Zakaz handlu w niedzielę. Solidarność chce zaostrzenia przepisów

Zgodnie z prawem oświetlenie powinno zapewniać co najmniej 10.0 lx na pasach i w tzw. strefie oczekiwania.
- Niestety normy często pozostają tylko teorią. Na niektórych przejściach dla pieszych znajdujących się ulicach Kościuszki i ul. Jodłowej nasze urządzenie pokazało mniej niż 1.0 lx, co stanowi wartość co najmniej dziesięciokrotnie niższą niż wymagana. Oświetlenie uliczne nie zapewniało prawidłowej widzialności na części pasów położonych m. in na ulicach Dietla, Rondzie Grunwaldzkim, Retoryka, Podzamcze, Dworskiej czy Kałuży/Dunin-Wąsowicza - wymienia radny.
Duże dysproporcje w iluminacji
Szef stowarzyszenia zauważa, że na niektórych traktach są bardzo duże dysproporcje w iluminacji. Na przykład na al. Dietla i Rondzie Grunwaldzkim jedne przejścia toną w mroku, a inne są wręcz modelowo oświetlone. Nie rozumiemy czemu w niektórych miejscach w ogóle brakuje latarni przy przejściach przez tory tramwajowe. Przez to motorniczym dużo trudniej jest dostrzec pieszych, a chodząc po zmroku łatwo można się potknąć. Głownie sprawdzane były przejścia w rejonie Zwierzyńca, Starego Miasta i Dębnik.
- Chętnie przyjrzymy się jednak sytuacji w innych częściach miasta. Dlatego czekamy na zgłoszenia - mówi radny.
Krzysztof Kwarciak zwraca uwagę na to, ze latarnie przy niektórych krakowskich ulicach świecą tylko punktowo, a spore fragmenty jezdni toną w ciemnościach. Wiele przejść dla pieszych znajduje się akurat w miejscu, gdzie pada cień. Czasem dochodzi nawet sytuacji, że otoczenie ,,zebry" jest całe rozświetlone, a przechodnie muszą poruszać się w mroku. Kierowcy wyjeżdżając z pod światła lamp gorzej widzą w ciemnościach, bo ludzkie oko potrzebuje czasu, żeby zaadaptować się do nowych warunków.
Oszczędności na mocy lamp
Dlatego, zdaniem Kwarciaka, paradoksalnie źle ustawione oświetlenie może stanowić większe zagrożenie niż jego brak. Problemy niekiedy są efektem błędów popełnionych podczas projektowania i instalowania iluminacji. Przy wymianie lamp sodowych na ledowe nie zawsze dostosowywano długość wysięgników do specyfiki nowych opraw, która sprawia, że światło trochę inaczej się rozchodzi. Sposób montażu kloszy ma kluczowe znaczenie dla działania iluminacji.
- W niektórych miejscach chyba trochę zbyt mocno również oszczędzono na mocy lamp. W mojej opinii najsłabiej jest oświetlona spora części ulic, które było modernizowana w ramach bardzo krytykowanego programu ,,Sowa” Kilka lat temu nowa iluminacja budziła olbrzymie kontrowersje. Z czasem jednak temat ucichł, a lampy zostały - dodaje radny.
Szef stowarzyszenia zauważa, że miasto chwali się, że co roku instaluje dodatkowe lampy na kolejnych przejściach dla pieszych. Liczba doświetlanych miejsc jest jednak dosyć mała w stosunku do skali problemu, a w wielu sytuacjach specjalne instalacje nie byłyby potrzebne, gdyby latanie zostały poprawnie zamontowane. Władze miasta teraz rozwiązują problemy, które niejako same stworzyły dopuszczając do instalacji oświetlenia, które słabo spełnia swoją funkcje.
- Na zgłoszenia wstępnie czekamy do połowy listopada. Jeżeli za miesiąc nadal będą jednak do nas trafiały wiadomości to wydłużymy ten termin. Będziemy próbowali wyjaśnić czemu w niektórych miejscach oświetlenie uliczne nie spełnia swojej funkcji. Wystąpimy o dokumentacje, żeby ustalić w jaki sposób lampy przeszły wymagane odbiory. I przede wszystkim będziemy starali się wymóc na władzach miasta, żeby oświetlenie tonących w mroku przejść dla pieszych pilnie zostało poprawione. Słabo oświetlone pasy stanowią olbrzymie zagrożenie dla bezpieczeństwa. Dlatego poprawa sytuacji powinna być priorytetem - mówi Krzysztof Kwarciak.
Link do folderu Google Drive ze zdjęciami z pomiarów: MAPA
- Oto najwięksi pożeracze prądu w twoim domu!
- Horoskop jesienno-zimowy dla wszystkich znaków zodiaku
- Pokoje do wynajęcia w Krakowie. Cena? Od 600 do nawet 1500 złotych!
- Emerytury w październiku 2022. Takie przelewy będą dostawać emeryci po zmianach
- Najpopularniejsze imiona w tym roku w Krakowie. TOP 10 dla chłopców i dla dziewczynek
- Punkty karne. Nowy taryfikator punktów 2022. Co zmieniło się od 17 września?