Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Postępują prace związane z budową estakad w centrum. Pod nimi mieszkańcy chcą zieleń, tereny rekreacyjne, dopuszczają tam też usługi

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Postępują prace związane z budową estakad kolejowych między ulicami Kopernika i Miodową. - Powstają kolejne elementy podpór, a wiadukt nad ulicą Grzegórzecką obkładany jest zabytkowym kamieniem - informuje inwestor, spółka PKP PLK. Inwestycja ma być zakończona w 2021 r. i przez centrum pociągi będą mogły jeździć po czterech torach. Gotowy jest także już raport z warsztatów, w których mieszkańcy wypowiadali się na temat oczekiwań co do zagospodarowania terenów pod estakadami.

WIDEO: Krótki wywiad

Pomysły oraz sugestie uczestników warsztatów koncentrowały się przede wszystkim wokół kwestii zieleni, hałasu, trasy rowerowej, organizacji ruchu i parkowania, lokali usługowych, organizacji targowiska przy Hali Targowej.

W raporcie podkreślono, że według uczestników warsztatów przestrzeń pod estakadami powinna być elementem łączącym wschodnią i zachodnią oraz północną i południową część miasta (im więcej takich połączeń, tym lepiej). Dodatkowo główny ciąg pieszy i rowerowy powinien być wykonany wraz z zielenią i zagospodarowaniem towarzyszącym (przestrzenie rekreacyjne, usługi). A cały teren pod estakadami postrzegany jest przez mieszkańców jako liniowy park.

"W rejonie estakady powinno zostać zaprojektowane możliwie jak najwięcej zieleni. Powinna ona też rozdzielać miejsca postojowe. Preferowana jest roślinność zimozielona. Mieszkańcy proponowali też ogrody deszczowe" - czytamy w raporcie.

Można się z niego również dowiedzieć, że mieszkańcy niechętnie przyjmowali propozycję tworzenia nowych miejsc postojowych w obrębie estakady z uwagi na zwiększenie ruchu - "proponowali aby ewentualne parkingi lokalizować wzdłuż estakady. Powinny one być dostępne dla wszystkich mieszkańców na równych zasadach (aby zniwelować lokalne antagonizmy), ale wjazd na nie powinien być kontrolowany".

W przypadku zagospodarowania odcinka estakad wzdłuż ul. Blich zdania co do lokalizacji funkcji komercyjnych były podzielone: część mieszkańców proponowała umieszczenie ich pod estakadą w pawilonach, a pozostali proponowali lokalizację w parterach budynków przy ul. Blich i Morsztynowskiej.

Ta druga opcja miałaby pozwolić na swobodny przepływ mieszkańców i rowerów pod estakadą (wzmocnić charakter tranzytowy). Wśród funkcji komercyjnych mile widziane przez mieszkańców były m.in. kawiarnie, cukiernie, piekarnie itd. Są to zdaniem mieszkańców usługi, które nie będą uciążliwe. Mieszkańcy kategorycznie opowiadali się za zakazem sprzedaży alkoholu. "Jednocześnie kilkoro uczestników poddawało w wątpliwość, czy usługi bez alkoholu lub takie, które nie będą funkcjonowały do późnych godzin wieczornych, będą w stanie się utrzymać" - zaznaczono w raporcie.

Wynika z niego też, że uczestnikom warsztatów podobała się wizja zamienienia placu i obszaru przystanku tramwajowego przy ul. Grzegórzeckiej (w sąsiedztwie wiaduktu kolejowego) na przestrzeń dla pieszych podobną do Aleksanderplatz w Berlinie. Kilka osób obawiało się czy będzie to możliwe przy obecnym natężeniu ruchu samochodowego. Zwracano jednak uwagę, że przy planowanych tzw. potokach ruchu pieszych takie rozwiązanie będzie konieczne. Z chęcią też przenieśliby w inną lokalizację miejsca postojowe znajdujące się przed placem targowym (np. do przestrzeni pomiędzy placem targowym a estakadą).

Mieszkańcy pozytywnie ocenili propozycję wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Starowiślnej oraz na ul. Halickiej. Przedstawiono również koncepcję przedłużenia ul. Halickiej oraz połączenia kołowego do ul. Siedleckiego. Rozwiązanie to początkowo budziło obawy mieszkańców (wzmożony ruch samochodowy). Chętnie jednak widzieliby takie połączenie, jeśli zostanie tam wprowadzony spowolniony ruch. Opcjonalne dla połączenia z ul. Siedleckiego byłoby ślepe zakończenie Halickiej oraz wprowadzenie na jej końcowym biegu ruchu dwukierunkowego.

Konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania terenu pod estakadami odbywają się w oparciu o o wyniki konkursu na opracowanie koncepcji zagospodarowania nowych przestrzeni powstałych w wyniku modernizacji średnicowej linii kolejowej w Krakowie. Konkurs rozstrzygnięto w październiku 2018 r. - zwyciężyła propozycja holenderskiego biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Koncepcja tego biura zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych zadaszeniem, na którym powstałyby nowe krakowskie planty - z zielenią i alejkami spacerowymi. Pod estakadami koncepcja zakłada ulokowanie zieleni, a także różnych fukcji dla mieszkańców - m.in. miejsca spotkań, wydarzeń kulturalnych czy np. kawiarnie, sklepy.

Zwycięzcy konkursu zaproponowali też ciekawe rozwiązania dotyczące połączenia – poprzez górną platformę – przystanku Grzegórzki (powstanie w ramach inwestycji kolejowej) z lodowiskiem Cracovii. Dzięki temu rozwiązaniu z przystanku można byłoby przejść na górny taras przed lodowiskiem, a z niego dalej się przedostać na dach nad halą lodową (mogłyby tam powstać np. korty tenisowe).

Estakady między Grzegórzkami i Kazimierzem oraz Starym Miastem zastąpiły wyburzony nasyp kolejowy. Powstają, by można było dobudować dodatkową parę torów na odcinku od ul. Miodowej do ul. Kopernika (ok. 850 m). Na tym odcinku będą wiec dwie pary torów i dzięki temu przez centrum Krakowa z dużą częstotliwością będą mogły jeździć pociągi kolei aglomeracyjnej.

Inwestycja realizowana jest w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Powstaje m.in. dodatkowa para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, dwa dodatkowe mosty o długości około 200 m nad Wisłą. Zgodnie z podpisaną umową z PKP PLK wykonawca ma 48 miesięcy na realizację inwestycji. Termin ten wypada na kwiecień 2021 r. Większość prac budowlanych ma zostać wykonana do końca 2020 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska