystanku obok Kaufa i widzę 194 i za nim 178. Czy cały tabor , który jedzie na Ruczaj/Kampus w przedziale 3-4 minut "wyczerpał swoje możliwości".
Dalej nie ma sensownego ułożenia tramwaj/autobus. Wszystko pojechało i trzeba czekać pewnie parenaście minut aby dostać sie na przystanek Kampus.
A co do szybkości. Od wejścia do autobusu na Słomianej (18 też stała na przystanku) zawsze autobus był szybciej. Czyli jadac 18 od Ronda nie mamy żadnych szans przesiąść się na autobus (nie mówiąc juz o zlokalizowaniu przesiadek).
Na pętli Ruczaj autobus odjechał a 18 nie było.
t
trawka
Zgadza sie bo linia 12 bedzie jezdzila na Wieczysta czyli miejsce skad pochodzi nazwa Pana Prezydenta Wiecznego (WIECZYSTEGO) . Teraz jest juz wszystko jasne dlaczego wlasnie tam 12 bedzie jezdzila. To dla uczczenia jego tytulu.
t
trupiarski
Jezu, jak sie wykolei tramwaj to bedziemy odcieci od swiata jak Polnocna Koreja albo Kuba.
Takie sa plany Majchrowskiego aby z Ruczaju uczynic obszar odciety od swiata i wtedy on zostanie jedynym wladca jak Kim Jong Un albo Fidel Castro. W Pychowicach powstanie oboz koncentracyjny dla dysydentow. Linia tramwajowa ktora jest teraz jedynym zrodlem dostepu do swiata jest realizacja tego planu. Linia ta jest pod pelna kontrola ZKiTU czyli pod pelna kontrola Pana Prezydenta Wiecznego Majchrowskiego. Oni moga decydowac o wszyskim co sie dzieje na Ruczaju a juz niedlugo zaczna budowac mur otaczajcy Ruczaj tak ze nikt nie ucieknie.
t
trutty
Zurnallista pisze ze na przystanku koncowym czekalo 20 osob czyli oni zajeli wszystkie miejsca siedzace juz na koncowym (pierwszym) przystanku. Czyli ludzie ktorzy beda wsiadac do tramwaju pozniej juz beda musieli stac. Proponuje wprowadzenie limitow miejsc siedzacych na kazdy przystanek. Mozna to zrobic w rozny sposob np: tabliczki z nazwami przystankow, pomalowac siedzenia i w ten sposob zakodowac je do przystanku
lub tez inny sposob. Siedzenia ktore bylyby wolne po przejechaniu danego przystanku bylyby zwolnione dla kazdego pasazera. Ja bede wsiadal do tego tramwaju przy Kobierzynskiej i moze sie okazac ze nie bedzie dla mnie miejsca siedzacego, i co wtedy, mam stac? A dlaczego ja mam stac a inni siedziec. Przeciez tez zaplacilem za bilet jak oni to dlaczego jestem traktowany jak gorszy i dyskriminowany tylko dlatego ze wsiadlem na Kobierzynskiej. Powinno byc jak w Angli bo moj kuzyn co przyjechal na swieta opowiadal ze tam jak nie ma siedzacego miejsca to nie zabiora i podstawiaja nowy autobus bo wszyscy musza siedziec.
Tez tak powinno byc w Polsce, wszyscy powinni siedziec.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska