https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Poprawią bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w 50 lokalizacjach

Piotr Tymczak
Na poprawę bezpieczeństwa miasto przeznaczy 1 mln 200 tys. zł.
Na poprawę bezpieczeństwa miasto przeznaczy 1 mln 200 tys. zł. Fot. Anna Kaczmarz
Do połowy przyszłego roku Zarząd Dróg Miasta Krakowa zamierza podnieść bezpieczeństwo na ponad 50 przejściach dla pieszych.

Pracami mają być objęte głównie przejścia prowadzące przez ruchliwe, dwujezdniowe, czteropasmowe drogi w kilku dzielnicach Krakowa. Miasto przeznaczy na to ok. 1 mln 200 tys. złotych.

Prace mają być prowadzone m.in. na skrzyżowaniach ulic: Meissnera i Chałupnika, Krupniczej i Dolnych Młynów, Jana Pawła II i Daniłowskiego, Młyńskiej i Bohaterów Wietnamu, Strzelców i Rozrywki, al. gen Andersa i Bogusza.

Zakres robót ma obejmować głównie doświetlanie przejść dla pieszych. Będą one wykonane jako osobne zadania inwestycyjne realizowane przez miasto.

Część prac na przejściach będzie natomiast wykonane z pieniędzy na bieżące utrzymanie dróg. W taki sposób zrobione zostaną korekty, jak np. poprawa stanu nawierzchni jezdni czy budowa tzw. pasów medialnych pomiędzy jezdnią a chodnikiem. - Wszystkie prace związane z modernizacją przejść dla pieszych i podniesieniem na nich poziomu bezpieczeństwa zakończą się po wakacjach w przyszły roku - zapowiadają w zarządzie dróg.

Zaznaczają, że punktem wyjścia dla zaplanowanych prac był zlecony przez tę jednostkę audyt Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Podczas jego przeprowadzania sprawdzono m.in. czy piesi są odpowiednio widoczni, czy samochody jadą z odpowiednią prędkością. Badano także jaki jest stan techniczny nawierzchni jezdni. Audytorzy na zlecenie ZDMK opisali, jakie działania należy podjąć, by na danych przejściach podnieść poziom bezpieczeństwa pieszych.

Z planowanych zmian zadowoleni są przedstawiciele Społecznej Inicjatywy „Pieszy Kraków”. - Może do urzędników dotarło to, co się wydarzyło w tym roku.

W Krakowie odnotowaliśmy zwiększenie liczby wypadków z udziałem pieszych, w tym wypadków śmiertelnych. Na razie planowane inwestycje związane z modernizacją przejść nie są duże, można je potraktować jako pilotaż, ale na pewno wpłyną na poprawę bezpieczeństwa - uważa Grzegorz Marek, psycholog transportu.

Jego zdaniem doświetlanie przejść dla pieszych jest korzystne mając na uwadze to, że część z nich jest słabo widoczna, szczególnie teraz, w okresie zimowym. - Przydałoby się jeszcze więcej inicjatyw wpływających na ograniczanie prędkości samochodów. Ustawienie znaków może niewiele dać, bo wielu kierowców ich nie przestrzega. Można jednak np. ograniczać prędkość poprzez wyznaczanie miejsc parkingowych raz z jednej, raz z drugiej strony ulicy - dodaje Grzegorz Marek.

Prace związane z poprawą bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych obejmą następujące rejony miasta:

  • Bieńczyce - 12 przejść
  • Nowa Huta - 15
  • Prądnik Czerwony - 13
  • Grzegórzki - 4
  • Podgórze - 4
  • Czyżyny - 4
  • Krowodrza - 3
  • Stare Miasto - 1
  • Prądnik Biały - 1
  • Mistrzejowice - 1
  • Dębniki - 1
  • Zwierzyniec - 1
  • Bieżanów-Prokocim - 1

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Ile kosztują święta na wyjeździe?

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

O
Obywatel
Przy każdym przejściu powinna być wypożyczalnia kamizelek odblaskowych...
H
Hutas
Jeżeli trzeźwy kierowca ma problem z określeniem, że zbliża się do przejścia dla pieszych, to raczej nie nadaje się do jeżdżenia po ulicach.
k
kierowca
To co się robi w ramach tej akcji to skandal! Na dwujezdniowych jezdniach zajmuje się jeden pas ruchu pod parking, pas po którym można jechać raz jest przy prawej a raz przy lewej krawędzi. Nagle przed przejściem dla pieszych wyłącza się z ruchu lewy pas by zaraz za przejściem go przywrócić, to na pewno poprawia płynność ruchu. I przejazdy dla rowerów, przy każdym przejściu dla pieszych nawet jak po drugiej stronie jezdni nie ma drogi dla rowerów. O bezpieczeństwo najlepiej zadbasz ty sam, o tym powinni pamiętać piesi ! Wszelkie inne działania mając do czegoś zmusić kierujących podyktowane są lokalnymi interesami i poprawnością polityczną.
G
Gość
To piesi powinni odpowiadać za własne bezpieczeństwo a szykany dla [pojazdów to kretyństwo, gdyż najbardziej cierpią na tym autobusy (a wąski motocykl i tak będzie pędził).
a
abaqus
Przecież znak drogowy to jeden wielki odblask i informuje on o przejściu dla pieszych. Czego więcej chcieć?
R
RR
Wg mnie wszystkie przejścia przy ulicach z nowym oświetleniem ledowym powinny być doświetlone... nie widać nić. Czemu nie zainstalujecie na każdym przejściu tzw cat's eye, czyli odblasków dzięki którym kierowca widzi z daleka iz zbliża się do przejścia dla pieszych? koszt niewielki, a skuteczność wg mnie bardzo duża.
Z
ZR
Czy ta akcja poprawy bezpieczeństwa obejmie także usuwanie pojazdów parkujących bezpośrednio na i tuż przed przejściami?
A
Ad
Moim zdaniem wszystkie przejscia zlokalizowane przy ulicach gdzie jest nowe oswietlenie ledowe sa slabo doswietlone.
A
Ad
Moim zdaniem wszystkie przejscia zlokalizowane przy ulicach gdzie jest nowe oswietlenie ledowe sa slabo doswietlone.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska