https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Protest przeciwko budowie Trasy Łagiewnickiej i betonowaniu miasta. Mieszkańcy Ruczaju nie chcą utonąć w asfalcie [ZDJĘCIA]

Marlena Hebda
We wtorek, 25 czerwca, aktywiści i mieszkańcy zorganizowali protest przy budowie Trasy Łagiewnickiej. Ich zdaniem ta inwestycja jest zaprzeczeniem polityki miasta, która powinna ograniczać ruch samochodowy. Zwracają też uwagę, że przy obecnych zmianach klimatycznych i walce o czyste powietrze miasto powinno stawiać na rozwój komunikacji zbiorowej i tworzenie terenów zielonych, a ograniczać betonową zabudowę Krakowa.

Na skrzyżowaniu ulic Rostworowskiego i Kobierzyńskiej, mieszkańcy zorganizowali protest pod hasłem „Rozwój całościowy, a nie betonowy” przeciwko budowie powstającej tam Trasy Łagiewnickiej. Mówili między innymi o długofalowych problemach, które może spowodować dalsze betonowanie okolicy i całego Krakowa. Dodatkowy problem demonstranci widzą w braku jakiegokolwiek porozumienia z władzami miasta.

- Dzisiaj będziemy dla państwa eksponatami. Pokażemy, jak to jest, jak się ludzie smażą na betonie. Dzisiaj jest gorąco. Wyobraźmy sobie, jaka będzie sytuacja, jeśli zabetonujemy całe miasto - powiedział Tomasz Przetacznik na otwarciu protestu. W tle słychać było bez przerwy pracujące ciężkie maszyny, niszczące ostatnie pasma zieleni.

- Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że każde betonowanie miasta ma skutki o wiele szerszego zasięgu niż tylko niszczenie zieleni - mówi Paulina Kaczmarz, organizatorka protestu i reprezentantka Instytutu Nauk o Środowisku UJ. - Takie działania przyczyniają się do kryzysu klimatyczno-ekologicznego i globalnego ocieplenia, którego efekty są już odczuwalne: upały i temperatury powyżej 25 st., niemal tropikalne noce czy podnoszenie poziomu wód.

Żądają wstrzymania budowy Trasy Łagiewnickiej. Dosyć betonowania! [ZDJĘCIA Z BUDOWY]

Betonowanie ma też inne konsekwencje. Więcej dróg równa się wzmożonemu ruchowi samochodowemu i wyższej emisji spalin, a co za tym idzie, większej ilości smogu. Potem zwiększa się liczba zachorowań na raka płuc, raka tchawicy czy chorobę Alzheimera.

Budowa Trasy Łagiewnickiej. Zobacz najnowsze zdjęcia! [GALERIA]

Trasa Łagiewnicka to jeden z wielu projektów, który służy zabetonowaniu miasta, ale jeden z niewielu tak ogromnych rozmiarów. - Jako mieszkańcy nie mieliśmy najmniejszego wpływu na wygląd obwodnicy, a jej rozmiary są wręcz absurdalne - mówi Magdalena Ruta, mieszkanka okolic trasy. - Nie chcemy całkowitego zaprzestania jej budowy, gdyż wiemy, że międzydzielnicowa droga jest potrzebna. Domagamy się tylko jej urealnienia - dodaje.

Protestujący postulują między innymi ograniczenie trasy do dwóch pasów, w tym jednego dla komunikacji publicznej, budowy linii tramwajowej na całej długości nowej drogi, a nie tylko na jej części, oraz inwestycji w infrastrukturę rowerową. W tym celu liczą na wstrzymanie budowy na przynajmniej dwa tygodnie oraz przeprowadzenie otwartego dialogu pomiędzy władzami a mieszkańcami.

- Głównym problemem jest to, że władza jest głucha na głosy aktywistów, mieszkańców i naukowców. Zachowuje się tak, jakby cały świat wokół nie istniał, a istniały tylko jej decyzje - mówi Paulina Kramarz.

Ale urzędnicy nie milczą. Tuż przed rozpoczęciem protestu opublikowali na portalu Kraków.pl obszerny tekst wyliczający zalety trasy. „Budowa i dokończenie tzw. trzeciej obwodnicy Krakowa to szansa na zmniejszenie liczby samochodów poruszających się z północy na południe, m.in. zakorkowanymi na co dzień Alejami Trzech Wieszczów” - napisali we wstępie. Dalej zapewniają, że część trasy przebiegnie pięcioma tunelami, a w okolicy pojawią się nowe tereny zielone i rekreacyjne. Przypominają, że wcześniej konsultowali inwestycję z mieszkańcami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Nie wierze, ze istnieja na tym swiecie takie dna intelektualne. Ewentualnie wynajeci, zeby siac ferment.
S
Sly
Banda pożytecznych idiotów - do wynajęcia. To po jaką cholerę kupowali nowe mieszkania w ciągu trasy? Nadal obok działki gdzie trwa budowa powstają nowe "wspaniałe" bloki - i kto to kupuje a potem wydziela się na ulicach... Pewnie zadumy się w korkach i spalinach... Dla ekologów - jeśli ruch jest płynny pojazdy emitują zdecydowanie mniej szkodliwych związków do atmosfery. A trasa jest domknięciem układu drogowego planowanego w latach 80 ubiegłego wieku!!! Trochę zdrowego rozsądku!!!
G
Gość
......siedmiu ecoświrów i dwa banery na prześcieradła wydartych spod własnej dupy....
A
Adam
Oczywiście, że konsultacje były. Trzeba się samemu orientować, czytać prasę, ogłoszenia w bipie krakowskim a wtedy wiadomo kiedy i co jest...
j
ja z grota-roweckiego
Mówią, że konsultowali inwestycję z mieszkańcami. Ze mną na pewno nie, a mieszkam kilkadziesiąt metrów od tej trasy. Krakowem rządzą deweloperzy i przedsiębiorcy budowlani, a dlaczego, to można się tylko domyślać.
M
M.J.
Bez konsultacji ? Biorą przykład z "góry". PIS też z nikim nic nie konsultuje!!!!

Nawet olewają Konstytucję !!!!.
w
w
Stop Betonizacji != Rozwój Transportu Publicznego.

Musi być stosunkowo gęsta zabudowa, żeby ten rozwój nastąpił i miał sens.

Aczkolwiek autostrada jest zbędna.
p
piss
Ochxxxli? Jak bez trasy na Mistrzostwach Europy?
K
Krakus
Budować i tyle, kolejne drogi czekają na realizację oraz metro
W
W_pis_du
2019-06-25T16:38:25 02:00, Andrzej:

trasa łagiewnicka potrzebna jest od dawna. Tysiące ludzi na nią czeka od chyba lat 30/40. A garstka ludzi z nowych bloczków teraz się ocknęła?Teraz im dziw?teraz za zieleniną w mieście płaczą??Toż trzeba było wcześniej jak już coś....ale to miasto nie wieś, muszą być drogi skoro tyle ludności ma Kraków....

Tak, bo teraz nie da się dojechać do Łagiewnik, a cała Polska by przecież chciała... A właściwie to będzie musiała chcieć!!!

A
Andrzej
trasa łagiewnicka potrzebna jest od dawna. Tysiące ludzi na nią czeka od chyba lat 30/40. A garstka ludzi z nowych bloczków teraz się ocknęła?Teraz im dziw?teraz za zieleniną w mieście płaczą??Toż trzeba było wcześniej jak już coś....ale to miasto nie wieś, muszą być drogi skoro tyle ludności ma Kraków....
G
Gość
ilu mieszkańców a ilu aktywistów bo ze zdjęcia nie mogę się doliczyć?
n
niemłody
Ale kurde, upał. Ludziom gotuje się pod beretami. Szkoda ich, bo młodzi i będą pracować na nasze emerytury, ale widać, służba zdrowia nie nadąża z pomocą.
T
Takiji
Od tych upałów w tyłkach się ludziom przewraca.
...
Czym dojechali na protest?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska