Polska to jeden z nielicznych krajów Europy, gdzie nie było tego typu centrum. Porozumienie w sprawie jego utworzenia podpisali przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) oraz Związku Województw Rzeczpospolitej Polskiej (ZWRP).
EuroVelo to uznana marka, najpopularniejsze trasy rowerowe, które przyciągają turystów z całego świata. NECC zarządzają trasami europejskimi na poziomie krajowym, w Europie są obecnie 24 takie centra. Siec jest koordynowana przez Europejską Federację Cyklistów.
- Powołanie NECC to wydarzenie o o ogromnym znaczeniu dla rozwoju turystyki rowerowej w Polsce. Wybór Małopolski nie jest przypadkowy – nasze województwo jest jednym z liderów w budowie tras rowerowych, a sieć VeloMałopolska jest wzorem dla innych regionów. W 2024 roku Małopolskę odwiedziło blisko 20 milionów turystów, co przekłada się również na finanse – rocznie turyści zostawiają w naszym regionie kilkanaście miliardów złotych. Ufam, że to porozumienie przełoży się na dalszy rozwój tras rowerowych w naszym województwie – mówił w środę małopolski marszałek Łukasz Smółka.
Z kolei gość spotkania Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki podał, że turystyka generuje w Polsce ponad 5 proc. PKB, jest więc segmentem o bardzo dużym znaczeniu gospodarczym i społecznym. - Działaniem wspierającym powstanie centrum koordynacji EuroVelo w Polsce ze strony rządowej będzie stworzenie dwóch strategii: turystycznej i rowerowej Polski. Tak, aby odkrywanie walorów turystycznych wszystkich zakątków Polski było dostępne dla wszystkich polskich i zagranicznych turystów - zaznaczył.
- EuroVelo to pewien szkielet - sieć najpopularniejszych tras rowerowych łączących ze sobą całą Europę. Jest ich 17, przebiegają przez 42 kraje, ale przez Polskę prowadzi tylko sześć z nich. W Polsce zrealizowano tylko niespełna 20 proc. długości tych tras, ale w Małopolsce czy Zachodniopomorskim – ponad 90 proc. Jeśli chcemy rozwijać ten wielki projekt i jako beneficjent korzystać z jego zasobów, musimy myśleć globalnie i działać lokalnie – mówił Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego i prezes zarządu ZWRP.
- Jestem dumny, że podpisujemy dziś porozumienie w sprawie centrum koordynacji EuroVelo w Polsce. To oznacza, że i polscy i zagraniczni turyści będą mieli jeszcze jeden powód, aby aktywnie odpoczywać w naszym kraju – dodał Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Małopolska liderem w budowie tras rowerowych
W Małopolsce dostępnych jest obecnie ponad tysiąc kilometrów tras rowerowych o bardzo dobrym standardzie - ponad połowa to asfaltowe drogi rowerowe odseparowane od ruchu samochodowego, dodatkowe 15 proc. to drogi szutrowe, a ponad 30 proc. - lokalne o uspokojonym ruchu.
W województwie małopolskim tworzą tę „sieć” główne trasy VeloMałopolska oraz trasy uzupełniające m.in.: polski odcinek Szlaku Wokół Tatr, VeloCzorsztyn, VeloKrynica, trasa nad Kanałem Łączańskim czy wzdłuż Pustyni Błędowskiej. Gotowe już trasy VeloMałopolska liczą ok. 700 km, a docelowo ma być ich 1000 km.
Czytaj także
- Kraków długo na to czekał. Klasztorne ogrody będą otwarte dla mieszkańców!
- Sól z Wieliczki leci w kosmos! Będzie częścią historycznej misji polskiego astronauty
- Jubileusz pod ziemią. Orkiestra Kopalni Soli Wieliczka ma 195 lat. Tłumy na koncercie
- Słynny Pomnik Lotników Polskich w Krakowie pójdzie wreszcie do gruntownego remontu
