Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pod estakadą na Blich błoto i smutno. Na Park Kolejowy długo poczekamy

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Na górze krajobraz pod estakadą przy ulicy Blich. Prace trwają, ale jeszcze nie nad zagospodarowaniem samego terenu, ale raczej dotyczące instalacji podziemnych. Na dole zdjęcia PKP PLK na łącznicę kolejową, dużo się mówiło o zagospodarowaniu wolnych terenów pod nią widocznych na tym zdjęciu i kolejnych.
Na górze krajobraz pod estakadą przy ulicy Blich. Prace trwają, ale jeszcze nie nad zagospodarowaniem samego terenu, ale raczej dotyczące instalacji podziemnych. Na dole zdjęcia PKP PLK na łącznicę kolejową, dużo się mówiło o zagospodarowaniu wolnych terenów pod nią widocznych na tym zdjęciu i kolejnych. Wojciech Matusik/PKP PLK
Teren pod estakadą kolejową wybudowaną wzdłuż ulicy Blich ma się zamienić w park Kolejowy. Budowa wielkiej konstrukcji i przystanku przy Hali Targowej skończyła się już dawno. A teraz od miesięcy niewiele już się zmienia. Jest asfaltowa "ścieżka", trochę rozkopanej ziemi, odbywały się prace związane z instalacjami. Coś się jednak dzieje i plany są. Przypomnijmy że zagospodarowany miał być też teren pod łącznicą kolejową w Podgórzu. Ale tam nic się nie dzieje. Oby estakady w sercu Krakowa nie podzieliły tego losu.

W grudniu zmieniła się organizacja ruchu na Blich i Grzegórzeckiej. Ulice bardziej otwarto dla mieszkańców i kierowców. Pojawiły się miejsca parkingowe. Wywołało to pewne kontrowersje, ale ten rejon Krakowa wrócił do normalności. Problem w tym, że miała być nowa jakoś, a na to przyjdzie poczekać.

Park Kolejowy

Docelowe zagospodarowanie parku z zielenią i całą infrastrukturą rekreacyjną wykonane zostanie w miarę zabezpieczenia niezbędnych środków finansowych, tak aby teren parku można było udostępnić w przyszłym roku.

Zagospodarowanie całego terenu pod estakadami ma na celu stworzenie nowego połączenia między oddalonymi od siebie częściami Krakowa oraz wykreowanie nowej przestrzeni publicznej o zróżnicowanych funkcjach.

Podział na strefy funkcjonalne został wypracowany wspólnie z mieszkańcami podczas konsultacji społecznych.

Podział funkcjonalny stref etapu I (od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej):

  • - strefa izolacyjnej zieleni
  • - plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego
  • - ogród sensoryczny
  • - psi park

Teren pod łącznicą kolejową w Krakowie

Budowa łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki (aktualnie Kraków Podgórze) rozpoczęła się jeszcze w 2015 roku. Jej głównymi elementami są dwie gigantyczne estakady nad skrzyżowaniem ul. Wielickiej m.in. z Powstańców Wielkopolskich. W ramach całej, wartej ponad 250 mln zł inwestycji, przebudowane i zmodernizowane zostały również stacje na Krzemionkach oraz Zabłociu.

Łącznicę otwarto w grudniu 2017 roku i... stoi. Pod nią mamy ruchliwe skrzyżowanie, w pobliżu Muzeum Podgórza, biurowce przy Wielickiej, ale spory kawałek terenu pod samymi estakadami od lat pozostaje niezagospodarowany w sposób atrakcyjny dla mieszkańców.

Polski smog najbardziej truje

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska