https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Postępują prace związane z budową estakad w centrum. Pod nimi mieszkańcy chcą zieleń, tereny rekreacyjne, dopuszczają tam też usługi

Piotr Tymczak
Postępują prace związane z budową estakad kolejowych między ulicami Kopernika i Miodową. - Powstają kolejne elementy podpór, a wiadukt nad ulicą Grzegórzecką obkładany jest zabytkowym kamieniem - informuje inwestor, spółka PKP PLK. Inwestycja ma być zakończona w 2021 r. i przez centrum pociągi będą mogły jeździć po czterech torach. Gotowy jest także już raport z warsztatów, w których mieszkańcy wypowiadali się na temat oczekiwań co do zagospodarowania terenów pod estakadami.

WIDEO: Krótki wywiad

Pomysły oraz sugestie uczestników warsztatów koncentrowały się przede wszystkim wokół kwestii zieleni, hałasu, trasy rowerowej, organizacji ruchu i parkowania, lokali usługowych, organizacji targowiska przy Hali Targowej.

W raporcie podkreślono, że według uczestników warsztatów przestrzeń pod estakadami powinna być elementem łączącym wschodnią i zachodnią oraz północną i południową część miasta (im więcej takich połączeń, tym lepiej). Dodatkowo główny ciąg pieszy i rowerowy powinien być wykonany wraz z zielenią i zagospodarowaniem towarzyszącym (przestrzenie rekreacyjne, usługi). A cały teren pod estakadami postrzegany jest przez mieszkańców jako liniowy park.

"W rejonie estakady powinno zostać zaprojektowane możliwie jak najwięcej zieleni. Powinna ona też rozdzielać miejsca postojowe. Preferowana jest roślinność zimozielona. Mieszkańcy proponowali też ogrody deszczowe" - czytamy w raporcie.

Można się z niego również dowiedzieć, że mieszkańcy niechętnie przyjmowali propozycję tworzenia nowych miejsc postojowych w obrębie estakady z uwagi na zwiększenie ruchu - "proponowali aby ewentualne parkingi lokalizować wzdłuż estakady. Powinny one być dostępne dla wszystkich mieszkańców na równych zasadach (aby zniwelować lokalne antagonizmy), ale wjazd na nie powinien być kontrolowany".

W przypadku zagospodarowania odcinka estakad wzdłuż ul. Blich zdania co do lokalizacji funkcji komercyjnych były podzielone: część mieszkańców proponowała umieszczenie ich pod estakadą w pawilonach, a pozostali proponowali lokalizację w parterach budynków przy ul. Blich i Morsztynowskiej.

Ta druga opcja miałaby pozwolić na swobodny przepływ mieszkańców i rowerów pod estakadą (wzmocnić charakter tranzytowy). Wśród funkcji komercyjnych mile widziane przez mieszkańców były m.in. kawiarnie, cukiernie, piekarnie itd. Są to zdaniem mieszkańców usługi, które nie będą uciążliwe. Mieszkańcy kategorycznie opowiadali się za zakazem sprzedaży alkoholu. "Jednocześnie kilkoro uczestników poddawało w wątpliwość, czy usługi bez alkoholu lub takie, które nie będą funkcjonowały do późnych godzin wieczornych, będą w stanie się utrzymać" - zaznaczono w raporcie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Wynika z niego też, że uczestnikom warsztatów podobała się wizja zamienienia placu i obszaru przystanku tramwajowego przy ul. Grzegórzeckiej (w sąsiedztwie wiaduktu kolejowego) na przestrzeń dla pieszych podobną do Aleksanderplatz w Berlinie. Kilka osób obawiało się czy będzie to możliwe przy obecnym natężeniu ruchu samochodowego. Zwracano jednak uwagę, że przy planowanych tzw. potokach ruchu pieszych takie rozwiązanie będzie konieczne. Z chęcią też przenieśliby w inną lokalizację miejsca postojowe znajdujące się przed placem targowym (np. do przestrzeni pomiędzy placem targowym a estakadą).

Mieszkańcy pozytywnie ocenili propozycję wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Starowiślnej oraz na ul. Halickiej. Przedstawiono również koncepcję przedłużenia ul. Halickiej oraz połączenia kołowego do ul. Siedleckiego. Rozwiązanie to początkowo budziło obawy mieszkańców (wzmożony ruch samochodowy). Chętnie jednak widzieliby takie połączenie, jeśli zostanie tam wprowadzony spowolniony ruch. Opcjonalne dla połączenia z ul. Siedleckiego byłoby ślepe zakończenie Halickiej oraz wprowadzenie na jej końcowym biegu ruchu dwukierunkowego.

Konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania terenu pod estakadami odbywają się w oparciu o o wyniki konkursu na opracowanie koncepcji zagospodarowania nowych przestrzeni powstałych w wyniku modernizacji średnicowej linii kolejowej w Krakowie. Konkurs rozstrzygnięto w październiku 2018 r. - zwyciężyła propozycja holenderskiego biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Koncepcja tego biura zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych zadaszeniem, na którym powstałyby nowe krakowskie planty - z zielenią i alejkami spacerowymi. Pod estakadami koncepcja zakłada ulokowanie zieleni, a także różnych fukcji dla mieszkańców - m.in. miejsca spotkań, wydarzeń kulturalnych czy np. kawiarnie, sklepy.

Zwycięzcy konkursu zaproponowali też ciekawe rozwiązania dotyczące połączenia – poprzez górną platformę – przystanku Grzegórzki (powstanie w ramach inwestycji kolejowej) z lodowiskiem Cracovii. Dzięki temu rozwiązaniu z przystanku można byłoby przejść na górny taras przed lodowiskiem, a z niego dalej się przedostać na dach nad halą lodową (mogłyby tam powstać np. korty tenisowe).

Estakady między Grzegórzkami i Kazimierzem oraz Starym Miastem zastąpiły wyburzony nasyp kolejowy. Powstają, by można było dobudować dodatkową parę torów na odcinku od ul. Miodowej do ul. Kopernika (ok. 850 m). Na tym odcinku będą wiec dwie pary torów i dzięki temu przez centrum Krakowa z dużą częstotliwością będą mogły jeździć pociągi kolei aglomeracyjnej.

Inwestycja realizowana jest w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Powstaje m.in. dodatkowa para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, dwa dodatkowe mosty o długości około 200 m nad Wisłą. Zgodnie z podpisaną umową z PKP PLK wykonawca ma 48 miesięcy na realizację inwestycji. Termin ten wypada na kwiecień 2021 r. Większość prac budowlanych ma zostać wykonana do końca 2020 r.

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzego

Zdziwicie się wszyscy ile tam szajka dopuści zieleni!

a
aka

Co jest z odkrywkami pod św. Mikołajem ? Przebadano je ?

B
Bartek Suder

Ciągle ten sam błąd, powielany po wielokroć, również na mapach. Wiadukt (a kiedyś most) o którym piszecie nie jest nad ulicą Grzegórzecką, ani nad ulicą Dietla, tylko nad ulicą Wielopole. Zaczyna się ona przy skrzyżowaniu z ulicami Świetej Gertrudy, Sienną i Westerplatte, koło Poczty Głównej. A kończy przy skrzyżowaniu z ulicami Blich i Grzegórzecką https://www.openstreetmap.org/#map=19/50.05853/19.94751 https://pl.wikipedia.org/wiki/Ulica_Wielopole_w_Krakowie

G
Grześ

Pod torami wiele rzeczy umieścić można, wybór więc nie będzie łatwy.

C
Cracus

Parkingi bo pod eskadami i tak nic nie uraśnie. Przy okazji PKP sporo zarobi. Dodatkowo auto pod dachem.

L
Ludzie

Należy wybrać projekt godny i sprawiedliwy, a przy okazji użyteczny. Liczymy na światłą decyzję odpowiednich czynników.

e
ewad

Pracowałem w okolicy tych torów - huk od przejeżdżających pociągów w pomieszczeniach nie do zniesienia. Żadne szyby dźwiękoszczelne i wygłuszanie nic nie dają. Rozmawiać się nie dało. Współczuję mieszkającym do km w każda stronę od tych torów. Koszmar.

G
Gość
30 stycznia, 07:29, Gość:

Trzeba wybrac taka koncepcje która bedzie na miare 21 wieku . ktora bedzie zachwycala mieszkanców krakowa i turystów !!!!!

proponuje antykoncepcję.

G
Gość

I pomyśleć, że wszystko to wymyślili Krakowianie (jeszcze) wtedy, gdy panował (w Krakowie) Jego Cesarska Mość (JCM) Franciszek Józef.

.......... Zwariować można !!!.

G
Gość

Kiedyś .Melchior Wańkowicz ukuł określenie "chciejstwo". Obserwując obecne działania aktywistów właśnie to określenie najlepiej je charakteryzuje. Oni oraz pewna grupa przekonanych głównie przez nich chcą. Tylko że zrozumienie że nie wszystko jest możliwe przekracza ich zdolności pojmowania. Pieknie wyglądałyby te estakady w zieleni. Tyle że bez nieustannego podlewania i doswietlania poza nielicznymi chwastami nic tam nie urośnie. To nie wynika z przepisów czy woli innych lecz po prostu z istoty przyrody. Nie mówiąc o kosztach związanych ze sztucznym utrzymywaniem takiego stanu byloby to sprzeczne z ekologią. Park liniowy - ciekawe komu będzie przyjemnie spedzac czas pod estskadami? Są takie grupy którym to odpowiadałoby ale raczej kojarzone są z półświatkiem. Parking dla rowerów? A czymże to się różni od parkingu dla samochodów? Też sklad żelastwa. Zatem porzućmy negatywne emocje tak typowe dla aktywistów wszelkiej maści i szukajmy kompromisu. Uwzględniając finanse na utrzymanie odpowiedniego stanu tego co powstanie.

G
Gość

Proponuję, jak w reszcie miasta, otwarty, przewiewny, obszerny szalet. Niskie murki postawić, żeby kucający miał trochę intymności, co jakieś kilka metrów nieco wyższy murek na sikanie, wysypać żwirem. Finał

P
Pan M

Jednokierunkowa Starowiślna??? Któż to wykazał się takim geniuszem koncepcyjnym? Pytam: po co i dlaczego? Że niby za wąska jest? I w którym kierunku będzie ten ruch jednokierunkowy?

G
Gość

Trzeba wybrac taka koncepcje która bedzie na miare 21 wieku . ktora bedzie zachwycala mieszkanców krakowa i turystów !!!!!

Wybrane dla Ciebie

Święto kultury w Mogilanach. Tydzień z folklorem, tańcami, warsztatami artystycznymi

NASZ PATRONAT
Święto kultury w Mogilanach. Tydzień z folklorem, tańcami, warsztatami artystycznymi

Designer Outlet Kraków od środka. Byliśmy na premierze przed wielkim otwarciem

Designer Outlet Kraków od środka. Byliśmy na premierze przed wielkim otwarciem

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska