W tym roku w Krakowie realizowana będzie trzecia już edycja budżetu obywatelskiego. Po raz pierwszy w formule dwuletniej, co ma zapewnić, że w roku 2017 zostaną zrealizowane wszystkie zadania wyłonione w tym.
Mieszkańcy na składanie wniosków mają czas do końca marca. Potem nastąpi ich weryfikacja pod kątem formalno-prawnym, a w czerwcu odbędzie się głosowanie nad zadaniami, które w tym roku przeprowadzone będzie tylko w internecie. Na zadania ogólnomiejskie przeznaczonych jest 8,5 mln zł, a na dzielnicowe 2,3 mln zł.
Krakowianom w składaniu wniosków z projektami zadań pomóc mają Punkty Obywatelskie działające w centrach handlowych. Pierwszy uruchomiono M1 (od 1 do 7 marca), drugi otworzono właśnie w Bonarce (będzie działał do 13 marca), a trzeci będzie działał w Galerii Bronowice (od 14 do 20 marca).
- Zależy nam na projekcie pobudzającym partycypację mieszkańców w zarządzeniu miastem. Potrzebny jest kanał informacyjny bezpośrednio artykułujący potrzeby mieszkańców – wyjaśnia Andrzej Kulig, wiceprezydent Krakowa ds. kultury i promocji.
Prezydent stwierdził, że do tej pory zawodziła promocja polegająca na zachęcaniu mieszkańców do udziału w budżecie obywatelskim. Teraz ma się to zmienić, a w aktywizowaniu obywateli pomóc mają m. in. Punkty Obywatelskie.
Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław Kośmider liczy, że punkty przyczynią się do zwiększenia frekwencji w głosowaniu nad zadaniami do 12 proc. Dobrym prognostykiem jest liczba osób, która odwiedziła pierwszy punkt w M1 – około 5 tys. - To całkiem sporo – dodał Kośmider.
W punkcie w Bonarce na mieszkańców będą czekać urzędnicy, którzy pomogą rozwiać wątpliwości związane z budżetem obywatelskim, pomogą wycenić koszty zadań, doradzą jak złożyć projekt, tak aby miał jak najmniej uchybień. Punkt będzie czynny w godzinach od 12 do 20. Od 16 będą dostępni eksperci od wyceny kosztów projektu.
Szczegółowy harmonogram wszystkich dyżurów dostępny jest na stronie www.krakow.pl/budzet.
