MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków podpisał umowę na dostawę 37 nowych autobusów dla MPK

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Aneta Zurek / Polska Press
Została podpisana umowa z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach sp. z o.o. wraz z Millennium Leasing sp. z o.o. na dostawę w formie leasingu 37 nowych autobusów spełniających najwyższe europejskie normy. Dzięki temu najpóźniej za 10 miesięcy do Krakowa trafią nowoczesne, niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację autobusy o długości 12 metrów. Zastąpią one najstarsze pojazdy z floty krakowskiego przewoźnika.

Umowę podpisali prezes i wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie, Rafał Świerczyński i Mariusz Szałkowski, a także przedstawiciele konsorcjum: Andrzej Sienkiewicz z Solaris Bus Coach Sp. z o.o. i Aneta Eichler z Millenium Leasing Sp. z o.o.

Dostawa jest podzielona na dwie części: 25 autobusów przeznaczonych do obsługi przede wszystkim linii miejskich (cena jednego autobusu to 1 645 000 zł netto) oraz 12 autobusów przeznaczonych do obsługi przede wszystkim linii aglomeracyjnych (cena jednego autobusu to 1 640 000 zł netto).

Nowe autobusy poza niską podłogą będą wyposażone w platformę umożliwiającą wjazd osobom na wózkach. W środku będzie wydzielona przestrzeń dla tych pasażerów, a także dla opiekunów podróżujących z dziećmi w wózkach. Z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących, pojazdy będą wyposażone w głosowe zapowiedzi przystanków w środku oraz zapowiedzi numeru linii i kierunku jazdy na zewnątrz. Najnowocześniejsze rozwiązania techniczne zapewnią także komfort prowadzenia dla kierowców krakowskiego przewoźnika.

System napędowy wykorzystany w tych autobusach bazuje na silniku spalinowym, wspomaganym przez tzw. maszynę elektryczną, która pracuje jako generator prądu. Maszyna elektryczna pozwala odciążyć pracę silnika spalinowego, co przekłada się na oszczędność paliwa oraz redukcję emisji spalin. Rozwiązanie to bazuje na technologii rekuperacyjnej: system odzyskuje i składuje energię podczas hamowania. Pozyskana energia jest przechowywana w magazynie energii, a następnie wykorzystywana, gdy silnik jest bardziej obciążony – np. w trakcie przyspieszania. Maszyna pracuje wtedy jako silnik elektryczny. W efekcie pojazdy emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska, a jednocześnie zapewniają znaczną elastyczność.

To nie jedyne autobusy, jakie zamawia w tym roku MPK SA w Krakowie. Na podpisanie czeka jeszcze umowa na dostawę ośmiu autobusów midi o długości ok. 9 metrów, napędzanych silnikami spełniającymi najwyższą normę Euro 6. Dostarczy je konsorcjum firm Huta Stalowa Wola S.A Oddział Autosan w Sanoku wraz z Millennium Leasing sp. z o. o. (cena jednego autobusu to 1 342 532 zł netto).

Zakaz handlu w niedziele. Klienci będą zdezorientowani?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska